۵ گوشی برتر برای فیلمبرداری اسلوموشن

موبنا- از نظر تئوری، نمایش اسلوموشن یک فرآیند ساده است، فیلم با بالاترین رزولوشن ممکن و سرعت فریم، ضبط شده و در هنگام اجرا، سرعت پخش آن به ۳۰ فریم در ثانیه (fps) می‌رسد و همین عامل جذابیت خاصی به پخش فیلم می‌بخشد. به نظر می‌رسد این تکنیک از صحنه‌های اسلوموشن فیلم ماتریکس هم آهسته‌تر …

موبنا- از نظر تئوری، نمایش اسلوموشن یک فرآیند ساده است، فیلم با بالاترین رزولوشن ممکن و سرعت فریم، ضبط شده و در هنگام اجرا، سرعت پخش آن به ۳۰ فریم در ثانیه (fps) می‌رسد و همین عامل جذابیت خاصی به پخش فیلم می‌بخشد. به نظر می‌رسد این تکنیک از صحنه‌های اسلوموشن فیلم ماتریکس هم آهسته‌تر باشد.

طبیعتا نوع سنسور تصویربرداری و الگوریتم‌های فشرده سازی ویدیویی در ارائه‌ی یک فیلم با کیفیت اولویت دارند اما دیگر گزینه‌ها نظیر میزان روشنایی، فوکوس و باز تولید رنگ‌ها هم جزو قسمت‌های بااهمیت ارزیابی دوربین گوشی محسوب می‌شوند. علاوه بر این، بعضی از گوشی‌های هوشمند دارای تنظیمات دستی بوده که برای یک فیلمبردار زبده و ماهر واقعا مفید و کاربردی هستند.

با مد نظر قرار دادن همه‌ی ویژگی‌ها و نگاهی به بازار گوشی‌های هوشمند، ۵ گوشی برتر را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه به آنها می‌پردازیم. در معرفی این گوشی‌ها ترتیب خاصی وجود ندارد.

Galaxy S7  و  Galaxy S7 Edge

۵ گوشی برتر برای فیلمبرداری اسلوموشن

سامسونگ گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج جزو بهترین گزینه‌های موجود بودند. دوربین‌ این دو گوشی در بخش ضبط ویدیو مطابق انتظار امیدوارکننده عمل کردند. سخت افزار دوربین اصلی هر دو گوشی مجهز به سنسور ۱۲ مگاپیکسلی بوده و دریچه‌ی دیافراگم آن به اندازه f/۱.۷ باز می‌شود. ضمن این که هر دو گوشی دارای یک ماژول OIS (لرزش‌گیر اپتیکال) و فوکوس خودکار Dual Pixel هستند. سایز فیزیکی سنسور ۱/۲.۶ اینچ بوده و سایز هر پیکسل ۱.۴ میکرومتر است.

سری گلکسی اس ۷ می‌تواند فیلم‌هایی به صورت اسلوموشن و با وضوح ۷۲۰p و ۲۴۰fps یا وضوح ۱۰۸۰p با سرعت ۶۰fps را ضبط کند. فعال بودن لرزش‌گیر اپتیکال و قابلیت فوکوس خودکار می‌تواند اطمینان دهد که سوژه در بهترین شکل و حالت خود ثبت می‌شود.

Apple iPhone 6s Plus

۵ گوشی برتر برای فیلمبرداری اسلوموشن

آیفون ۶ اس پلاس نه تنها یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند بازار است بلکه فیلمبرداری اسلوموشن یکی از قابلیت‌های مهم این گوشی به شمار می‌رود. آیفون ۶ اس هم در این زمینه کم‌تر از ۶ اس پلاس نیست و می‌تواند با وضوح ۷۲۰p و سرعت ۲۴۰fps و همچنین وضوح ۱۰۸۰p و سرعت  ۱۲۰fps یک نمایش اسلوموشن را ضبط کند.

از مشخصات سخت‌افزاری آیفون ۶ اس پلاس می‌توان به سنسور ۱۲ مگاپیکسلی در دوربین اصلی با سایز “۱/۳ و لرزش‌گیر اپتیکال اشاره کرد. سایز هر پیکسل در این گوشی ۱.۲۲ میکرومتر است.

همان‌طور که قبلا در زومیت اشاره شد، آیفون ۶ اس هم مانند آیفون۶ اس پلاس مجهز به فناوری لرزش‌گیر اپتیکال است با این تفاوت که در آیفون۶ اس پلاس امکان استفاده از این قابلیت در هنگام فیلمبرداری فراهم است اما در مورد آیفون ۶ اس، تنها در زمان ثبت تصویر، این فناوری عمل می‌کند.

بخش جذاب دیگر آیفون ۶ اس پلاس، دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی آن است که می‌تواند همانند دوربین اصلی، فیلمبرداری اسلوموشن را انجام داد. در این حالت کاربر می‌تواند، فیلمبرداری را با وضوح ۱۰۸۰p و سرعت ۱۲۰fps یا وضوح  ۷۲۰p و سرعت ۲۴۰fps انجام دهد.

هر چند که این قابلیت تا حدودی غیرضروری به نظر می‌رسد و لزومی ندارد که شخص بخواهد با دوربین سلفی صحنه‌ی اسلوموشن را ضبط کند! به هرحال، امتیازی است که اپل روی محصولش قرار داده است.

LG V10

۵ گوشی برتر برای فیلمبرداری اسلوموشن

وقتی صحبت از فیلمبرداری با دوربین گوشی می‌شود، اسم ال‌جی V10 در صدر لیست بهترین‌های بازار قرار می‌گیرد. دوربین این گوشی هوشمند قابلیت خوبی در ضبط صحنه‌های اسلوموشن دارد. از نقطه نظر سخت‌افزاری، دوربین اصلی LG V10، دارای یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی با سایز ” ۱/۲.۶ است. دریچه‌ی دیافراگم این گوشی تا f/۱.۸ باز می‌شوند و مجهز به فناوری فوکوس خودکار لیزری و لرزش‌گیر اپتیکال است.

با این حال، دوربین LG V10 تنها در حالت وضوح ۷۲۰p و سرعت ۱۲۰fps می‌تواند فیلمبرداری اسلوموشن را انجام دهد. هر چند که تنظیمات دستی موجود در این گوشی، این محدودیت را جبران کرده و با کمک آن می‌توان صحنه‌های آهسته‌ی حیرت‌انگیزی ضبط کرد. همین قابلیت، LG V10 را در رده‌ی صدرنشین‌ها قرار داده است.

البته کیفیت فیلمبرداری اسلوموشن این گوشی در مقایسه با سامسونگ و آیفون برابری نمی‌کند، اما با تکیه بر بخش تنظیمات دوربین آن می‌توان به LG V10 اعتماد کرد.

Google Nexux 6P

۵ گوشی برتر برای فیلمبرداری اسلوموشن

Nexux 6P محصول مشترک هوآوی و گوگل، اولین گوشی اندرویدی است که قابلیت فیلمبرداری اسلوموشن با وضوح ۷۲۰p و سرعت ۲۴۰fps را دارد. یک ویژگی خاص این گجت، بهره‌مندی از نسخه‌ی خالص اندروید گوگل است که در بروزرسانی دائم این گوشی موثر است.

دوربین اصلی گوگل نکسوس ۶P از یک سنسور ۱۲.۳ مگاپیکسلی با سایز “۱/۲.۳ تشکیل شده که اندازه‌ی دریچه دیافراگم آن f/۲.۰ است و سایز هر پیکسل در این گوشی ۱.۵۵ میکرومتر است. متاسفانه گوگل نکسوس ۶P فاقد لرزش‌گیر تصویری است که همین نقطه ضعف باعث شده است دیگر  رقبا نسبت به این محصول ارجحیت پیدا کنند.

Motorola Moto X Pure

۵ گوشی برتر برای فیلمبرداری اسلوموشن

اگر قیمت گوشی‌هایی که در بالا معرفی کردیم با بودجه‌ی شما جور در نمی‌آید، موتو ایکس Pure یک انتخاب مناسب است.

دوربین اصلی این گوشی پرچم‌دار از یک سنسور ۲۱ مگاپیکسلی تشکیل شده که سایزی معادل “۱/۲.۴ دارد و اندازه‌ی هر پیکسل در آن ۱.۱ میکرومتر است. در مقایسه‌ی این گوشی با دیگر گوشی‌های معرفی شده، موتو ایکس Pure بزرگ‌ترین سنسور را دارد و به دلیل وضوح بالا نمایش تصویر دارای کوچک‌ترین اندازه‌ی پیکسل است.

دوربین این گوشی از دریچه‌ی دیافراگمی با ابعاد f/۲۰ تشکیل شده و فوکوس خودکار آن از نوع phase-detection است.

از نظر کیفیت فیلمبرداری اسلوموشن، موتو ایکس Pure در ردیف گوشی‌های میان‌رده قرار دارد و حالت ضبط تصویر آهسته در این گوشی تنها محدود به وضوح ۷۲۰p و سرعت ۱۲۰fps است. موتو ایکس Pure بر خلاف LG V10 فاقد گزینه‌ی تنظیمات دوربین است.

منبع:زومیت|نویسنده:حمیده خادم زاده
دکمه بازگشت به بالا