سپرده‌گذاری در بانک‌ها شدت گرفت

موبنا – آخرین ترازنامه‌ای که اخیرا بانک مرکزی از فعالیت مالی بانکها و موسسات اعتباری در پایان ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۴ منتشر کرد، نشان می دهد که مجموعه سپرده‌های بخش غیر دولتی در شبکه بانکی نسبت به انتهای سال ۱۳۹۳ به حدود ۹۲۰ هزار میلیارد تومان و حجم سپرده‌های مدت دار نزد بانکها نیز …

موبنا – آخرین ترازنامه‌ای که اخیرا بانک مرکزی از فعالیت مالی بانکها و موسسات اعتباری در پایان ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۴ منتشر کرد، نشان می دهد که مجموعه سپرده‌های بخش غیر دولتی در شبکه بانکی نسبت به انتهای سال ۱۳۹۳ به حدود ۹۲۰ هزار میلیارد تومان و حجم سپرده‌های مدت دار نزد بانکها نیز تا حدود ۷۷۷ هزار میلیارد تومان ثبت شده است.

مقایسه میزان سپرده‌های بانکی در دوره‌های قبلی بیانگر رشد آن است، به طوری که مجموع سپرده‌ها در پایان دی ماه ۱۳۹۴ نسبت به اسفند ۱۳۹۳ حدود ۲۳.۱ درصد افزایش داشته اما در دی ماه ۱۳۹۳ نسبت به پایان سال ۱۳۹۲ این رشد کمتر از ۱۹ درصد بوده است.

همچنین حجم سپرده‌گذاری مدت دار با رشد هفت درصدی نسبت به دوره قبل همراه شد، به گونه ای که از رشد حدود ۲۳.۸ در دی ماه ۱۳۹۲ به ۲۷.۳ در پایان همین ماه در سال گذشته رسیده است.

رشد سپرده گذاری در بانکها و موسسات اعتباری به ویژه در حسابهای بلندمدت در حالی در این دو دوره ثبت شده که در دوره رشد، کاهش نرخ سود بانکی تا دو درصد نیز اتفاق افتاده است. این در حالی است که در اردیبهشت سال گذشته نرخ سود بانکی از ۲۲ درصد سال ۱۳۹۳ به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده بود و برخی از کارشناسان معتقد بودند که به دنبال کاهش سود بانکی در دو سال گذشته ، احتمال خروج منابع از بانکها و موسسات مجاز و سرازیر شدن آن به سمت موسسات غیرمجاز و یا بازهای دیگر وجود دارد.

به هر حال رشد سپرده‌ها می تواند از آزاد گذاشتن تعیین نرخ سود کوتاه مدت برای بانکها و موسسات و نرخ هایی برابر با سود سالانه و از سویی دیگر ساماندهی موسسات غیر مجاز به عنوان عامل تاثیر گذار در خروج و یا ماندن سپرده در بانکها، در دوره مورد نظر باشد. هر چند که این احتمال نیز وجود دارد که در صورت فراهم بودن شرایط مناسب تر در بازار غیر متشکل ممکن بود حجم سپرده‌گذاری در بانکها و موسسات تحت نظارت بانک مرکزی از رشد بیشتری برخوردار باشد.

این در حالی است که نرخ سود بانکی با توجه به کاهش نرخ تورم و فراهم شدن زمینه هایی از جمله افزایش توان نقدینگی بانکها از محل آزادسازی سپرده های قانونی و همچنین کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی، بار دیگر در روزهای پایانی سال گذشت تا ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد و بعید نیست با توجه به اظهارات اخیر همتی –رییس شورای هماهنگی بانک‌ها- به زودی و در ماههای پیش رو تا ۱۶ درصد نیز کاهش پیدا کند.

 منبع:جام نیوز 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا