بررسی فنی تبلت G Pad ال جی

موبنا، لیلا محمدنظامی – تبلت‌های ال‌جی بسیار ساده و مینیمال طراحی‌شده‌اند. این تبلت‌ها با وجود این که از لحاظ قیمت و کیفیت به بخش میانی بازار تعلق دارند، اما از جنبه‌ی ظرافت و وزن بسیار به محصولات رده‌بالای بازار مشابه‌اند. طبق قاعده کلی این روزها، مدل ۸ اینچی این تبلت به‌صورت عمودی طراحی‌شده؛ این در …

موبنا، لیلا محمدنظامی – تبلت‌های ال‌جی بسیار ساده و مینیمال طراحی‌شده‌اند. این تبلت‌ها با وجود این که از لحاظ قیمت و کیفیت به بخش میانی بازار تعلق دارند، اما از جنبه‌ی ظرافت و وزن بسیار به محصولات رده‌بالای بازار مشابه‌اند. طبق قاعده کلی این روزها، مدل ۸ اینچی این تبلت به‌صورت عمودی طراحی‌شده؛ این در حالی است که نسخه‌ی ۱۰.۱ اینچی طراحی افقی و نسخه‌ی ۷ اینچی آن طراحی عمودی دارند. در حقیقت این قضیه را می‌توان از شیوه قرار گرفتن لوگوی ال‌جی در حاشیه نمایشگر متوجه شد.
چهار گوشه این تبلت، گرد طراحی‌شده. گرد بودن گوشه‌ها بیش از همه در نسخه‌های ۸ و ۱۰.۱ اینچی به چشم می‌آید. بخش پشتی این تبلت توسط پنلی پلاستیکی، مات و نسبتا سخت پوشانده شده. در دست گرفتن این تبلت بسیار راحت و دل‌نشین است. البته بخش پشتی تبلت (به‌خصوص در رنگ مشکی) خیلی زود لکه‌های چربی را به خود می‌گیرد. حال بیایید وزن و ابعاد نسخه‌ی ۸ اینچی این تبلت را با همتای ۸ اینچی سامسونگی‌اش یعنی گلکسی تب A مقایسه کنیم. جی‌پد ۸ وزنی برابر با ۳۴۲ گرم و ابعادی معادل ۲۱۰.۸ × ۱۲۴.۲ × ۹.۹ میلی‌متر دارد. این در حالی است که نسخه‌ی ۸ اینچی تبلت تب A این تبلت ۳۱۳ گرم وزن دارد و ابعادش هم ۷.۳۷ × ۱۳۷.۹ × ۲۰۸.۳ میلی‌متر است. بنابراین می‌توان گفت که از حیث وزن و ضخامت محصول سامسونگ در وضعیت بهتری قرار گرفته است. با نگاهی به تبلت جی‌پد ۸، دکمه‌های پاور و تنظیم صدا را بر روی لبه بالایی خواهید یافت. لبه سمت چپ هم میزبان درگاه micro-USB، شیار microSD و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون است. بلندگوهای استریوی این تبلت هم بر روی بخش پشتی آن تعبیه‌شده‌اند.
g pad1
نمایشگر
ال‌جی در این تبلت از یک نمایشگر ۸ اینچی با رزولوشن ۸۰۰ × ۱۲۸۰ پیکسل بهره برده است. این میزان رزولوشن به یک استاندارد نانوشته برای تبلت‌های میان‌رده تبدیل شده است. هر ۳ مدل ۷، ۸ و ۱۰.۱ اینچی جی‌پد همین رزولوشن را دارند. اندازه‌ی نسبتا بزرگ صفحه‌نمایش جی‌پد ۸ باعث شده تا شما بیشتر متوجه پایین بودن رزولوشن تصویر شوید. تراکم پیکسلی این مدل ۱۸۹ پیکسل بر هر اینچ است، این در حالی است که کوچک‌ترین مدل این خانواده یعنی جی‌پد ۷، دارای تراکم پیکسلی ۲۱۶ پیکسل بر هر اینچ است. گفتنی است که تبلت‌ گلکسی تب A از رزولوشن و تراکم پیکسلی پایین‌تری نسبت به جی پد ۸ برخوردار است. اما همه‌چیز به تراکم پیکسلی ختم نمی‌شود. از لحاظ کیفیت رنگ‌ها، روشنایی تصاویر و زاویه دید این سری از تبلت‌های ال‌جی در وضعیت مناسبی به سر می‌برند. در مجموع ما نمایشگرهای جی‌پد را خوب ارزیابی می‌کنیم.
دوربین
ال‌جی در جی‌پد ۸، یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین ۱.۳ مگاپیکسلی در جلوی دستگاه تعبیه کرده است.
از لحاظ مگاپیکسل، دوربین اصلی این محصول کم‌وبیش مشابه با گلکسی تب A است.
تصاویر ثبت‌شده توسط دوربین اصلی این تبلت در حد متوسط هستند. توسط دوربین ۵ مگاپیکسلی این تبلت شما قادر خواهید بود لحظات به یادماندنی زندگی خود را ثبت کنید و یا از آن برای گرفتن عکس از محیط پیرامون یا اسناد استفاده نمایید.
سخت‌افزار و نرم افزار
lg-g-pad-83-2
پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Cortex-A7 جی‌پد ۸ با سرعت ۱.۲ گیگاهرتز بر روی تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۰۰ شرکت کوآلکام قرار گرفته است. پردازش گرافیکی این تبلت هم بر عهده Adreno 305 است. از دیگر مشخصات فنی این دستگاه می‌توان به یک گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی اشاره کرد. در ضمن ال‌جی امکان افزایش حافظه دستگاه را از طریق شیار کارت microSD فراهم آورده است. از لحاظ قدرت سخت‌افزاری سری جی‌پد ال‌جی و سری گلکسی تب A سامسونگ تقریبا در یک رده قرار دارند. گرچه باید دقت کنید که محصول سامسونگ ۱.۵ گیگابایت رم دارد و از این لحاظ یک قدم از محصول میان‌رده ال‌جی جلوتر است. عملکرد سخت‌افزاری تبلت در حد متوسط است و برای این رده قیمتی مناسب به نظر می‌رسد. البته این حرف به معنی ایده‌آل بودن همه‌چیز نیست. همچون بسیاری از تبلت‌های میان‌رده اندرویدی، در این تبلت هم شاهد لگ‌های جسته‌وگریخته‌ای در رابط کاربری دستگاه هستیم که البته با در نظر گرفتن قیمت منطقی این تبلت، می‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. شما در اجرای بازی‌های ساده و معمول به مشکل خاصی برخورد نخواهید کرد، اما ممکن است بارگذاری اولیه برنامه‌ها یا بازی‌های سنگین اندکی طول بکشد؛ این قضیه هم فقط مختص این تبلت نیست. تقریبا تمامی تبلت‌های میان رده همین وضعیت را دارند. GPS و پشتیبانی از قابلیت USB OTG از دیگر موارد مهم و قابل‌ذکر در مورد تبلت‌های جدید ال‌جی هستند.
ال‌جی در سری جدید تبلت‌های جی‌پد از نسخه ۴.۴.۲ سیستم‌عامل اندروید بهره گرفته است. در این تبلت‌ها شاهد پیوند ساده و یکپارچه رابط کاربری اختصاصی ال‌جی با اندروید هستیم. در این رابط کاربری همه‌چیز دوست‌داشتنی به نظر می‌رسد. آیکون‌ها و منوهای جی پد، حال و هوای تلفن‌های هوشمند و رده‌بالای ال‌جی مانند G3 را دارند. ال‌جی کلیه برنامه‌های گوگل را سر و سامان داده و آن‌ها در یک باکس اختصاصی قرار داده و برای نمایش این باکس یک دکمه لمسی ویژه در کنار دکمه‌های جهت‌یابی تعبیه کرده است.
یکی دیگر از قابلیت‌های جالب این تبلت ناک کد (Knock Code) نام دارد که راه‌حل جدید و جذابی را برای باز نمودن تبلت به جای استفاده از پسورد یا الگو در اختیارتان قرار می‌دهد. به کمک این قابلیت شما یک کد لمسی برای قفل تبلت تعیین می‌کنید و سپس کافی‌ست برای باز نمودن دستگاه، قسمت‌هایی تعریف شده از صفحه‌نمایش را با ریتم تعیین شده، لمس نمایید. این قابلیت علاوه بر تبلت‌های ال‌جی در تلفن‌های هوشمند این شرکت هم وجود دارد.
LG-G-Pad-10.1-box
باتری ۴۲۰۰ میلی آمپر-ساعتی تعبیه شده است. لازم به ذکر است که باتری گلکسی تب A مدل ۸ اینچی هم دارای همین مقدار ظرفیت باتری بود. بنابراین از حیث باتری (حداقل از لحاظ عددی) هر دو محصول در جایگاه یکسانی قرار دارند. نتایج مربوط به آزمون‌های مختلف بسیار امیدوارکننده است و برتری نسبی جی‌پد را تائید می‌کند. یکی از دلایل شارژدهی خوب باتری سری جی‌پد، کم‌مصرف بودن سخت‌افزار و نمایشگر این سری از تبلت‌ها است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا