استان‌های پربارش و کم‌ بارش کشور

شاهرخ فاتح با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی (مهر) ۹۴ تا دوم فروردین ۹۵ کل کشور ۱۶۱ میلیمتر بارش دریافت کرده است، گفت: این عدد نسبت به میانگین بلندمدت ۶ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش داشته است. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در …

شاهرخ فاتح با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی (مهر) ۹۴ تا دوم فروردین ۹۵ کل کشور ۱۶۱ میلیمتر بارش دریافت کرده است، گفت: این عدد نسبت به میانگین بلندمدت ۶ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش داشته است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در ادامه به استان های پربارش از ابتدای سال زراعی ۹۴ تا دوم فروردین ۹۵ اشاره کرد و افزود: استان ایلام نسبت به میانگین بلندمدت ۵۰ درصد افزایش بارش داشت، همچنین استان اردبیل با ۴۰ درصد و کرمانشاه با ۳۸ درصد بارش بیشتری نسبت به میانگین بلندمدت دریافت کرده اند.

فاتح همچنین به استان های کم بارش کشور نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال استان یزد با ۴۳ درصد، خراسان رضوی با ۲۹ درصد و خراسان جنوبی با ۲۸ درصد کاهش بارش نسبت به سال گذشته مواجه بوده اند.

به گفته وی، درمقابل استان های ایلام با ۱۲۴ درصد، هرمزگان با ۱۱۹ درصد و کرمانشاه با ۱۰۲ درصدافزایش، سه استانی هستند که بیشترین افزایش بارندگی را در مقایسه با سال قبل داشته اند.

به گفته فاتح، استان یزد نسبت به میانگین بلندمدت ۴۵ درصد کاهش بارش داشته است، همچنین استان های خراسان جنوبی با ۳۸ درصد و اصفهان با ۳۴ درصد بارش کمتری نسبت به میانگین بلندمدت دریافت کرده اند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی در مورد وضعیت بارشی استان تهران اظهار کرد: این استان از مهر ۹۴ تا دوم فروردین ۱۵۸ میلیمتر بارش دریافت کرد که نسبت به میانگین بلندمدت ۱۹ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۴ درصد افزایش بارش داشته است.

فاتح در پایان درمورد پیش‌بینی وضعیت بارش سه ماه آینده کشور، گفت: براساس گزارش پژوهشکده اقلیم شناسی، بارش در سه ماه آینده در اکثر نقاط کشور در حد نرمال و حدود مورد انتظار فصل بهار خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا