آلمان رزمایش موشکی ایران را محکوم کرد

در بیانیه برلین آمده است: «دولت آلمان آزمایش‌های موشکی ایران و به خصوص تهدیدات ضداسرائیلی صورت گرفته را محکوم می‌کند. ما چنین آزمایش‌هایی را با قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل غیرمنطبق می‌دانیم.» این بیانیه می‌افزاید: «با توجه به شرایط دشوار منطقه، این آزمایش‌ها نه تنها تنش‌ها را کاهش نمی‌دهد، بلکه تنش را تشدید نیز …

در بیانیه برلین آمده است: «دولت آلمان آزمایش‌های موشکی ایران و به خصوص تهدیدات ضداسرائیلی صورت گرفته را محکوم می‌کند. ما چنین آزمایش‌هایی را با قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل غیرمنطبق می‌دانیم.»

این بیانیه می‌افزاید: «با توجه به شرایط دشوار منطقه، این آزمایش‌ها نه تنها تنش‌ها را کاهش نمی‌دهد، بلکه تنش را تشدید نیز می‌کند. ما از ایران می‌خواهیم از اقداماتی که بی‌اعتمادی و درگیری‌ها را تشدید می‌کند، خودداری کرده و نقشی سازنده برای حل درگیری‌های منطقه ایفا کند.»

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هفته گذشته طی رزمایش اقتدار موشکی، چند فروند موشک بالستیک قدر، قیام و شهاب را با موفقیت شلیک کرد.

بلافاصله بعد از این شلیک‌ها مقامات آمریکایی علیه رزمایش موشکی ایران موضع‌گیری کردند. هرچند واشنگتن اذعان دارد که شلیک موشک‌های بالستیک از سوی ایران نقض برنامه جامع اقدام مشترک نیست، اما مدعی است که این رزمایش می‌تواند ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل باشد.

این در حالی است که در این قطعنامه به صراحت اعلام شده که از ایران «خواسته می‌شود» بر روی «موشک‌هایی که برای دارا بودن توان حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند» کار نکند. این ادبیات با آنچه در قطعنامه ۱۹۲۹، آمده بود و ایران را از هرگونه فعالیت روی «موشک‌های دارای توان حمل کلاهک هسته‌ای» منع کرده بود، متفاوت است. قطعنامه ۱۹۲۹ بعد از اجرایی شدن برجام، با قطعنامه ۲۲۳۱ جایگزین شد.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه در این رابطه تشکیل جلسه داد. این جلسه بدون صدور حتی یک بیانیه، بدون نتیجه پایان یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا