برد بی چون و چرای هوش مصنوعی؛ آلفاگو با نتیجه ۴ بر ۱ لی سدول را شکست داد

موبنا- آلفاگو با برد در پنجمین بازی که بین او و لی سدول، قهرمان بازی Go برگزار شد، نام خود را به عنوان اولین سیستم هوش مصنوعی که موفق شده قهرمان جهان را شکست دهد، در تاریخ ثبت کرد. پس از باخت یکشنبه شب این هوش مصنوعی، آلفاگو موفق شد تا در یک بازی نفس …

موبنا- آلفاگو با برد در پنجمین بازی که بین او و لی سدول، قهرمان بازی Go برگزار شد، نام خود را به عنوان اولین سیستم هوش مصنوعی که موفق شده قهرمان جهان را شکست دهد، در تاریخ ثبت کرد. پس از باخت یکشنبه شب این هوش مصنوعی، آلفاگو موفق شد تا در یک بازی نفس گیر، سدول را شکست داده و قدمی بزرگ را در مسیر پیشرفت هوش مصنوعی بردارد.

یکی از مواردی که آخرین برد کسب شده توسط آلفاگو را بسیار جالب توجه می‌کند، بازگشت این سیستم هوش مصنوعی پس از اشتباهی است که وی در ابتدای بازی مرتکب شده بود. براساس اطلاعات ارائه شده توسط دمیس هاسابیس، آلفاگو در ابتدای بازی اشتباه بزرگی را مرتکب شد که پس از پی بردن به آن، این سیستم هوش مصنوهی درصدد رفع این خطا برآمد. همین موضوع یا به واقع پی بردن به حرکت اشتباه و تلاش برای رفع این اشتباه را باید حرکتی در جهت پیشرفت هر چه بیشتر هوش مصنوعی خواند.

دمیس هاسابیس در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

آخرین بازی آلفاگو، یکی از بهترین و جالب‌ترین تجربیاتی بوده که اخیرا شاهد آن بودیم.

لی سدول، قهرمان کره‌ای بازی Go پس از پایان بازی و چشیدن طعم تلخ شکست در این خصوص گفت:

نتیجه‌‌ای که در پایان بازی رقم خورد، بسیار حساس و نزدیک بود.

لی همچنین از اینکه بازی با این نتیجه به پایان رسیده اظهار ناراحتی کرده و رقم خوردن شکست را برای خود از نظر روانی بسیار سخت خوانده است.

سیستم هوش مصنونی آلفاگو که توسط کمپانی بریتانیایی DeepMind تحت مالکیت گوگل، توسعه یافته، موفق شده تا در مجموع پنج دیدار، قهرمان ۱۸ دوره از مسابقات جهانی Go را با شکست روبرو کند. این سیستم هوش مصنوعی این مهم را از طریق بکارگیری شبکه‌های عصبی و یادگیری ماشین به دست آورده است. همانطور که می‌دانید، بازی Go به دلیل احتمالات بالایی که در هر حرکت پیش می‌آید، در مقایسه با بازی‌های دیگر تخته‌ای نظیر شطرنج بسیار سخت‌تر بوده و توسعه‌ی سیستم هوش مصنوعی کارآمد برای آن بسیار چالش برانگیز است؛ بطوریکه بسیاری از کارشناسان توسعه‌ی چنین سیستمی را در یک دهه‌ی آینده ممکن می‌پنداشتند، در حالی که گوگل بسیار زودتر به این هدف دست پیدا کرد.

در صورتی که لی سدول موفق به برد آلفاگو می‌شد، جایزه‌ی یک میلیون دلار در انتظار وی بود؛ حال آنکه با برد آلفاگو این جایزه در اختیار بنیادهای خیریه قرار خواهد گرفت.

منبع:زومیت|نویسنده:حسین خلیلی صفا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا