۷ فناوری و اختراع حیرت‌آور که هندی‌ ها به جهان عرضه کردند

موبنا- هند برای غذا های متنوع، فرهنگ های مختلف، نشاط و پویایی مردم و البته جمعیت زیاد در سطح جهان شناخته شده است. این کشور همچنین زادگاه بسیاری از رهبران بزرگ تاریخ، مخترعان پیشگام و متفکرین است و همیشه در اختراع و نوآوری های تازه از سرآمدان جهان بوده است. امروز در زومیت می‌خواهیم نگاهی …

موبنا- هند برای غذا های متنوع، فرهنگ های مختلف، نشاط و پویایی مردم و البته جمعیت زیاد در سطح جهان شناخته شده است. این کشور همچنین زادگاه بسیاری از رهبران بزرگ تاریخ، مخترعان پیشگام و متفکرین است و همیشه در اختراع و نوآوری های تازه از سرآمدان جهان بوده است. امروز در زومیت می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به ۷ چیزی که هندی ها آنها را اختراع کرده‌اند و در دنیای امروز بسیار پرطرفدار هستند و بعضی از آنها نیز جزو ملزومات اولیه حیات به حساب می‌آیند.

۱. یوگا

یوگا

یوگا یکی از پرطرفدار ترین ورزش ها در سطح دنیاست و امروزه تقریبا در هر شهری حداقل یک کلاس برای آموزش این ورزش یافت می‌شود. ورزش یوگا از تاریخ کهن هند سرچشمه می‌گیرد و ریشه‌ای عمیق در ادیان بودایی‌، هندو و جین دارد. از دیدگاه آیین بودایی یکی از راه های توقف رنج اندیشه‌ی درست و تمرکز درست است و اینها همان مفاهیمی هستند که ورزش یوگا بر پایه‌ی آنها ساخته ‌شده است.

۲. رادیو

هر چند که امروزه همه‌ گولیلمو مارکونی را مخترع سیستم بی‌سیم تلگرافی یا همان رادیو می‌دانند اما برای اولین بار یک دانشمند بنگالی به نام جاگادیش چاندرا از محدوده طول موج امواج مایکروویو برای آتش زدن باروت و به صدا درآوردن زنگ استفاده کرد. در سال ۱۸۹۴ جاگادیش چاندرا در یک مقاله در یک نشریه‌ی بنگالی گفت: “نور نامرئی به راحتی ‌می‌تواند از دیوار های آجری، ساختمان ها و… عبور کند. بنابراین پیام را نیز می‌توان به وسیله آن و بدون نیاز به سیم منتقل کرد”. نویل مات، برنده جایزه نوبل در سال ۱۹۷۸، در مورد چاندرا می‌گوید که “او ۶۰ سال از زمان خود جلوتر بود”.

۷ فناوری و اختراع حیرت‌آور که هندی‌ ها به جهان عرضه کردند

۳. فیبر نوری

آیا می‌توانید جهان را تصور کنید که در آن نمی‌توانید ویدئو های خنده دار دوستانتان را در یوتیوب تماشا کنید یا آخرین پیشنهادات برای محصولات جدید را در اینباکس ایمیلتان دریافت کنید؟ اگر پاسختان منفی است پس باید از هندی ها سپاسگذار باشید. ناریندر سینگ کاپانی که از او به عنوان پدر فیبر نوری نیز یاد می‌شود یک فیزیکدان و کارآفرین اهل پنجاب هندوستان بود که برای اولین بار کار بر روی فیبرنوری را آغاز کرد. کاپانی بیش از ۱۰۰ مقاله‌ی علمی و ۴ کتاب نیز منتشر کرده است.

۴. بازی مار پله

آیا شما هم موافقید که جدیدترین و بروزترین بازی های کنسول های مختلف هم نمی‌توانند آن لذت بازی مارپله را به بچه های دهه ۶۰ و ۷۰ منتقل کنند؟ بازی مارپله که یکی از محبوب‌ترین بازی های دوران کودکی همه‌ی ما بوده است هم اصالتی هندی دارد. از بازی مار پله برای آموختن آموزه های هندو به کودکان استفاده می‌شده. در این بازی پله نماد تقوا و فضیلت و مار نماد شیطان است و شما باید به “ویکونثا” که در آموزه های هندو به معنی آسمان است برسید.

۵. پورت های یو اس بی

۷ فناوری و اختراع حیرت‌آور که هندی‌ ها به جهان عرضه کردند

پورت های یو اس بی که باعث ایجاد انقلابی در برقراری روابط دستگاه های الکترونیکی با یکدیگر شدند، اولین بار توسط فردی هندی به نام آجای بات ساخته شدند. در سال ۱۹۹۰ آجای بات و تیمش کار بر روی دستگاهی را شروع کردند که در اواخر این دهه به یک قابلیت کلیدی در برقراری ارتباط دستگاه های کامپیوتری مبدل شد. بات حتی در سال ۲۰۰۹ در یک تبلیغ تلویزیونی اینتل نیز بازی کرد و در سال ۲۰۱۳ جایزه‌ی بهترین مخترع غیر اروپایی ساکن اروپا را کسب کرد.

۶. سیفون توالت

مورد ششم شاید یکی از جالب ترین موارد اخترع شده توسط هندی ها باشد. هندی ها اولین مردمانی در سراسر دنیا بودند که از توالت هایشان سیفون دار بوده. شواهد باستانی نشان داده است که تمدن های هندی ساکن دره‌ی ایندوس از توالت های سیفون دار که به یک سیستم فاضلاب پیچیده وصل بوده استفاده می‌کردند.

۷. شامپو

آیا می‌توانید حمام کردن بدون شامپو را تصور کنید؟ قطعا غیر ممکن است. آخرین مورد از این لیست که هندی ها در اختراع آن دست داشتند بدون شک پرکاربردترین مایع تمیز کننده در جوامع امروزی است. نمونه های اولیه شامپو در قرن ۱۵ میلادی در هندوستان ساخته شد. این نمونه های اولیه از جوشاندن گیاهی به نام اسپیدونس به دست می‌آمد و سپس ماده‌ای به نام آملا که نوعی از انگور فرنگی هندی است به آن اضافه‌ می‎‌شد.

۷ موردی که در بالا ذکر شد از جمله مواردی بی‌شماری هستند که هندی ها در ساخت آنها نقش داشته اند و هرکدامشان به اندازه‌ی خود جهان را تحت تاثیر قرار داده است. نظر شما در مورد اختراعات هندی ها چیست؟ اصلا فکرش را می‌کردید وسایلی که هر روزه از آن استفاده می‌کنید، شامپویی که به سر میزنید و ورزشی که انجام می‌دهید سرچشمه‌ای از هند داشته باشند؟

منبع:زومیت|نویسنده:تیم زومیت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا