رانش در کاخ صاحبقرانیه

«رحمت‌الله رئوف»، درباره برنامه‌ریزی‌هایش برای فعالیت در این کاخ گفت:  درحال مطالعه هستیم تا ببینیم مجموعه کاخ نیاوران چه نیازهایی دارد به‌همین منظور در نظر داریم تا برای کاخ نیاوران، کمیته فنی ناظر بر فعالیت‌ها از سوی معاونت میراث فرهنگی تشکیل دهیم. رئوف افزود: در آن کمیته، اقدامات مرمت و حفاظت اثر بررسی می‌شود. یکی …

«رحمت‌الله رئوف»، درباره برنامه‌ریزی‌هایش برای فعالیت در این کاخ گفت:  درحال مطالعه هستیم تا ببینیم مجموعه کاخ نیاوران چه نیازهایی دارد به‌همین منظور در نظر داریم تا برای کاخ نیاوران، کمیته فنی ناظر بر فعالیت‌ها از سوی معاونت میراث فرهنگی تشکیل دهیم.

رئوف افزود: در آن کمیته، اقدامات مرمت و حفاظت اثر بررسی می‌شود. یکی از این اقدامات و مهم‌ترین آنها زهکشی مجموعه نیاوران است که به شدت تحت‌تأثیر آب‌های سطحی و زیرزمینی قرار گرفته و تخریب زیادی را متوجه کاخ کرده است.

او ادامه داد:  این آسیب در بخش بنای صاحبقرانیه نیز بوده است به نحوی که در سال‌های گذشته بخشی از آن رانش داشته بنابراین باید جلوی پیشرفت آن گرفته شود. میزان رانش خیلی محسوس نیست اما چون ادامه آن باعث تخریب بنا می‌شود و اکنون در یک شرایط خوبی قرار ندارد، باید برای آن فکری کنیم. وی ادامه داد: برای نگهداری و مرمت آن، باید ردیف اعتباری با مصوبه دولت و مجلس داشته باشیم تا بتوانیم خسارات اتفاقاتی که سال‌های گذشته این مجموعه را دچار آسیب کرده است، جبران کنیم.

مدیر کاخ نیاوران بیان کرد: از آن‌جا که کاخ اصلی نیاوران عمر زیادی ندارد، چندان به اقدامات مرمتی هم نیازی نیست اما لازم است که برخی از فعالیت‌ها به روز شود. همچنین باید فکری به حال محوطه‌ها، فضای سبز و محل‌های عبور و مرور کرد چون سازه‌های آنها آسیب‌دیده است. رئوف همچنین درباره ایجاد کافی‌شاپ در کاخ نیاوران با توجه به مخالفت‌های انجام شده، گفت:  در هر مجموعه‌ای که مردم از آن بازدید می‌کنند موظف هستیم خدمات رفاهی هم بدهیم.

شاید در زمان‌های گذشته این خدمات و کافی‌شاپ‌ها وضع نابه‌سامانی داشته اما الان به سامان شده‌اند و در کاخ از آن استفاده می‌شود. رئوف همچنین درباره برگزاری کنسرت‌ها و حضور گروه‌های موسیقی هم گفت: آن بخش از کنسرت‌ها که ارتعاش امواج و صدا باعث تخریب بنا نمی‌شود را می‌توان به‌عنوان فعالیت‌های مجموعه در دستور کار قرار داد اما تا جایی که به کاخ یا اشیای مجموعه آسیبی وارد نکند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا