اوراکل اطلاعات حساس بیشتری از گوگل را در دور جدید دادگاه این کمپانی منتشر می‌کند

موبنا- دور جدید دادگاه‌های اوراکل با گوگل از ۹ می سال جاری میلادی (۲۰ اردیبهشت) آغاز خواهد شد. براساس اطلاعات ارائه شده که برگرفته از منابع نزدیک به اوراکل است، در جریان این دادگاه‌ها نیز شاهد ارائه‌ی اطلاعات جدید و جالب توجهی در مورد سیستم‌عامل اندروید گوگل خواهیم بود. اوراکل در پی آن است تا …

موبنا- دور جدید دادگاه‌های اوراکل با گوگل از ۹ می سال جاری میلادی (۲۰ اردیبهشت) آغاز خواهد شد. براساس اطلاعات ارائه شده که برگرفته از منابع نزدیک به اوراکل است، در جریان این دادگاه‌ها نیز شاهد ارائه‌ی اطلاعات جدید و جالب توجهی در مورد سیستم‌عامل اندروید گوگل خواهیم بود.

اوراکل در پی آن است تا هیئت ژوری را در مورد سواستفاده‌ی گوگل از جاوا برای توسعه‌ی اندروید مجاب کند. این کمپانی در نظر دارد تا غرامتی چند میلیارد دلاری را برای استفاده‌ی گوگل از جاوا به منظور توسعه‌ی اندروید دریافت کند.

البته شاید گوگل نیز در جبهه‌ی مقابل بتواند کفه‌ی ترازو را به نفع خود سنگین‌تر کند. گوگل درصدد آن است تا دلایل خود را در مورد اینکه از جاوا با رعایت حقوق کپی رایت بهره گرفته، ارائه کند. باید دید که سرنوشت چگونه برای مناقشه‌ی این دو کمپانی رقم خواهد خورد. پرونده ی دعاوی اوراکل با گوگل مراحل مختلفی را سپری کرده است. البته باید به این موضوع اشاره کرد که پرونده‌ی دعاوی این دو کمپانی به بخش‌های مختلفی تقسیم شده و در دادگاه پیگیری می شود. اختلاف دو کمپانی در سه پرونده‌ی مربوط به پتنت‌ها، رعایت کپی رایت و همچنین آسیب‌های وارد شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در مورد پرونده‌ی کپی رایت، ابتدا هیئت ژوری به این موضوع اشاره کرده که گوگل این قانون را زیر پا گذاشته است. قاضی پرونده با رد تصمیم هیئت ژوری باعث شد تا پرونده به دادگاه تجدید نظر کشیده شود. در دادگاه تجدیدنظر رای دوباره به سود اوراکل صادر شد و اعتراض گوگل به این رای، سرنوشت را به دست دادگاه عالی ایالات متحده‌ی آمریکا سپرده است.

مقاله مرتبط:

  • هر آنچه که باید در مورد منازعه‌ی پتنتی گوگل و اوراکل بر سر اندروید بدانیم

حال هیئت ژوری در دادگاه عالی ایالات متحده‌‌ی آمریکا وظیفه‌ی تشخیص و تصمیم‌گیری در مورد کپی کردن کد جاوا را برای توسعه‌ی اندروید بر عهده دارد. در صورتی که دادگاه به نفع اوراکل رای دهد، باید دید که جریمه‌ی در نظر گرفته شده برای گوگل چه اندازه خواهد بود. اوراکل پرونده‌ی مورد نظر را با درخواست غرامتی ۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۱ کلید زده است؛ اما باید دید که دادگاه در صورت رای موافق با اوراکل، چه جریمه‌ای را در نظر خواهد گرفت. هرچند قاضی مبلغ درخواستی توسط اوراکل را بسیار بالا خوانده است.

با توجه به تلاش‌های اوراکل برای مجاب کردن هیئت ژوری، انتظار می‌رود این کمپانی حقایق جالب توجهی را حول کسب و کار اندروید گوگل برملا کند.

اطلاعات جدیدی که شاید از زبان وکلای اوراکل بشنویم می‌تواند شامل اطلاعاتی در مورد نگرانی‌های گوگل از جانب آیفون و استراتژی‌هایی باشد که این کمپانی برا قبضه کردن بازار گوشی‌های هوشمند در طول سال‌های گذشته در پیش گرفته است.

در سوی مقابل، گوگل نیز با ارائه‌ی دادخواستی در پی آن است تا مانع ارائه‌ی اطلاعات و افشاگری‌های اوراکل در مورد ساز و کار کسب درآمد از مسیر اندروید توسط این کمپانی شود. اوراکل در دور پیشین دادگاه، اطلاعات بسیار جالبی را در مورد سیاست‌های گوگل در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند فاش کرده که از جمله‌ی ‌آن می‌توان به پرداخت یک میلیارد دلار به اپل برای باقی ماندن به عنوان موتور جستجوی اصلی آیفون در سال ۲۰۱۴ اشاره کرد.

وکلای گوگل علاوه بر اطلاعاتی که از اسناد داخلی گوگل به دست آورده‌اند، به محاسبه‌ی سود و درآمد این کمپانی از محل سیستم‌عامل اندروید نیز پرداخته‌اند. براساس اطلاعات ارائه شده توسط اوراکل، گوگل از طریق اندروید در سال‌های گذشته بیش از ۳۱ میلیارد دلار درآمد کسب کرده که بیش از ۲۲ میلیارد دلار از این درآمد سود خالصی است که عاید این کمپانی شده است.

نکته‌ی جالبی که باید در مورد مناقشه‌ی این دو کمپانی اشاره کرد، عدم مالکیت اوراکل بر جاوا در زمانی است که گوگل سیستم‌عامل اندروید را مبتنی بر جاوا توسعه داد. اندروید در سال ۲۰۰۸ توسعه داده شده در حالی که اوراکل در سال ۲۰۰۹ با پرداخت ۷.۴ میلیارد دلار موفق به تصاحب سان مایکروسیستمز به همراه جاوا شد.

به نظر می‌رسد اوراکل در پی آن است تا بخشی از هزینه‌ی پرداخت شده برای خرید سان مایکروسیستمز را از محل دریافت جریمه از گوگل دریافت کند. مناقشه‌ی این دو کمپانی تنها به جلسه‌ی دادگاه محدود نشده و روسای هر دو کمپانی را نیز وارد بازی کرده؛ بطوریکه طرفین اظهارات جنجالی را در مورد عملکرد طرف مقابل به زبان آورده‌اند. برای مثال لری الیسون اقدامات گوگل را در توسعه‌ی اندروید و استفاده از جاوا بسیار شیطانی خوانده است. لری پیج نیز پول را فاکتور بسیار مهمی برای اوراکل خوانده.

باید دید که سرنوشت نزاع این دو کمپانی به کجا ختم خواهد شد. نظر شما در این خصوص چیست؟

 

 منبع:زومیت|نویسنده:حسین خلیلی صفا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا