نفع سرمایه‌های مردم باید به سوی خودشان هدایت شود

این روزها مؤسسه اعتباری عسکریه به‌خاطر بحث تغییر نام، سرعت تحولات و حضور گسترده در بخش‌های مختلف اقتصادی با رویکرد منافع ملی در کانون توجه است.  در همین خصوص با مدیرعامل موفق و کارآفرین این مؤسسه بزرگ، حجت الاسلام و المسلمین سید امین جوادی به گفت‌وگویی اختصاصی پرداختیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید. …

187281_159این روزها مؤسسه اعتباری عسکریه به‌خاطر بحث تغییر نام، سرعت تحولات و حضور گسترده در بخش‌های مختلف اقتصادی با رویکرد منافع ملی در کانون توجه است.  در همین خصوص با مدیرعامل موفق و کارآفرین این مؤسسه بزرگ، حجت الاسلام و المسلمین سید امین جوادی به گفت‌وگویی اختصاصی پرداختیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

اگر اجازه بفرمایید گفت‌وگو را از داغ‌ترین اخباری شروع کنیم که درخصوص مؤسسه اعتباری عسکریه منتشر شده است، یعنی تغییر نام و افزایش سرمایه. از چه زمانی این دو مهم تحقق خواهند یافت و تابلوهای سردر شعب عسکریه به ملل تغییر خواهد کرد و افزایش سرمایه اجرایی خواهد شد؟

هر دو موردی که اشاره کردید باید به تصویب مجمع فوق‌العاده برسد که به‌زودی برگزار خواهد شد. درخصوص تغییر نام نیز مجوزهای لازم از مراجع قانونی اعم از بانک مرکزی و اداره ثبت شرکت‌ها و سامانه‌ها و درگاه‌های مربوطه گرفته شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.  بر این اساس انشاالله از ابتدای سال ۹۵ تغییر نام را اعمال و اجرایی خواهیم کرد.

افزایش سرمایه مؤسسه تا چه اندازه خواهد بود و چگونه تامین می‌شود؟

افزایش سرمایه مؤسسه از ۳۰۰ میلیارد تومان به ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که بخشی از آن از آورده نقدی یعنی سود سهامداران و سود انباشته و بخشی دیگر از محل تجدید ارزیابی‌ها انجام خواهد شد و اصل موضوع هم به تایید کانون کارشناسان خبره و بورس رسیده است.

سود پیش‌بینی برای هر سهم در سال ۱۳۹۴ تا چه میزان است؟

براساس بررسی ۱۰ ماهه و و تخمینی که برای ۲ ماه باقی‌مانده از سال داریم، حدود ۳۵ تومان سود برای هر سهم پیش‌بینی شده که البته هنوز نهایی نیست و جای بررسی بیشتر دارد.

آیا عسکریه نیز جزو مؤسسات بدهکار یا بستانکار از بانک مرکزی است؟

الحمدالله ما هیچگونه بدهی به بانک مرکزی نداریم و حسابمان قرمز نیست، همچنین عسکریه خط اعتباری نزد بانک مرکزی ندارد. البته ما نیز همچون دیگر مؤسسات و بانک‌ها ذخیره قانونی ۱۲.۵ درصدی در بانک مرکزی داریم که به‌طور منظم و هفتگی چهارشنبه واریز و تسویه می‌کنیم.

نفع سرمایه‌های مردم باید به سوی خودشان هدایت شود

هماهنگی عسکریه با بانک مرکزی در پیوستن به شبکه‌ها و سامانه‌های بانکی تا چه اندازه بوده است؟

عسکریه به شتاب، شاپرک و شبا اتصال دارد و آمادگی کامل دارد که بعد از تبدیل شدن به بانک در چکاوک حضور رسمی داشته باشد. زیرا حضور در برخی بده‌بستان‌های بانک مرکزی و بانک‌ها منوط به مجوزهایی که به‌مرور و مرحله به مرحله صادر می‌شود. در حال حاضر نیز عسکریه به صورت آزمایشی به سیستم چکاوک وصل است و با سپری شدن دوره آزمایشی حضور فعال در آن خواهد داشت.

پروژه‌هایی که عسکریه اقدام به سرمایه‌گذاری در آن‌ها کرده است، بیش‌تر در کدام بخش‌ها هستند؟

پول‌هایی که در سیستم بانکی تجهیز می‌شوند، متعلق به مردم است. از این رو ما معتقدیم که باید در جاهایی سرمایه‌گذاری شوند که منافع مردمی داشته باشند و توان اقتصاد ملی را بالا ببرند. از این رو ما یک‌سری از پروژه‌های برون‌شهری و درون‌شهری اعم از گردشگری، راه‌سازی، بهداشت و درمان و… را برای همکاری با شهرداری‌ها در قالب سرمایه‌گذاری برگزیدیم که در استان‌های اصفهان، کرمان، خراسان رضوی، خوزستان، گیلان و… در جریان هستند.

اگر ممکن است جزئیات بیش‌تری از این پروژه‌ها را بیان کنید.

پروژه‌های گردشگری را به‌صورت جدی در کرمان دنبال می‌کنیم که نمونه آن در کوی صاحب الزمان و تله‌کابینی باکیفیت و مدرن است که برای مردم خوب کرمان در حال احداث است. همچنین با وزارت بهداشت و درمان در بخش سرطان‌شناسی و ایجاد قطب درمان سرطان وارد همکاری شدیم و به‌زودی با مجوز این وزارتخانه و مشارکت یک شرکت داخلی، این کار به بار خواهد نشست. در اصفهان نیز با همکاری شهردار محترم اصفهان در پروژه‌های رفاهی حضور پیدا کرده‌ایم.

درمجموع این را مهم می‌دانیم که هرگز در بازارهای کاذب حضور نداشته‌ایم و نخواهیم داشت و تمرکزمان بر پرداخت تسهیلات به صنایع و شرکت‌های تولیدی، پروژ‌های داخلی اشتغال‌زا بوده است تا خروجی دانشگاه‌ها یعنی مغزهایی که در کشور برای پرورش آن‌ها هزینه شده را در داخل کشور نگهداری کنیم.

آیا در عرصه گردشگری غیر از کرمان در مناطق دیگر نیز سرمایه‌گذاری داشته‌اید؟

بله، ما در دیگر قطب‌های گردشگری مانند اصفهان حضور پیدا کردیم و در ساخت هتل و نیز یک سیتی‌سنتر با بخش‌های فرهنگی بسیار مشارکت داریم. در مشهد هم برای هتل‌سازی با استاندارد بالا تأمین منابع کرده‌ایم و در کرمان و خوزستان نیز در ساخت هتل ۵ ستاره سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

لطفا در مورد حضورتان در طرح قطب‌های درمان سرطان نیز بیش‌تر توضیح دهید.

طرح وزارت بهداشت، تقسیم‌بندی کشور به ۱۲ قطب درمان سرطان است که هر قطب به‌عنوان مرکز جامع سرطان‌شناسی چند استان را در برمی‌گیرد و به ‌آن‌ها خدمات تصویربرداری، تشخیص، درمان و… را ارائه می‌دهد. در قطب البرز، تهران و قطب کرمان که استان‌های یزد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را نیز دربرمی‌گیرد، ما با همکاری یک شرکت بزرگ حضور پیدا کرده‌ایم. هدف اصلی این طرح، تمرکززدایی تشخیص و درمان سرطان از تهران و نزدیک کردن مراکز خدماتی آن به مردم است.

آیا برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و بهداشت با رویکرد گردشگری سلامت نیز برنامه‌ای دارید؟

گردشگری سلامت و توریست‌درمانی یکی از پرمنفعت‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها برای مردم است. درحال‌حاضر ما الحمدالله در صنعت پزشکی خودکفا هستیم این کار بسیار بزرگی است، چرا که ما روزی واردکننده پزشک بودیم، پزشکان خود را که در داخل کشور این‌همه هزینه برای آموزش آن‌ها کرده‌ایم، صادر می‌کنیم در حالی که ایران می‌تواند قطب درمان در منطقه خود باشد.

گردشگرانی که برای درمان به ایران بیایند، از تاکسی، سوپرمارکت، هتل، مراکز رفاهی و… ما نیز استفاده می‌کنند، اما پزشکی که از ایران مهاجرت می‌کند، ظرفیت عظیمی را با خود از کشور خارج می‌کند.

چشم‌انداز صنعت بانکداری در دوران پسابرجام را چگونه می‌بینید؟

اقتصاد کشور ما یک اقتصاد بانک‌محور است و صنعت بانکداری ما بدین واسطه در تمامی خانه‌های مردم و همه مراکز اقتصادی حضور دارد. بانک‌ها اعم از خصوصی و دولتی مایملک و دارایی کشورند. بنابراین در دوران پسابرجام، نظام بانکی ما باید به فعال‌سازی ظرفیت‌های بالای موجود در کشور اهتمام بورزد.

کشور ما دارای یک کریدور بزرگ ترانزیتی است و از مرزهای آبی وسیع متصل به آب‌های گرم برخوردار است. از سوی دیگر ما منابع و ذخایر طبیعی فراوانی داریم که پرهیز از خام‌فروشی آن‌ها همواره مورد تاکید جدی مقام معظم رهبری بوده است. در یک اقتصاد مقاومتی فرآوری این منابع در خارج از کشور و بازگشت محصول فرآوری‌شده با چندبرابر قیمت به کشور معنی ندارد.

چرا فولاد و سنگ آهن خود را باید با خلوص ۶۲ درصد به قیمت ۵۰ تا ۷۰ دلار صادر کنیم و پس از فرآوری و حذف ۳۸ درصد ناخالصی در خارج از کشور، با حدود ۱۰ برابر قیمت فروش یعنی ۶۰۰ تا ۶۵۰ دلار وارد کشور کنیم؟ وضعیت نفت  و پتروشیمی ما نیز همین است؛ نفت را زیر ۳۰ دلار می‌فروشیم و عروسک ۱۰۰ گرمی را که محصول نهایی پتروشیمی است، به قیمت ۴۰ تا ۵۰ دلار وارد می‌کنیم.

در چنین شرایطی نظام بانکی و صنایع ما باید ید واحده بشوند برای رسیدن به بالندگی و بی‌نیازی از فرآوری محصولات خام ایرانی در خارج از کشور. ما ثمره وحدت را در پیرزوی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مذاکرات هسته‌ای دیده‌ایم. اقتصاد ملی نیز یک جبهه بزرگ است که موفقیت در آن نیاز به وحدت دارد.

نفع سرمایه‌های مردم باید به سوی خودشان هدایت شود

نفع سرمایه‌های مردم باید به سوی خودشان هدایت شود

منبع: پول نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا