لاریجانی در انتخابات بازنده شد یا برنده؟

در نگاه اول که مربوط به میزان رأی لاریجانی در قم است باید بگوییم او یکی از بازندگان بزرگ انتخابات هفتم اسفند است. لاریجانی با ۲۲۵ هزار و ۵۵۶ رأی یعنی ۷۰ هزار رأی کمتر نسبت به نفر اول، در جایگاه دوم ایستاد. این رأی برای لاریجانی یک شکست محسوب می‌شود. دو نامزد مورد حمایت …

در نگاه اول که مربوط به میزان رأی لاریجانی در قم است باید بگوییم او یکی از بازندگان بزرگ انتخابات هفتم اسفند است.

لاریجانی با ۲۲۵ هزار و ۵۵۶ رأی یعنی ۷۰ هزار رأی کمتر نسبت به نفر اول، در جایگاه دوم ایستاد. این رأی برای لاریجانی یک شکست محسوب می‌شود. دو نامزد مورد حمایت لاریجانی یعنی بنایی و شادنوش هم نتوانستند نظر مثبت مردم قم را به خود اختصاص دهند تا لاریجانی همراه با دو نیروی جبهه پایداری از شهر قم راهی مجلس دهم شود.

کمتر کسی از ناظران سیاسی انتظار داشت که لاریجانی با این وضعیت راهی مجلس شود. البته در این میان نباید از تخریب‌های صورت گرفته علیه رئیس مجلس در قم به‌راحتی گذشت. اعلام استقلال لاریجانی از جریان اصول‌گرایی باعث شد تا او زیر آماج شدیدترین حملات جریان پایداری قرار بگیرد.

در نگاه دیگر اما لاریجانی برنده بزرگ انتخابات مجلس دهم است. رأی مردم تهران و شهرستان‌ها «نه» بزرگی بود به مخالفان لاریجانی در مجلس نهم. علی لاریجانی در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی مورد شدیدترین هجمه‌های جبهه پایداری قرار گرفت. شاه‌بیت جلسات مجلس نهم در چهار سال گذشته درگیری لفظی نمایندگان جبهه پایداری مانند رسایی و کوچک‌زاده با رئیس مجلس بود. این افراد به طور معمول با هر تصمیم رئیس مجلس مخالف بودند و آن را برخلاف شأن نمایندگی می‌دانستند.

به طور مثال مهدی کوچک‌زاده که در انتخابات اخیر (۷ اسفند ۱۳۹۴) در تهران در رتبه ۶۴ قرار گرفت در مورد مدیریت لاریجانی می‌گوید: «مصداق افراطی‌گری پا را از قانون آن‌سو گذاشتن است و از نظر من مصداق بارز افراطی‌گری مدیریت آقای لاریجانی در مجلس است. ایشان وقتی می‌خواهد یک اتفاقی بیفتد قوانین را زیر پا می‌گذارد».

در جریان تصویب برجام در مجلس نهم که به شدت مورد اعتراض دلواپسان توافق هسته‌ای صورت گرفت، حمید رسایی در سخنان تندی خطاب به رئیس مجلس و در اعتراض به تصویب برجام گفته بود: «آقای لاریجانی مگر شما مثل آئین‌نامه عمل کردید؟ شما صبح امروز آئین‌نامه را زیر پا گذاشتید، اجازه ندادید مخالف در مورد طرح اجرای برجام حرف بزند و پیشنهادات مطرح شود، شما امروز صبح در بررسی برجام آئین‌نامه را زیر پا گذاشتید، شما آئین‌نامه را لگدمال کردید، دیگر آئین‌نامه‌ای وجود ندارد.» رسایی در این لحظه کتابچه آئین‌نامه‌ای را که در دست داشت به سویی پرتاب کرد.

در جریان معرفی کاندیدای عضویت در هیأت نظارت بر مطبوعات و صداوسیما در مجلس، زاکانی، لاریجانی را دیکتاتور خواند؛ مسأله‌ای که باعث شد رئیس مجلس در پاسخ به این اتهام بگوید: «رفتار شما دیکتاتوری است؛ من رئیس مجلس هستم، چطور در جاهایی دیگر شماها نمی‌گوید دیکتاتوری! الان می‌گوید نظر رئیس مجلس دیکتاتوری است.»

همانطور که مشاهده می‌کنید لاریجانی در مجلس نهم روزهای سختی را سپری کرده است. انتخابات ۷ اسفند باعث شد تا مخالفان سرسخت او به‌ویژه از شهر تهران از راهیابی به مجلس بازبمانند. در مجلس دهم دیگر خبری از «حدادعادل، زاکانی، رسایی، کوچک‌زاده، حسینیان، زارعی و دیگران» نیست و اگر لاریجانی بتواند به کرسی ریاست مجلس دهم تکیه بزند، روزهای آرام‌تری را نسبت به مجلس نهم خواهد داشت.

می‌توان گفت لاریجانی یکی از برندگان اصلی انتخابات اسفندماه است. او به‌واسطه رقابتی که میان اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات درگرفت و بدون حضور در بطن رقابت شاهد کنار رفتن مهم‌ترین مخالفان خود بود. برای لاریجانی مجلس بدون رسایی و کوچک‌زاده، یک مجلس مطلوب و دلنشین است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا