تولید پوست مصنوعی الهام گرفته از ماهی مرکب که به رنگ‌های مختلف می‌درخشد

موبنا- پژوهشگران دانشگاه کرونل با تحقیق روی ماهی مرکب و اوکتل و با الهام از آنها به نوعی پوست دست یافته‌اند که می‌تواند به رنگ‌های مختلف بدرخشد. این پوست تولیدشده در ربات های نرم‌تن آینده کاربرد اساسی خواهد داشت. لاستیک الکتریکی درخشانی که به سرپرستی پروفسور راب سفارد تولید شده قادر به انتشار رنگ‌های مختلفی از خود …

موبنا- پژوهشگران دانشگاه کرونل با تحقیق روی ماهی مرکب و اوکتل و با الهام از آنها به نوعی پوست دست یافته‌اند که می‌تواند به رنگ‌های مختلف بدرخشد. این پوست تولیدشده در ربات های نرم‌تن آینده کاربرد اساسی خواهد داشت. لاستیک الکتریکی درخشانی که به سرپرستی پروفسور راب سفارد تولید شده قادر به انتشار رنگ‌های مختلفی از خود است و به شش برابر طول اولیه خود کشیده شود.

این پوست را می‌توان نوعی خازن مولد نور هایپر الاستیک یا HLEC نامید که در آن لایه‌ی ماتریسی سیلیکون مابین دو لایه‌ی شفاف یونی هیدروژل الکترود قرار گرفته است.

ماتریس سیلیکونی از سولفید روی تشکیل شده است و هر کدام از فلزات واسطه‌ای ترکیب شده با آن، رنگ‌های متفاوتی را از خود ساطع می کنند؛ یعنی با عبور جریان الکتریکی از بین الکترودها و ماتریس‌ها فلزات مختلف نور را با طول موج‌های متفاوت منتشر می‌کنند.

علاوه بر این با توجه به استعداد تغییر ماتریس‌ها به دلیل تغییرات شکل پوست، این امکان برای HLEC وجود دارد که با لمس کردن به رنگ‌های مختلف در بیاید.

پوست کششی

با اینکه تولید پوست مصنوعی با قابلیت تشعشع رنگ‌های مختلف ممکن است بسیار ساده به نظر برسد، ولی همین فناوری جالب می‌تواند در بسیاری از جنبه‌های علمی مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال در ربات‌هایی که وظیفه‌ی مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را دارند، جهت نمایش نبض بیمار و درجه‌ی حرارت بدن استفاده می‌شوند یا ممکن است به عنوان پکیجی از نمایشگر شناخته شود. در نگاهی کلان به کاربرد این پوست لاستیکی می‌توان به به بیان حالات مختلف توسط خود پوست اشاره کرد که باعث می‌شود در کاربری‌های مختلف بهترین درک وعکس‌العمل را داشته باشد.

به گفته‌ی دکتر سفارد:

وقتی که ربات‌ها در جای قرار زندگی ما جای می‌گیرند، توانایی آنها برای ایجاد ارتباط عاطفی بسیار مهم می شود؛ چرا که تغییر رنگ آنها به هنگام بیان احساسات، تعامل هر چه بهتر بین انسان و ربات را منجر می‌شود.

این تکنولوژی در ربات‌های ساده‌ی نرم تن مورد استفاده قرار گرفته است؛ به نحوی که تغییر رنگ‌ها به هنگام استفاده از عملگرهای پنوماتیکی را شاهد هستیم.

منبع:زومیت|نویسنده:صادق افضل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا