تحقیق «مک آفی» در رابطه با نوجوانان و پنهان کاری آنلاین!

موبنا – نوجوانان سابقه‌ای طولانی در پنهان کردن برخی از فعالیت‌های خود از چشم والدین دارند. بنابر نتایج مطالعه شرکت امنیتی و فناوری مک آفی، اینترنت به افزایش و گسترش روز افزون این رفتار دامن زده است. این مطالعه به بررسی و جستجو در زمینه عادات، رفتارها، علائق و سبک زندگی آنلاین نوجوانان پرداخته و …

موبنا – نوجوانان سابقه‌ای طولانی در پنهان کردن برخی از فعالیت‌های خود از چشم والدین دارند. بنابر نتایج مطالعه شرکت امنیتی و فناوری مک آفی، اینترنت به افزایش و گسترش روز افزون این رفتار دامن زده است. این مطالعه به بررسی و جستجو در زمینه عادات، رفتارها، علائق و سبک زندگی آنلاین نوجوانان پرداخته و نشان داده است نه تنها آنها در رفتارهایی پر خطر درگیر می شوند، بلکه چگونگی پنهان کردن این رفتارها از والدین را نیز افشا کرده است. این در شرایطی است که بسیاری از والدین نسبت به فریب خوردن خود آگاه نیستند. این مطالعه ۱۰ روشی را که نوجوانان برای پنهان نگه داشتن فعالیت‌های خود از والدین به کار می گیرند، معرفی کرده است.
به رغم آگاهی از خطرات آنلاین موجود، نوجوانان همچنان به خطر کردن از طریق ارسال اطلاعات شخصی و عکس‌هایی مخاطره آمیز بدون آن که والدین از این مسائل آگاه باشند، ادامه می دهند. بسیاری از نوجوانان به محتوای آنلاین نامناسب دسترسی داشته و این در شرایطی است که ۷۳.۵ درصد والدین معتقدند فرزندانشان به محتوای نامناسب برای رده سنی آنها دسترسی ندارند. به طور خاص، ۴۳ درصد نوجوانان به خشونت شبیه سازی شده آنلاین، ۳۶ درصد به مباحث جنسی آنلاین و ۳۲ درصد به محتوای غیر اخلاقی و پورنوگرافی آنلاین دسترسی دارند.
تقریبا نیمی از والدین معتقدند که فرزندانشان هر آن چه که در اینترنت انجام می دهند را به آنها منتقل کرده و هنگامی که مساله نظارت بر رفتارهای آنلاین نوجوانان مطرح می شود، بر این مساله اصرار می ورزند که همه چیز تحت کنترل آنها قرار دارد. با این وجود، مطالعه شرکت مک آفی نشان داده است که روند فریب دادن والدین توسط نوجوانان رو به افزایش بوده و ۷۰ درصد نوجوانان شیوه‌های مختلفی را برای جلوگیری از نظارت والدین یافته‌اند. این رقم در مقایسه با آمار ۴۵ درصدی سال ۲۰۱۰ افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.

۱۰ روشی که نوجوانان برای فریب والدین خود از آنها استفاده می کنند، شامل موارد زیر می شوند:
پاکسازی بخش هیستوری (سابقه) مرورگر (۵۳ درصد)
بستن یا مینی مایز کردن پنجره مرورگر هنگام عبور والدین از کنار آنها (۴۶ درصد)
پنهان کردن یا حذف کردن پیام‌ها یا ویدئوها (۳۴ درصد)
دروغ گفتن و یا حذف برخی از جزئیات درباره فعالیت‌های آنلاین (۲۳ درصد)
استفاده از کامپیوتری که والدین آن را کنترل نمی کنند (۲۳ درصد)
استفاده از یک دستگاه قابل حمل با قابلیت اتصال به اینترنت (۲۱ درصد)
استفاده از تنظیمات حریم خصوصی برای حصول اطمینان از این که مواردی خاص تنها توسط دوستان آنها مشاهده می شوند (۲۰ درصد)
استفاده از حالت مرور خصوصی در مرورگرها (۲۰ درصد)
ایجاد آدرس ایمیلی که والدین از آن مطلع نیستند (۱۵ درصد)
ایجاد پروفایل‌های تکراری یا جعلی در شبکه‌های اجتماعی (۹ درصد)
همانطور که نوجوانان به فریب والدین خود درباره فعالیت‌های آنلاین ادامه می دهند، تعداد بیشتری در فعالیت‌های خطرناک و حتی غیر قانونی شرکت می کنند. بنابر آماری شگفت انگیز، ۱۵ درصد نوجوانان یک حساب کاربری شبکه اجتماعی را هک کرده، ۳۰.۷ درصد به موسیقی و فیلم‌های که قانون حق مالکیت آنها نادیده گرفته شده دسترسی داشته و ۸.۷ درصد آدرس ایمیل فردی دیگر را هک کرده‌اند. این موارد در شرایطی رخ می دهند که تنها کمتر از ۱۵ درصد والدین از درگیر شدن فرزندان خود در چنین رفتارهای مخاطره آمیزی آگاه هستند.
دسترسی سریع به اطلاعات نیز شرایط را برای نوجوانان به منظور تقلب در مدرسه آسان‌تر کرده و ۱۶ درصد نوجوانان پذیرفته‌اند که به دنبال پاسخ‌های آزمون‌ها روی تلفن همراه خود بوده و ۴۸.۱ درصد در جستجوی پاسخ‌های آنلاین بوده‌اند. در همین حال، ۷۷.۲ درصد از والدین اعلام کرده‌اند که نگرانی بسیاری درباره تقلب آنلاین فرزندانشان نداشته که بار دیگر شکاف موجود در این زمینه را نشان می دهد.
به گفته “استنلی هولدیچ”، کارشناس ایمنی آنلاین در مک آفی، در شرایطی که درگیر شدن نوجوانان در رفتارهای پر خطر آنلاین که مشابه با مواردی در دنیای واقعی هستند جای تعجب چندانی ندارد، اما میزان شکاف و ناآگاهی والدین از این شرایط بسیار شگفت انگیز است. تعداد نوجوانانی که راه‌هایی برای پنهان کردن فعالیت‌های آنلاین خود از والدینشان می یابند همچنان رو به افزایش است. نسل حاضر چنان با فناوری عجین شده که حتی در برخی موارد از درک والدین فراتر بوده و موجب بروز رفتارهایی می شود که ایمنی آنها را در معرض خطر قرار می دهد.
افزون بر قرار گرفتن در موقعیت‌های مخاطره آمیز، نوجوانان دریافته‌اند که این قبیل رفتارهای آنلاین به بروز مشکلات شخصی منجر می شود. در حقیقت، بیش از نیمی از نوجوانانی که دارای حساب کاربری در یک شبکه اجتماعی هستند پیامدهای منفی در اختیاز داشتن چنین حساب کاربری مانند بحث و مجادله با دوستان (۳۵.۴ درصد)، به دردسر افتادن در خانه یا مدرسه (۲۵.۲ درصد)، پایان یافتن دوستی (۲۰ درصد)، ترس از ایمنی خود (۶.۸ درصد) و درگیری‌های فیزیکی (۴.۵ درصد) را تجربه کرده‌اند. درمقابل، بسیاری از والدین تمایل به انکار داشته و تنها ۲۲ درصد معتقدند که فرزندانشان می توانند به واسطه فعالیت‌های آنلاین با مشکلات بسیاری مواجه شوند.
با این وجود، بسیاری از والدین نیز نظارت آنلاین برای کمک به حفظ ایمنی فرزندان خود در فضای مجازی را از طریق تنظیم کنترل والدین (۴۹ درصد)، دریافت گذرواژه ایمیل و شبکه‌های اجتماعی (۴۴ درصد)، گرفتن کامپیوتر و تلفن همراه (۲۷ درصد) و استفاده از دستگاه‌های نشان دهنده موقعیت مکانی برای دنبال کردن نوجوانان (۱۰ درصد) آغاز کرده‌اند.
از سوی دیگر، برخی از والدین چنان تحت تاثیر پیشرفت فناوری قرار گرفته‌اند که دست‌های خود را به علامت تسلیم بالا برده و تنها امیدوارند مشکلی برای فرزندشان اتفاق نیفتد. در حقیقت، ۲۳ درصد از والدین حاضر در مطالعه مک آفی اعلام کرده‌اند که هیچ نظارتی بر رفتارهای فرزندان خود در فضای مجازی نداشته زیرا یارای مقابله و همگامی با پیشرفت فناوری را ندارند.
این در شرایطی است که به اعتقاد “رابرت سیسیلیانو”، کارشناسن ایمنی آنلاین مک آفی، والدین نیازمند کسب اطلاع از رفتارهای آنلاین فرزندان خود هستند. مشارکت نوجوانان در فعالیت‌های بدون نظارت در فضای مجازی آنها را در معرض خطرات واقعی با پیامدهایی واقعی قرار می دهد و این خطرات با گسترش شبکه‌های اجتماعی رو به افزایش هستند.

از دیگر یافته‌های کلیدی مطالعه شرکت مک آفی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
نوجوانان بیش از آن چه که والدین تصور می کنند زمان خود را در فضای مجازی سپری می کنند. به طور میانگین، نوجوانان روزانه حدود پنج ساعت در فضای مجازی حضور دارند. این در شرایطی است که والدین تصور می کنند فرزندانشان به طور میانگین روزانه سه ساعت آنلاین هستند. همچنین، ۱۰.۳ درصد از نوجوانان بیش از ۱۰ ساعت در روز وقت خود را در فضای مجازی می گذرانند.
والدین نسبت به مدت زمانی که نوجوانان برای چک کردن شبکه‌های اجتماعی خود صرف می کنند، آگاهی ندارند. ۶۰ درصد از کاربران نوجوان شبکه‌های اجتماعی، روزانه حساب کاربری خود را بررسی کرده و ۴۱ درصد به طور مداوم این کار را انجام می دهند. تنها ۴۸ درصد از والدین تصور می کنند که فرزندشان حساب کاربری خود را در شبکه‌های اجتماعی به صورت روزانه بررسی کرده و ۲۲ درصد نیز معتقدند نوجوانانشان به طور مداوم این کار را انجام می دهند.
به رغم ظهور تلفن‌های همراه هوشمند، “نسل هزاره” همچنان از دستگاه‌های قدیمی‌تر برای حضور در فضای مجازی استفاده می کنند. ۳۷.۳۵ درصد نسل هزاره از لپ تاپ و ۲۹.۸ درصد از کامپیوترهای رومیزی برای ارتباط با دنیای مجازی استفاده می کنند. در مقابل، این آمار برای تلفن‌های همراه هوشمند برابر با ۱۳.۴۸ درصد و برای تبلت‌ها برابر با ۵ درصد بوده است.
نوجوانان دوستان آنلاین خود را به عنوان غریبه‌هایی خطرناک در نظر نمی گیرند. ۱۲ درصد از نوجوانان ملاقات حضوری با افرادی را گزارش کرده‌اند که با آنها از طریق تعاملات آنلاین آشنا بوده‌اند.
فیسبوک با ۸۹.۵ درصد، محبوب‌ترین وب سایت در میان کاربران نوجوان بوده و پس از آن توییتر با ۴۸.۷ درصد، گوگل پلاس با ۴۱.۵ درصد، تامبلر با ۳۳ درصد، پینترست با ۲۰ درصد، فورچان با ۲۳ درصد و مای اسپیس با ۱۸ درصد قرار داشته‌اند.
سهم استفاده از فورچان و تامبلر رو به افزایش است. تامبلر بیشتر در میان نوجوانان دختر (۴۰.۹ درصد) محبوب بوده و فورچان از محبوبیت بیشتری در میان نوجوانان پسر برخوردار است (۲۹.۸ درصد). در شرایطی که با گذشت زمان بر محبوبیت این شبکه‌های اجتماعی افزوده می شود، اما بسیاری از والدین از وجود آنها بی خبر هستند. تنها ۱۳ درصد از والدین معتقد هستند که فرزندانشان در فورچان فعال بوده و از سوی دیگر تنها ۱۶ درصد والدین معتقدند فرزندانشان در تامبلر فعال هستند.
نیمی از نوجوانان به این نکته اشاره داشته‌اند که بیشتر وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی به مشاهده فعالیت‌های دیگران سپری کرده و خودشان کمتر حضوری فعالانه داشته و به ارسال مطالب اقدام کنند.
هنگامی که نوجوانان مطالب خود را به اشتراک می گذارند، والدین باید آگاه و مراقب باشند. ۴۹ درصد از نوجوانان نظراتی مخاطره آمیز را در شبکه‌های اجتماعی ارسال می کنند و ۱۶.۳ درصد از این نظرات حاوی اطلاعاتی هستند که نوجوانان قصد ندارند والدینشان چیزی درباره آنها بداند. همچنین ۲۱.۵ درصد نوجوانان به ارسال عکس در شبکه‌های اجتماعی اقدام می کنند که ۷.۵ درصد آنها، نوجوانان را در حال برهنه شدن نشان می دهند.
از هر سه نوجوان، نزدیک به دو نفر از آنها با این مساله موافق هستند که والدینشان از برخی از فعالیت‌های آنها در فضای مجازی اطلاع داشته، اما این آگاهی شامل تمامی فعالیت‌های آنها نمی شود. از هر سه نوجوان، دو نفر گفته‌اندکه لازم نیست والدینشان از تمامی فعالیت‌های آنلاین آنها آگاهی داشته باشند. در حقیقت، نیمی از نوجوانان در صورتی که بدانند والدنیشان بر آنها نظارت کامل دارند، به طور کامل رفتارهای خود در فضای مجازی را تغییر می دهند.
برخی از والدین شکست خود در برابر پیشرفت فناوری را پذیرفته‌اند. از هر سه نفر، یک نفر معتقد است فرزندانشان درک بهتری از فناوری داشته و از این رو، در نظارت و همراهی با رفتارهای آنلاین آنها احساس درماندگی می کنند. در شرایطی که برخی والدین خود را در میدان نبرد با دنیای فناوری شکست خورده می دانند، بسیاری نیز به این نکته اشاره داشته‌اند که از زمان و انرژی کافی برای نظارت بر هر آن چه فرزندانشان در فضای مجازی انجام می دهند، برخوردار نیستند.
والدین تصور نمی کنند که فرزندانشان به تماشای محتوای غیر اخلاقی در فضای مجازی بپردازند. تنها ۱۲ درصد از والدین تصور می کنند که نوجوانانشان به محتوای غیر اخلاقی دسترسی داشته و این در شرایطی است که ۳۲ درصد نوجوانان به محتوای غیر اخلاقی آنلاین دسترسی داشته و ۴۳ درصد نیز به صورت هفتگی به آن دسترسی دارند. همچنین، ۳۶ درصد نوجوانان به موضوعات جنسی آنلاین مانند بیماری‌های مقاربتی و یا حاملگی دسترسی دارند که تعداد دختران در این زمینه بیش از پسران است.
زورگیری و مزاحمت سایبری رو به افزایش است. ۶۲.۱ درصد از نوجوانان شاهد رفتار ظالمانه آنلاین بوده و ۲۳.۳ درصد ادعا کرده‌اند که قربانی زورگیری و مزاحمت‌های سایبری بوده‌اند. این در شرایطی است که تنها ۱۰ درصد والدین معتقدند نوجوانانشان قربانی مزاحمت‌های آنلاین بوده‌اند. در این میان، سفید پوستان و نوجوانانی که در بازه سنی ۱۶ تا ۱۷ سال قرار داشته‌اند بیش از دیگران مورد هدف قرار گرفته و به ترتیب آمار ۲۵.۳ درصد و ۲۶.۲ درصد را ثبت کرده‌اند.
نوجوانان نه تنها شاهد رفتارهای ظالمانه در فضای مجازی هستند، بلکه امکان پیوستن آنها به این موارد نیز وجود دارد. نوجوانان، فشار اجتماعی برای شرکت در زورگیری و مزاحمت‌های سایبری را احساس کرده و ۹.۵ درصد از آنها به زورگیری و مزاحمت می پردازند. همچنین، ۲۴.۹ درصد از نوجوانان به ارسال نظراتی هدف دار و شرورانه اقدام می کنند.
فیسبوک به مکانی جدید برای زورگیری و مزاحمت سایبری تبدیل شده است. ۹۳ درصد از نوجوانان که شاهد رفتارهای ظالمانه در فضای مجازی بوده‌اند، اعلام کرده‌اند که بخش اعظم این قبیل رفتارها در فیسبوک اتفاق می افتند. افزون بر این، نیمی از نوجوانان تجربه‌ای منفی ناشی از حضور در سایت‌های  شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند. استفاده از ایمیل به عنوان یکی از امن‌ترین فعالیت‌های آنلاین گزارش شده و تنها ۶.۳۷ درصد از نوجوانان رفتارهای ظالمانه از این طریق را گزارش کرده‌اند. پس از ایمیل، انجمن‌های آنلاین با ۹.۶ درصد و تامبلر با ۱۰ درصد قرار داشته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا