توضیح شهردار تهران درباره دستفروشان

محمدباقر قالیباف شهردار تهران دیشب مهمان برنامه تلویزیونی «پایش» بود و به پرسشهای مجری این برنامه پاسخ داد. آنچه می خوانید بخشهایی از سخنان شهردار تهران در این برنامه است: -به عقیده بنده پرداختن به معضل آلودگی هوا باید نخستین اولویت شهرداری باشد. رفع آلودگی هوا یک بحث تخصصی و فنی است؛ بررسی های عملی …

محمدباقر قالیباف شهردار تهران دیشب مهمان برنامه تلویزیونی «پایش» بود و به پرسشهای مجری این برنامه پاسخ داد. آنچه می خوانید بخشهایی از سخنان شهردار تهران در این برنامه است:

-به عقیده بنده پرداختن به معضل آلودگی هوا باید نخستین اولویت شهرداری باشد. رفع آلودگی هوا یک بحث تخصصی و فنی است؛ بررسی های عملی ما درباره آلودگی هوا نشان دهنده این است که ۸۰ درصد آلاینده های شهر تهران وسایل متحرک هستند و تنها ۲۰ درصد شامل وسایل خانگی و کارخانجات است.

-زمانی که منبع تولید آلودگی مشخص می شود یکی از کارهایی که پیش روی ماست کاهش ترافیک از طریق مدیریت تقاضای سفر با استفاده ازوسایل حمل و نقل عمومی و بهره مندی از وسایل الکترونیک است. اگر پرداختن به آلودگی هوا در اولویت قرار گیرد مسائل مربوط به ترافیک و حمل و نقل عمومی حل می شود و سلامت اداری نیز رخ می دهد.

-مسئولیت مستقیم مبارزه با آلودگی هوا با دولت است اما آنقدر کارها پیچیده و فرابخشی است که نمی توان گفت همه کارها به عهده یک دستگاه است. به طور حتم شهرداری ها می توانند در این زمینه ایفای نقش کنند اما در این بین همکاری وزارت خانه های نیرو و صنایع نیز لازم است.

-مقایسه کردن دستفروشان سایر شهرهای جهان با تهران خوب است اما باید مستندی از این وضعیت در شهر تهران نیز آماده شود. در حال حاضر بیش از ۵۰ روزبازار و شب بازار در شهر تهران وجود دارد که یکی از آنها در پیاده راه باب همایون است.

-افرادی که در این بازارها به دستفروشی می پردازند سرقفلی ندارند و شهرداری کمتر از ۱۰ هزار تومان از آنها هزینه دریافت می کند. برخی دستفروشان افراد کارافرینی هستند که سرمایه، پارتی و استفاده از رانت برایشان فراهم نیست که بتوانند وامی دریافت کنند و کار کوچک خود را ساماندهی کنند از سوی دیگر به بازار فروش نیز متصل نیستند و با کمترین هزینه و سرمایه کار تولیدی مانند صنایع دستی ایجاد کرده اند.

-برخی دیگر از افراد نیز به دلیل نارسایی های اقتصادی، رکود و تورم بالا با معضلاتی چون ورشکستگی رو به رو می شوند و می خواهند خود را بازسازی کنند. بنابراین مخاطب ما در دستفروشان این دسته از افراد هستند که باید مورد حمایت هم قرار گیرند.

-اما در کنار این افراد کسانی وجود دارند که به دنبال سودجویی و فرار از مالیات، هزینه کم و درآمد گزاف هستند. در این بین نیز ممکن است کالای قاچاق یا بی کیفیت هم ارائه دهند.

-بیش از ۵۰ درصد دستفروشان به فروش مواد غذایی و پوشاک می پردازند، تا چند ماه پیش وقتی به بازار ۱۵ خرداد وارد می شدید بیش از ۲ هزار دستفروش را مشاهده می کردید که به صورت باندی فعالیت داشتند.
-۴ موزاییک برای فعالیت یک دستفروش تعیین و ۱۰۰ هزار تومان قیمتگذاری می شد این امر باعث میشد هر کالایی به فروش برسد و علاوه بر ایجاد مزاحمت برای کسبه در مسیر تردد مردم نیز مزاحمت ایجاد شود. شهرداری تهران با همکاری نیروی انتظامی فراخوانی اعلام و نسبت به شناسایی آنها اقدام کرد.

-حدود ۶۰۰ نفر از دستفروشان پانزده خرداد مراجعه کردند که بین آنها تنها ۳۰۰ نفر صلاحیت انجام این کار را داشتند و در واقع جزو دو گروه اول مذکور محسوب می شدند. در حال حاضر نیز در ساعات ورود و خروج مشخصی در باب همایون حضور می یابند و به بساط گستری می پردازند.

-به طور حتم برخی از پیمانکاران از شهرداری طلب دارند اما آنها پرداخت می شود که مسیر اداری را طی کرده باشند و اسنادشان قطعی شده باشد.

-البته این نکته را هم باید مد نظر داشت که ممکن است برخی پیمانکاران دسته دوم باشند؛ برخی از با شهرداری قرارداد منعقد می کنند اما کار را به پیمانکار جزء واگذار می کنند، گاهی ممکن است شهرداری با پیمانکار اصلی تصویه کند اما پولی به پیمانکار جزء پرداخته نشود. ولی به هر ترتیب تا شب عید بخشی از این دیون پرداخت خواهد شد.

-ما به مأموران شهرداری آموزش می دهیم و بر آنها نظارت داریم. بنده این نکته را به آنها گوشزد کرده ام که حق نداریم اجرای قانون را با خشونت انجام دهیم.

-با هر فردی که غیر از این عمل کند برخورد خواهیم کرد اما بین مأموران شهرداری افرادی وجود دارند که مورد ضرب شتم قرار گرفته اند و حتی نقص عضو شده اند.

-بنده دستور رسیدگی به این موضوع را دادم، در جریان این امر و با استفاده از دوربین ترافیکی آن محدوده مشخص شد، فرد لبو فروش نسبت به واژگون کردن چرخ دستی اقدام کرده و موضوع ارتباطی به مأموران شهرداری نداشته است.

-باید سد معبری که جنبه شخصی داشته باشد باید برخورد شود، شهروندان نیز می تواند این موضوعات را با سامانه ۱۸۸۸ در میان بگذارند تا مورد رسیدگی قرار گیرد اما برخی از سد معبرها برای مراسم های عمومی است و باید به این نکته توجه داشت.

-در گذشته تهران فاقد طرح های جامع و تفصیلی بود اما چند سال است که ساخت و سازها در شهر بر اساس این دو طرح انجام می شود و طبق پهنه بندی های تعیین شده ساخت و ساز صورت می گیرد.

-اینطور نیست که بوستان ولایت بلاتکلیف مانده باشد؛ ۸۵ درصد مجموعه بوستان ولایت فضای سبز است و برای باقی آن مشخص است که باید چه ساختمان هایی احداث شود. هیچ یک از این ساختمان ها بیش از ۶ طبق نیست و قرار است به مراکز علمی، فرهنگی و غیره تبدیل شوند که بیمارستان هسته ای یکی ازآنهاست.

-ساخت هتل اسپیناس در سعادت آباد خلاف مقررات نبود و به طور مفصل در شورای شهر تهران روی آن بحث شد. همه متقاعد شدند و کاربری آن نیز مربوط به ساخت هتل بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا