ایرانی ها کدام گوشی ها را می پسندند

موبنا – شاید یکی از دلایلی که این روزها بیش از پیش در گرم شدن بازار گوشی های هوشمند تاثیر دارد، اپلیکیشن های مختلف است که جای سرویس پیامک را گرفته اند یا امکان مکالمه را از طریق وب فراهم می کند. با این حال بازار ایران هم دست کمی از بازارهای بزرگ دنیا ندارد …

موبنا – شاید یکی از دلایلی که این روزها بیش از پیش در گرم شدن بازار گوشی های هوشمند تاثیر دارد، اپلیکیشن های مختلف است که جای سرویس پیامک را گرفته اند یا امکان مکالمه را از طریق وب فراهم می کند.
با این حال بازار ایران هم دست کمی از بازارهای بزرگ دنیا ندارد و به جرات می توان گفت که میزان فروش گوشی های هوشمند در ایران از گوشی های فیچرفون یا ساده بیشتر است به طوری که همه اقشار جامعه دنبال خرید گوشی های هوشمند حتی گوشی های بی نام و نشان هستند.
در این گزارش به سلیقه مردم ایران در خرید گوشی های هوشمند می پردازیم.
قشر مرفه و آیفون پسندان

بازار موبایل (4)
این روزها با وجود کسادی صنف موبایل، اما بازار آیفون های اپل در ایران داغ است و غیر از افرادی که به لحاظ مالی در رده قشر مرفه هستند، بسیاری از افرادی که در رده متوسط قرار دارند، گوشی های آیفون جزو گزینه هایی است که برای خرید در نظر می گیرند. اما این افراد وقتی سراغ خرید گوشی می روند، کدام ویژگی را ملاک قرار می دهند؟
جالب است بدانید کسانی که به دنبال خرید آیفون هستند، نه در مورد نمایشگر، نه پردازنده و نه دوربین و حتی قیمت گوشی سوالی از فروشنده نمی پرسند، بلکه ملاک آنها برای خرید آیفون، اصل بودن آن است. این افراد از قبل همه ویژگی های آیفون را در نظر گرفته اند و سایز نمایشگر را انتخاب کرده اند و تنها نگرانی آنها هنگام خرید، اصل یا فیک نبودن گوشی یا در نهایت دست دوم بودن آن است. از سوی دیگر برای این دسته مهم است آيفونی که خریداری می کنند ساخت کارخانه اپل در آمریکا باشد و از کارخانه چینی این برند خارج نشده باشد.
اقشار متوسط و برند بازان

بازار موبایل (1)
قشر متوسط جامعه ایرانی هنگام خرید معمولا برند برای شان مهم است که حتما برندی مثل سامسونگ، ال جی، سونی، هواوی یا اچ تی سی را انتخاب کنند و هرگز سراغ گوشی های بی نام و نشان یا برند های ناشناخته چینی نمی روند.
برای این افراد در درجه اول سایز نمایشگر مهم است که این روزها سایز های بین ۵/۵ تا ۵/۷ اینچ بیشترین طرفدار را دارد. از سوی دیگر حافظه داخلی گوشی از اهمیت زیادی برخوردار است و در نهایت دوربین گوشی های موبایل ملاک مهمی برای انتخاب گوشی می شود.
اقشار کم درآمد

بازار موبایل (6)
بزرگ ترین جمعیت خریداران این روزهای بازار را اقشار کم درآمد و مهاجران کشورهای همسایه تشکیل می دهند. این قشر خیلی به دنبال خرید گوشی با برند خاصی نیستند و همین که اپلیکیشنی مثل تلگرام روی گوشی نصب و پشتیبانی شود، برای شان کفایت می کند. این افراد بیشترین درصد خریداران گوشی های بی نام و نشان و حتی چینی را تشکیل می دهند.
در حالی که تصور می شود گوشی های بی نام چینی در بازار ایران طرفداران خاصی ندارد، اما سود بسیاری برای فروشندگان دارد. شاید این جمله را شنیده باشید که «بازار بنجل خران همیشه پررونق است». این قضیه در بازار موبایل ایران هم صدق می کند.
گوشی های بی نام چینی حتی در صورتی که به میزان کمی به فروش برسند، اما چون قیمت پایه ای ندارند و قیمت را فروشنده تعیین می کند، گاهی با سودی چند برابر قیمت اولیه به فروش می رسند، این در حالی است که گوشی هایی از برندهایی مثل اپل یا سامسونگ چون قیمت پایه مشخصی دارند ممکن است سودی که برای فروشنده دارد به ۳۰ یا نهایتا ۵۰ هزار تومان برسد.
بازار گرم گوشی های دست دوم

بازار موبایل (5)
اما این روزها بسیاری از بازاریان که پیشتر به دنبال خرید و فروش گوشی های دست دوم نبودند، به دلیل سودی که این ابزارها دارند، به سوی معامله در این زمینه روی آورده اند، چرا که بازار گوشی امسال برخلاف سال های گذشته کساد و بی رونق است و این قضیه علاوه بر نوسان نرخ ارز، از وضعیت اقتصادی مردم ناشی می شود. بر این اساس بسیاری از افراد هنگام خرید گوشی جدید، به دلیل قیمت بالایی که این دستگاه ها دارند، ترجیح می دهند نسخه دست دوم آن را خریداری کنند. از سوی دیگر فروشندگان هم از خرید گوشی های دست دوم استقبال می کنند چرا که در بسیاری از موارد با تعویض قاب یا رفرش گوشی ها، آن را به نام نو دوباره به فروش می رسانند.

 منبع: فناوران  | نویسنده: ساحره چمنی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا