امکان تصویب بودجه ۹۵ تا پایان سال

مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، روز گذشته درباره اینکه آیا بررسی بودجه سال ۹۵ در مجلس پیش از شروع سال به اتمام خواهد رسید، اظهار کرد: دولت تمام تلاش خود را بر این محور قرار داده که به‌رغم برگزاری انتخابات بودجه سال ۹۵ پیش از پایان سال در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. از این …

مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، روز گذشته درباره اینکه آیا بررسی بودجه سال ۹۵ در مجلس پیش از شروع سال به اتمام خواهد رسید، اظهار کرد: دولت تمام تلاش خود را بر این محور قرار داده که به‌رغم برگزاری انتخابات بودجه سال ۹۵ پیش از پایان سال در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

از این رو تمام رایزنی‌های خود را در این مدت پیرامون این موضوع انجام داده است. او افزود: در مدت تعطیلات مجلس به‌دلیل برگزاری انتخابات، دولت و به‌خصوص سازمان برنامه و بودجه و محمدباقر نوبخت جلسات مکرری را با هیات‌رئیسه کمیسیون تلفیق درباره بررسی بودجه سال ۹۵ پیش از اتمام سال برگزار کردند که امیدواریم این جلسات نتایج خوشایندی داشته باشد. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تاکید کرد: درخواست و انتظار دولت از مجلس این است که نمایندگان با توجه به اتمام روند برگزاری انتخابات تمام تلاش خود را به‌کار ببندند تا لایحه بودجه ۹۵ را به تصویب برسانند؛ زیرا از نظر ما عملیاتی شدن این موضوع امکان‌پذیر است.

انصاری با اشاره به اینکه در دولت قبل لایحه بودجه دو ماه دیرتر از موعد قانونی به مجلس ارائه شد، تاکید کرد: در این مقطع نمایندگان توانستند لایحه بودجه را پیش از اتمام سال بررسی کنند. از این رو امکان بررسی لایحه بودجه سال ۹۵ نیز پیش از پایان سال وجود دارد. وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم امسال بسیاری از تبصره‌های مربوط به بودجه را قبلا در قالب قانون دائم تقدیم مجلس کرده است، گفت: لایحه بودجه ۹۵ به لحاظ و جود تبصره‌ها از کمیت کمتری برخوردار است؛ بنابراین امکان تصویب آن تا پایان سال وجود دارد.

احتمال بررسی بودجه در هفته پایانی سال

از سوی دیگر سیداحمدرضا دستغیب، نماینده مردم شیراز در مجلس و نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه از احتمال بررسی لایحه بودجه ۹۵ در هفته پایانی سال ۹۴ در صحن علنی مجلس خبر داد. احمدرضا دستغیب در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، از تلاش اعضای کمیسیون تلفیق برای اتمام بررسی لایحه بودجه در هفته جاری خبر داد.

احتمال ارائه تنخواه به دولت

با این همه غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از احتمال ارائه تنخواه به دولت برای اداره کشور در سه ماه ابتدایی سال ۹۵ خبر داد. مصباحی مقدم به خبرگزاری مهر با تاکید بر اینکه ما برای تصویب بودجه ۹۵ نیازمند برنامه هستیم، گفت: برنامه ششم دیر به مجلس ارائه شد و مجلس فرصت لازم برای بررسی آن را ندارد. علاوه‌بر این چیزی که تحت عنوان برنامه به مجلس داده شد، تنها احکامی برای اجرای برنامه است.

نیاز داریم که دولت یک‌سال اجرای برنامه پنجم را تمدید کند تا بودجه ۹۵ در قالب برنامه پنجم بررسی شود. او با بیان اینکه مجلس نمی‌تواند برای ارائه بودجه چند دوازدهم طرح بدهد چون بودجه بدون پیشنهاد دولت امکان بررسی ندارد، گفت: اگر دولت لایحه بودجه را به‌صورت چنددوازدهم ندهد، ممکن است مجلس تحت عنوان تنخواه مطابق با عملکرد بودجه دو ماه آخر سال، بودجه‌ای را در اختیار دولت قرار دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا