فیلم‌هایی برای «اسکار سیاه»

موبنا – امسال برای دومین دوره متوالی هیأت داوران جوایز اسکار هیچ بازیگر سیاهپوستی را در فهرست نامزدهای نهایی راه ندادند و همین باعث شکل گرفتن جنبشی برای مقابله با «اسکار سفید» شد. چندین تن از بازیگران سرشناس‌ هالیوودی با شرکت نکردن در هشتادوهشتمین مراسم اعطای جوایز اسکار، اعتراض خود را به عدم رعایت تنوع …

موبنا
امسال برای دومین دوره متوالی هیأت داوران جوایز اسکار هیچ بازیگر سیاهپوستی را در فهرست نامزدهای نهایی راه ندادند و همین باعث شکل گرفتن جنبشی برای مقابله با «اسکار سفید» شد. چندین تن از بازیگران سرشناس‌ هالیوودی با شرکت نکردن در هشتادوهشتمین مراسم اعطای جوایز اسکار، اعتراض خود را به عدم رعایت تنوع نژادی در صنعت سینمای‌ هالیوود نشان دادند.
با همه این حواشی، اسکار ٢٠١٦ به خط پایان رسید. حال همه چشم‌انتظارند تا ببینند آکادمی اسکار به قول‌هایی که درباره تغییرات قوانین مربوط به عضوپذیری و انتخاب نامزدها داده، عمل می‌کند یا نه. از این منظر، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی‌ سال دشواری را پیش‌رو دارد.
رسانه‌ها هنوز چند قدمی از شلوغی اخبار اسکار این دوره دور نشده‌اند که کار خود را از سر گرفته‌ و گزینه‌های احتمالی جمعیت سیاهپوست سینمای‌ هالیوود برای به دست گرفتن تندیس‌های اسکار را معرفی کرده‌اند.
«پادشاهی متحد»
نامزدهای احتمالی: آما آسانته و دیوید اویلوو
«آما آسانته» کارگردانی انگلیسی است که فیلم قبلی‌اش «زیبا» مورد توجه سینمادوستان قرار گرفت و حتی برخی گفتند بازیگر نقش اصلی آن شایسته توجه اعضای آکادمی اسکار بوده است. به نظر می‌رسد فیلم جدید او شانس بیشتری برای کسب تندیس‌های طلایی اسکار را داشته باشد. «رزاموند پایک» ‌هنرپیشه نامزد اسکار و «دیوید اویلوو» بازیگر «سیاره میمون‌ها» و «لینکلن» در این اثر نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند. داستان فیلم درباره ازدواج مردی سیاهپوست با زنی سفیدپوست است که در دهه ١٩٤٠ واکنش‌های شدیدی را درعرصه بین‌المللی برانگیخت.
«دوست داشتن»
نامزد احتمالی: راث نگا
فیلم دیگری در این فهرست که داستان واقعی یک زوج دیگر را روایت می‌کند، «دوست داشتن» به کارگردانی «جف نیکولز» است. «پناه بگیر» و «گِل» دو کار قبلی این فیلمساز بوده‌اند. «راث نگا» بازیگر ایرلندی اتیوپیایی نقش همسر «جوئل اگرتون» را بازی می‌کند. این دو در دهه ١٩٥٠ به جرم ازدواج با یکدیگر راهی زندان شدند. «کالین فرث» تهیه‌کننده این اثر است و به نظر می‌رسد داستان واقعی و قوی آن، پتانسیل اسکاری‌شدن را دارد.
«تولد یک ملت»
نامزدهای احتمالی: نیت پارکر و آجا نوامی کینگ
مهم‌ترین اتفاق جشنواره فیلم «ساندنس» امسال، موفقیت شگفت‌آور روایت «نیت پارکر» از انقلاب برده‌ها بود. کمپانی «فاکس سرچلایت» حق پخش این اثر را به قیمت گزاف ١٧‌میلیون و٥٠٠‌هزار دلار خریداری کرد. پارکر که پیش از این در «بدون توقف» و «آنسوی نور» ایفای نقش کرده، علاوه بر کارگردانی، نقش اصلی «تولد یک ملت» را هم بازی می‌کند. پیشینه درخشان و استقبالی که از او به‌عنوان فیلمساز شده، احتمال اعطای تندیس اسکار ٢٠١٧ به این بازیگر کارگردان را بالا می‌برد.
«زیبایی اضافی»
نامزدهای احتمالی: ویل اسمیت و نوامی هریس
«ویل اسمیت» امسال برای بازی درفیلم «ضربه مغزی» می‌توانست نامزد جایزه اسکار شود و نشد!‌ این مسأله درکنار محروم ماندن تعدادی دیگر از بازیگران سیاهپوست از راهیابی به رقابت اسکار ٢٠١٦، جرقه‌ اولیه انتقادات به «اسکار سفید» را روشن کرد. ابتدا «جادا پینکت اسمیت» همسر «ویل اسیت» اعلام کرد که در اعتراض به عدم تنوع نژادی درمیان برگزیدگان اسکار، در مراسم اعطای این جوایز شرکت نمی‌کند و پس از یک هفته، خود اسمیت هم به او پیوست.
به گزارش گاردین، اما شاید اسکار ٢٠١٧ سرنوشت دیگری را برای او رقم بزند. اسمیت در «زیبایی زیادی» با بازیگران مطرحی چون «کایرا نایتلی»، «هلن میرن» و «کیت وینسلت» همبازی شده است. داستان این فیلم درباره مردی است که پس از یک اتفاق تراژیک دچار افسردگی می‌شود. نوامی واتس هم که در این دوره دستش از تندیس اسکار کوتاه ماند، شاید با این فیلم شانس دریافت این جایزه را به چنگ بیاورد.
«ملکه کتوه»
نامزدهای احتمالی: لوپیتا نیونگو، میرا نیر و دیوید ایلوو
حضور «لوپیتا نیونگو» بعد از کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر زن‌ سال ٢٠١٤ برای هنرنمایی در «١٢‌سال بردگی»، در سینمای ‌هالیوود بسیار کمرنگ بود اما امسال او در درامی آفریقایی از کمپانی «دیزنی» ظاهر می‌شود که براساس یک داستان واقعی ساخته شده است. «ملکه کتوه» که به نام منطقه‌ای در پایتخت اوگاندا اشاره می‌کند، درباره یک نابغه شطرنج است که به شهرت بین‌المللی دست پیدا می‌کند. «دیوید اویلوو» هنرپیشه فیلم‌های چون «سیاره میمون‌ها»، «بلبل»، «جک ریچر» و «بین‌ستاره‌ای» نیز درکنار نیونگو ظاهر می‌شود.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا