دبیر کل سازمان ملل چگونه انتخاب می‌شود؟

خبرگزاری آناتولی گزارش داد؛ دوران ماموریت بان کی مون، دبیرکل هشتم و فعلی سازمان ملل تا آخر امسال به پایان خواهد رسید، از این رو دبیر کل جدید باید تا پایان سال جاری انتخاب و مشخص شود. روند انتخاب دبیرکل؛ شامل دو مرحله و عملا با كانديداتوری ۷ نفر، از جمله سه زن برای این …

خبرگزاری آناتولی گزارش داد؛ دوران ماموریت بان کی مون، دبیرکل هشتم و فعلی سازمان ملل تا آخر امسال به پایان خواهد رسید، از این رو دبیر کل جدید باید تا پایان سال جاری انتخاب و مشخص شود.

روند انتخاب دبیرکل؛ شامل دو مرحله و عملا با كانديداتوری ۷ نفر، از جمله سه زن برای این سمت آغاز شده است. دبیرکل با پیشنهاد شورای امنیت سازمان ملل و با تایید مجمع عمومی این سازمان انتخاب می‌شود.

دبیرکل می تواند پس از پایان دوره خود مجددا نامزد و انتخاب شود.

بان كی مون، دهمین سال مسئوليت خود در این سمت را سپری می‌کند. شخص دبيركل از میان ۵ گروه یا منطقه جغرافیایی؛ شامل آسیا پاسیفیک، آفریقا، اروپای شرقی، اروپای غربی و دیگر بخش‌ها و آمریکای لاتین و کارائیب بر حسب قوانین عرفی (غیرکتبی) سازمان به طور نوبتی انتخاب می‌شود. نمايندگان پنج عضو اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد نمی‌توانند خود را به عنوان نامزد این سمت معرفی کنند.

کشورهای خواهان معرفی نامزد، نخست باید اسامی این نامزد‌ها را از طریق نامه رسمی به ریاست مجمع عمومی سازمان مذکور اعلام كنند. در اصل، مرجع اساسی انتخاب پنج عضو دائمی سازمان ملل یعنی آمریکا، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه بوده و این بخش پس از رسیدن به تفاهم بر سر نامزدی اشخاص، اسم وی را جهت انتخاب به مجمع عمومی این سازمان پیشنهاد می‌كنند. این نامزد باید دوسوم آرای کل ۱۹۳ عضو را کسب کند. البته با توجه به این‌که فقط یک نامزد از سوی شورای امنیت انتخاب می‌شود رای گیری آن در مجمع مذکور به حالت نمادین تبدیل می‌شود.

پیش از این به ترتیب تریگوه لی از نروژ (غرب اروپا و دیگر کشورها)، داگ هامرشولد از سوئد (غرب اروپا و دیگر کشورها)، او تانت از میانمار (آسیا)، کورت والدهایم از اتریش (غرب اروپا و دیگر کشورها)، خاویر پرز دکوئیار از پرو (آمریکای لاتین)، پطرس غالی از مصر (آفریقا) و کوفی عنان از غنا (آفریقا) سمت دبيركلی سازمان ملل متحد را برعهده داشته اند.

لازم به ذکر است كه تاکنون هیچ نامزدی از حوزه اروپای شرقی به عنوان دبیرکل سازمان ملل انتخاب نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا