غسل ارتماسی، حکم غسل ارتماسی در آب استخر

موبنا – غسل های واجب هفت تا می باشد: ۱) غسل جنابت ۲) غسل حیض ۳) غسل نفاس ۴) غسل استحاضه ۵) غسل مس میت ۶) غسل میت ۷) غسلی یه به واسطه ی نذر و قسم و مانند اینها بر انسان واجب می شود. غسل های ارتماسی در باب مسئله غسل چند استفتاء را …

موبنا – غسل های واجب هفت تا می باشد: ۱) غسل جنابت ۲) غسل حیض ۳) غسل نفاس ۴) غسل استحاضه ۵) غسل مس میت ۶) غسل میت ۷) غسلی یه به واسطه ی نذر و قسم و مانند اینها بر انسان واجب می شود.

غسل های ارتماسی

در باب مسئله غسل چند استفتاء را در این مقاله مطرح می کنیم:

سوال: اگر شخصی به نیت غسل به حمام رود و بعد از خارج شدن از حمام شک کند غسل را انجام داده است یا نه؟ حکمش چیست؟

اگر انسان به نیت غسل به حمام رود و بعد از خارج شدن از حمام شک کند ، که غسل کرده یا نه، باید بنا را بر غسل نکردن بگذارد و اما اگر بداند غسل کرده ولى در اینکه صحیح بوده یا نه شک کند بنا را بر صحت غسل بگذارد. (امام خمینى، سید روح اللّٰه، تحریر الوسیلة، ج۱، ص۷۰)

سوال: لطفاً غسل های واجب را بیان ینید؟

غسل های واجب هفت تا می باشد: ۱) غسل جنابت ۲) غسل حیض ۳) غسل نفاس ۴) غسل استحاضه ۵) غسل مس میت ۶) غسل میت ۷) غسلی یه به واسطه ی نذر و قسم و مانند اینها بر انسان واجب می شود. (توضیح المسائل دوازده مرجع، ج۱، ص۲۲۱)

سوال: آیا غسل همانند وضو، ترتیبی و ارتماسی دارد؟ اگر جواب مثبت است شیوه ی آنها را بیان فرمائید؟

بلی ـ در غسل هم همانند وضو، می شود به دو شیوه ی ترتیبی و ارتماسی، طهارت را حاصل یرد. اما در غسل ترتیبی باید به نیت غسل، اول سر و گردن را، بعد طرف راست، بعد طرف چپ بدن را باید شست. در غسل ارتماسی باز هم به نیت غسل، باید تمام بدن را به تدریج یا دفعتاً در آب فرو برد. (توضیح المسائل دوازده مرجع، ج۱، م ۳۶۰ و۳۶۱ و۳۶۷)

سوال: آیا غسل ارتماسی در آب استخر اشیال دارد؟

اشیال ندارد، لین در موقعی یه به قصد غسل زیر آب می روید باید لباس مقداری از بدن جدا باشد یه آب در وقت غسل همه بدن را ییبار و دفعتاً بگیرد و نیز یف پا را از زمین بلند نمائید. (توضیح المسائل دوازده مرجع، ج۱، م۳۶۷)

سوال: آیا در هنگام غسل یردن می توان از دست برای رساندن آب به جاهای مختلف بدن استفاده یرد؟

مانعی ندارد، حتی می توانید از دو دست برای رساندن آب به پوست سر و بدن استفاده نمائید. (استفتائات امام خمینی(ره)، ج۱, ص۵۶)

سوال: اگر انسان جهت پایی و طهارت نیاز به غسل واجب دارد و بدن او دارای زخمی است یه نباید به آن آب برسد و یا بانداژ شده (جبیره) است، تکلیف غسل چیست؟

در مورد سئوال یه قسمتی از بدن بانداژ شده و باز یردن و شستن آن برای زخم ضرر دارد باید غسل جبیره انجام دهد و پس از آن احتیاطاً تیمم بدل از غسل هم بجا آورد. (توضیح المسائل دوازده مرجع، ج۱، م۳۳۸ و۳۳۹)

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا