نقش محرک ها در تمرینات ورزشی

موبنا – همه ی افراد، محرک مخصوص خودشان را دارند: قهوه صبحگاهی، یک نوشیدنی در عصر، یک استراحت کوتاه برای کشیدن سیگار یا مواردی دیگر. تمام این محرک ها ممکن است باعث شوند که احساس بهتری پیدا کنید اما آیا می دانید که آن ها چه تأثیری بر تمرین تان می گذارند؟ کافئین هنگامیکه شما …

موبنا
همه ی افراد، محرک مخصوص خودشان را دارند: قهوه صبحگاهی، یک نوشیدنی در عصر، یک استراحت کوتاه برای کشیدن سیگار یا مواردی دیگر. تمام این محرک ها ممکن است باعث شوند که احساس بهتری پیدا کنید اما آیا می دانید که آن ها چه تأثیری بر تمرین تان می گذارند؟
کافئین
هنگامیکه شما قبل از تمرین تان یک فنجان قهوه می نوشید

• شما سوزاندن گلیکوژن را کند می کنید. گلیکوژن، قند خون است و چیزی است که بدن تان برای تولید انرژی از آن استفاده می کند. اما هنگامیکه بدن تان نتواند گلیکوژن بسوزاند، باید به سراغ چربی برود که باعث چربی سوزی بهتر و مؤثرتر در طول تمرین تان می شود.

• شما درد و خستگی کمتری احساس می کنید. کافئین، مانع تولید آدنوزین (ماده ای شیمیایی که به بدن تان می گوید شما خسته اید) می شود. همچنین باعث می شود مغزتان، آدرنالین و اندورفین در بدن تان ترشح کند که این دو هورمون، درد را کاهش می دهند. این امر می تواند سوختگی عضلانی را کاهش دهد و به شما “نیروی پایداری” بهتری برای تمرین تان دهد.

• خوابتان لطمه می بیند. کافئین، سیستم عصبی مرکزی شما را تحریک می کند و آن تحریک، می تواند با خواب شما تداخل داشته باشد. اگر خوب نخوابید، بدن شما قادر نخواهد بود پس از تمرینات تان، خودش را ترمیم کند.

کافئین، مزایا و معایب خودش را داد، بنابراین انتخاب با خودتان است که مطمئن شوید تعادل را به درستی برقرار می کنید.
الکل

نوشیدن الکل قبل از تمرین

• بر هیدراتاسیون شما اثر می گذارد. بدن شما سعی می کند الکل را خارج کند و این کار را از طریق ادرار شما انجام می دهد. ادرار کردن بیش از حد، بدون آبرسانی پس از آن، باعث می شود در نهایت دچار کم آبی شوید که این مسئله، منجر به کاهش عملکرد بدنی و عضلانی می شود.

• عملکرد مغزی را کاهش می دهد. الکل، متابولیسم گلیکوژن را کند می سازد، یعنی بدن شما انرژی کمتری برای سوزاندن دارد. اگر احساس پریشانی، عدم تمرکز یا بی انگیزگی میکنید، دلیلش مصرف الکل است.

• سنتز پروتئین را کاهش می دهد. الکل، جذب تمام مواد مغذی از جمله پروتئینی که بدن شما برای تولید بافت های عضلانی جدید نیاز دارد را کند می سازد. این امر، منجر به کاهش رشد عضلانی و ریکاوری کندتر بعد از تمرین تان می شود.

• عملکرد قلب عروقی را کاهش می دهد. الکل، خون تان را رقیق می کند و این مسئله فعالیت قلبی عروقی را کاهش می دهد و منجر به ریکاوری کندتر می شود.

• تولید انرژی را آهسته می کند. الکل، مانع جذب چربی ها و کربوهیدرات ها توسط بدن می شود. بدن برای تولید گلیکوژن به آن ها نیاز دارد، در نتیجه انرژی کمتری تولید می کند.

• اگر هدف شما این است که سخت تمرین کنید، بهتر است حداقل ۲۴ ساعت قبل از تمرین، الکل مصرف نکنید.
نیکوتین

هنگامی که سیگار می کشید

• سطوح کورتیزول افزایش می یابد و باعث می شود بدن تان طوری واکنش نشان دهد که انگار در یک موقعیت استراس زا قرار دارد. نتیجه آن، کاهش جذب مواد مغذی است.

• به خاطر کاهش جذب مواد مغذی، جذب و سنتز پروتئین کاهش می یابد. بدن شما اسیدهای آمینه مورد نیاز برای تولید فیبرهای عضلانی جدید را در اختیار ندارد که منجر به رشد و ریکاوری کندتر می شود.

• سیستم ایمنی شما دچار اختلال می گردد و باعث می شود که آسان تر بیمار شوید. با توجه به اینکه ورزش، عملکرد سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند، اضافه کردن سیگار به این مخلوط، فقط اوضاع را بدتر خواهد کرد.

• جذب اکسیژن سخت تر می شود. سیگار کشیدن به ریه های شما آسیب می رساند و مانع جذب درست اکسیژن توسط آن ها می گردد. عملکرد عضلات و ارگان های شما بدون اکسیژن کافی، کاهش می یابد.

برای افرادی که سعی دارند متناسب شوند، توده ی عضلانی شان را افزایش دهند و چربی سوزی کنند، سیگار کشیدن یکی از بدترین کارهایی است که می توانند انجام دهند.
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا