واكنش به شايعه پناهندگی اسد به ايران

آنچه واقعیت دارد، این است که تا قبل از نشست‌های وین، برخی از طرف‌های بحران سوریه پیش‌شرط‌هایی برای حضور در مذاکرات داشتند.سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این بازیگران بر اثر تغییر روند واقعیت‌های موجود در نهایت مجبور شدند تا پیش‌شرط‌های غیرواقعی‌شان را کنار بگذارند و در روند سیاسی در حال شکل‌گیری مشارکت کنند. این …

آنچه واقعیت دارد، این است که تا قبل از نشست‌های وین، برخی از طرف‌های بحران سوریه پیش‌شرط‌هایی برای حضور در مذاکرات داشتند.سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این بازیگران بر اثر تغییر روند واقعیت‌های موجود در نهایت مجبور شدند تا پیش‌شرط‌های غیرواقعی‌شان را کنار بگذارند و در روند سیاسی در حال شکل‌گیری مشارکت کنند. این واقعیتی است که اتفاق افتاده است و تصمیم‌گیری درباره شخصیت‌های سوریه اعم از دولت فعلی و جریان معارضه بستگی به انتخابات و رای مردم دارد و هیچ بازیگر خارجی، حق اعمال فشار و وتو را ندارد.

وی اضافه کرد: خبر منسوب به آقای پوتین هم نادرست بود. پوتین در آن گفت‌وگو بیان می‌کند که این مسئله مطرح نیست و ما در چنین نقطه‌ای نیستیم. اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، بنا نیست که کسی به جایی پناهنده بشود. این مسائل، از پیش‌شرط‌هایی بود که قبلا از سوی برخی بازیگران مطرح می‌شد اما روح نشست‌های وین این است که هیچ کسی خواست خود را به روند تبدیل نکند و تصمیم‌گیری را به ملت واگذار کند.

اگر قرار است نشست‌های سوریه هم به نتیجه برسد، نمی‌تواند براساس راهکارها و فرمان‌های قبلی به نتیجه رسید بلکه باید پذیرفته شود، هرکسی که مدعی نمایندگی مردم سوریه است، باید انتخابات رقابتی و آزاد را بپذیرد. آنچه مردم سوریه انتخاب کنند، مبنای همگان درباره سوریه خواهد بود.این سخنان جابری انصاری در ایلنا منتشر شده است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا