تهران فقط یک مرکز استاندارد اهدای خون دارد

موبنا -روز گذشته در حالی کلنگ ساخت پنج مرکز بزرگ اهدای خون در تهران بر زمین زده شد که به گفته مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور، پایتخت تنها یک مرکز استاندارد انتقال خون دارد. در همین یک مرکز ثابت و ١١ کانکس اهدای خون است که ٢٧‌درصد خون کشور مصرف می‌شود؛ درحالی‌که تنها ١٧‌درصد خون …

موبنا -روز گذشته در حالی کلنگ ساخت پنج مرکز بزرگ اهدای خون در تهران بر زمین زده شد که به گفته مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور، پایتخت تنها یک مرکز استاندارد انتقال خون دارد. در همین یک مرکز ثابت و ١١ کانکس اهدای خون است که ٢٧‌درصد خون کشور مصرف می‌شود؛ درحالی‌که تنها ١٧‌درصد خون در تهران اهدا می‌شود. حالا قرار است تا ١٤ ماه دیگر تهران صاحب پنج مرکز انتقال خون شود. مراکزی که در مناطق یک، چهار، پنج، هجده و بیست با همکاری شهرداری، بانک صنعت و معدن و مجمع خیران انتقال خون ساخته ‌شود. این مراکز ساخته می‌شوند تا حجم خون اهدایی در پایتخت بالا رود.
دیروز که مراسم کلنگ‌زنی یکی از این مراکز بود، علی‌اکبر پورفتح‌الله، مدیرعامل سازمان انتقال خون از بهره‌برداری این پنج مرکز تا ١٤ ماه آینده خبر داد و گفت: «براساس گزارش کارشناسی ارزش زمین‌های واگذار شده از سوی شهرداری به سازمان انتقال خون ١٣٠‌میلیارد تومان است. همچنین بانک صنعت و معدن ساخت این مراکز را تقبل کرده و تفاهمنامه‌ای را با این بانک به ارزش ١٠‌میلیارد تومان برای ساخت مراکز امضا کرده‌ایم.» خبرهای پورفتح‌الله تنها ساخت این پنج مراکز نبود؛ او به ساخت هشت سامانه سیار اهدای خون هم اشاره کرد: «قرار است در روزهای آینده هشت سامانه سیار اهدای خون ساخته شود که اولین سامانه آن تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد؛ این سامانه‌ها برای مواقع اضطرار است اما در مواقع عادی نیز می‌توان از آنها استفاده کرد و دسترسی مردم را برای اهدای خون بهبود بخشید.» به گزارش ایسنا، او به اهدای خون سالم اشاره کرد: «ما در پنج‌ سال گذشته در میان اهداکنندگان مستمر هیچ موردی از HIV و هپاتیت B و C مشاهده نکرده‌ایم؛ این موضوع نشان‌ می‌دهد که این موارد بیشتر در اهداکنندگان بار اول دیده می‌شود؛ بنابراین ما باید به سمتی برویم که اهداکنندگان بار اولی را از چرخه انتقال خون حذف کرده و به سمت اهداکنندگان مستمر رویم.» پورفتح‌الله شاخص اهدای مستمر خون در این سازمان را ٥٢‌درصد اعلام کرد و ادامه داد: «این سرمایه را مدیون دوران جنگ هستیم؛ چراکه در آن دوران رشد لگاریتمی اهدای خون را به دلیل حفظ همبستگی داشتیم. این درحالی است که اکنون افرادی که از دوران جنگ اهدای خون را انجام می‌دادند، درحال خارج شدن از جرگه اهدای خون به دلیل محدودیت سنی بعد از ٦٠‌ سال هستند؛ بنابراین باید نسل جدیدی را برای اهدای خون بسازیم.»
او در ادامه از خودکفا شدن ایران در اهدای خون خبر داد: «از نظر تعداد اهداکنندگان خون شاخص ما ٢٧ واحد به ازای هر‌ هزار نفر جمعیت است؛ بر همین اساس سالانه ٢‌میلیون و ١٠٠‌هزار اهدای خون صورت می‌گیرد که این شاخص به معنای خودکفایی است؛ به همین خاطر ما دیگر به دنبال افزایش اهدای خون نیستیم بلکه می‌خواهیم تعداد اهداکنندگان مستمر را بالا ببریم و شاخص آنها را از ٥٢‌درصد به ٩٠‌درصد برسانیم.» به گفته او هدف از ساخت این پنج مرکز اهدای خون، این است که حجم اهدای خون در این مراکز به بالاتر از ٢٠‌هزار واحد برسد؛ چرا که اکنون مراکزی وجود دارد که سالانه ٣ تا ٤‌هزار اهدای خون دارند که این موضوع نه صرفه اقتصادی دارد و نه می‌تواند استانداردهای بالا را تأمین کند.
فقط مرکز اهدای خون وصال
استاندارد است
به گفته مدیرعامل سازمان انتقال خون در حال حاضر تنها مرکز اهدای خون وصال استاندارد است: «ما یازده مرکز اهدای خون داریم که تمام آنها به صورت کانکس هستند و از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.» به گفته مدیرعامل سازمان انتقال خون، هر‌ سال ٢‌میلیون و ١٠٠‌هزار اهدای خون صورت می‌گیرد و ٥٠٠‌هزار اهداکننده مستمر وجود دارند: «در استان تهران ۲۷‌درصد خون کشور مصرف می‌شود؛ در حالی‌که تنها ۱۷‌درصد از اهدای خون کشور در تهران انجام می‌شود؛ البته یکی از مسائل این است که بیشتر مراجعه‌های ما از شهرهای دیگر به تهران است و باید این بستر در تهران و شهرهای بزرگ دیده شود.» در مراسم کلنگ‌زنی پنج مرکز اهدای خون محمد‌هادی ایازی، مشاور وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های مردمی هم حضور داشت. او مساحت این زمین‌ها را‌ هزار تا ١٢٠٠ مترمربع اعلام کرد و گفت: «امیدواریم در‌ سال ٩٥ در ١٠ کلانشهر دیگر چنین مراکزی را ایجاد کنیم و در گام بعدی در مراکز استان‌ها این کار را انجام دهیم.»
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا