ایران برای همکاری هسته‌ای با کره جنوبی اعلام آمادگی کرد

موبنا – به گزارش ابنا ـ معاون اول رییس جمهور در دیدار وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی اظهار کرد: ایران و کره جنوبی همواره از روابط خوبی در دوران‌های مختلف برخوردار بوده‌اند اما در دوران تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، سطح روابط اقتصادی میان تهران و سئول با کاهش مواجه شد که امیدوارم …

موبنا – به گزارش ابنا ـ معاون اول رییس جمهور در دیدار وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی اظهار کرد: ایران و کره جنوبی همواره از روابط خوبی در دوران‌های مختلف برخوردار بوده‌اند اما در دوران تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، سطح روابط اقتصادی میان تهران و سئول با کاهش مواجه شد که امیدوارم با لغو تحریم‌ها و در شرایط جدید بتوانیم این کاهش روابط را جبران کنیم.

دکتر «اسحاق جهانگیری» همچنین با اشاره نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور که قرار است به زودی برگزار شود، اظهار امیدواری کرد این کمیسیون بتواند به نتایج مثبت و سازنده‌ای در جهت توسعهٔ مناسبات فی ما بین دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه ایران از توانمندی صنعتی خوبی برخوردار است، خاطرنشان کرد: ایران دستاوردهای خوبی در حوزهٔ صنعت داشته است و با توجه به برنامهٔ وسیعی که دولت برای توسعهٔ کشور در بخش‌های مختلف دارد، زمینه‌های فراوانی برای توسعهٔ همکاری‌های صنعتی میان تهران و سئول وجود دارد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای توسعهٔ همکاری‌ها با کشورهای شرقی تصریح کرد: کره جنوبی از جایگاه مهمی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و دو کشور می‌توانند شرکای اقتصادی مطمئنی برای یکدیگر باشند.

جهانگیری افزود: ایران از بازار ۸۰ میلیونی داخلی برخوردار است و علاوه بر آن کشورهای اطراف نیز دارای بازاری حدود ۴۰۰ میلیون نفری هستند که کره جنوبی می‌تواند از طریق سرمایه گذای مستقیم و تامین منابع مالی و همکاری با جمهوری اسلامی ایران، به این بازار بزرگ دست پیدا کند.

وی همچنین با اشاره به سفر رییس جمهور کره جنوبی به ایران که قرار است در آینده‌ای نزدیک انجام شود، گفت: سفر رییس جمهور کره می‌تواند نقطهٔ عطفی در روابط دو کشور باشد و لازمهٔ آن این است که مقدمات همکاری و پیش نیازهای توافقات میان دو کشور در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی به طور جدی پیگیری شود.

معاون اول رییس جمهور یکی از برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران را توسعهٔ برنامه‌های هسته‌ای عنوان کرد و گفت: ایران آمادگی دارد برای تولید برق و آب شیرین همکاری‌های هسته‌ای خود را با کره جنوبی در چارچوب توافق هسته‌ای برجام و مقررات ان پی تی افزایش دهد.

همچنین، وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی در این دیدار هدف اصلی سفر خود را شرکت در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور عنوان کرد و گفت: در این سفر همچنین مقدمات و برنامه ریزی لازم برای سفر رییس جمهور کره به ایران انجام خواهد شد.

وی با اشاره به روابط مثبت و صمیمانه میان دو کشور از آغاز برقراری روابط دیپلماتیک گفت: کره جنوبی در همهٔ مقاطع و حتی در زمان جنگ عراق علیه ایران در کنار جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی اظهار داشت: کره جنوبی یکی از مشتریان قابل اعتماد نفت ایران حتی در زمان تحریم‌ها بوده است و در حال حاضر با لغو تحریم‌ها و در شرایط جدید فضای مناسب تری به وجود آمده است تا روابط و همکاری‌های دو جانبه میان تهران و سئول افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور که قرار است به زودی، برگزار شود، خاطرنشان کرد: در این نشست طرفین تمامی مساعی خود را بکار خواهند گرفت تا فصل جدیدی در روابط و مناسبات فی مابین پایه گذاری کنند.

این مقام کره جنوبی همچنین با تاکید براینکه سئول به دنبال مشارکت در تکمیل زیرساخت‌ها و توسعهٔ صنایع مختلف در ایران است، خاطرنشان کرد: کره جنوبی می‌تواند کمک‌های سازنده‌ای برای توسعهٔ صنایع بالادستی و پیشرفته و نیز فناوری‌های پیشرفته با ایران داشته باشد.

وی از آمادگی کشورش برای همکاری با جمهوی اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف از جمله احداث نیروگاه، خطوط انتقال برق و شبکه‌های توزیع، تاسیس بنادر، توسعهٔ راه آهن و ساخت تاسیسات و تجهیزات تصفیه و بازیافت منابع آن و بهره برداری از انرژی‌های تجدید پذیر خبر داد و افزود: کره جنوبی آمادگی دارد در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزهٔ نفت و گاز در ایران سرمایه گذاری کند.

منبع: ابنا

۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا