فواید چغندر براي پوست

موبنا – چغندر طعمي شيرين دارد كه در خاك رشد كرده و طعمي ما بين چغندرقند و شلغم سوئدي دارد. علاوه بر استفاده غذايي از چغندر، در صنعت از آن به عنوان رنگ خوراكي نيز استفاده مي‌شود. همچنين، امروزه در پزشكي، از آن به عنوان گياه دارويي استفاده مي‌شود. موارد استفاده خوراكي آن، به صورت …

موبنا – چغندر طعمي شيرين دارد كه در خاك رشد كرده و طعمي ما بين چغندرقند و شلغم سوئدي دارد. علاوه بر استفاده غذايي از چغندر، در صنعت از آن به عنوان رنگ خوراكي نيز استفاده مي‌شود. همچنين، امروزه در پزشكي، از آن به عنوان گياه دارويي استفاده مي‌شود. موارد استفاده خوراكي آن، به صورت چغندر قرمز پخته، رست شده، و يا خام همراه با ساير سبزيجات در انواع سالادها است. در تبليغات گسترده هم، چغندر پخته استريل به صورت ترشي ديده مي‌شود. از آنجايي كه برگ چغندر و اسفناج، از يك خانواده هستند، در بسياري از موارد، استفاده از برگ‌هاي آن هم مشاهده مي‌شود. اما برگ‌هاي آن برخلاف قسمت اصلي گياه چغندر كه شيرين است، طعم نسبتاً تلخي دارد.

ارزش تغذيه‌اي

۱ فنجان چغندر خام، حاوي ۵۸ كيلوكالري انرژي، ۱۳ گرم كربوهيدرات (شامل ۹ گرم قند و ۴ گرم فيبر) و ۲ گرم پروتئين است. همچنين ۱% از نياز روزانه به ويتامين آ، ۲% از نياز روزانه به كلسيم، ۶% از نياز روزانه به آهن و ۱۱% از نياز روزانه به ويتامين C را تأمين مي‌كند. چغندر، منبع غني‌اي از فولات و منگنز، ويتامين B۱، B۲، B۵، B۶، پتاسيم، منيزيم، فسفات، روي، مس، كولين و بتآيين است. در ادامه به فوایدي كه چغندر براي سلامت پوست دارد اشاره می‌شود:

جلوگيري از جوش و آكنه

چغندر، غني از مواد مغذي مناسب براي سلامت پوست به‌خصوص پوست‌هاي چرب كه مستعد جوش است، است. از آنجايي كه چغندر حاوي تركيبات ضدالتهابي است، مصرف منظم آن، از آكنه و جوش جلوگيري مي‌كند. اگر شما طعم آن را دوست نداريد، مي‌توانيد با خيار، هويج و يا پرتقال آن را مخلوط كنيد. همچنين اگر از جاي جوش پس از
از بين رفتن جوش رنج مي‌بريد، مي‌توانيد به نسبت ۲ به ۱، كشك و آب چغندر را مخلوط نماييد و روي جاي جوش‌ها بزنيد. به سرعت اينگونه اسكارها بهبود مي‌يابد.

شفافيت پوست

به دليل وجود ويتامين‌ها و مواد مغذي فراوان در اين گياه، چغندر براي شفافيت پوست بسيار مناسب است. نوشيدن منظم آب چغندر، سبب سميت زدايي كبد مي‌شود و زماني كه درون بدن سالم است، نمود اين سلامتي را در بيرون از بدن و روي پوست داريم. همچنين چغندر با از بين رفتن سلول‌هاي مرده سطح پوست و جايگزين شدن سلول‌هاي جديد، كمك به شفافيت پوست مي‌كند. چغندر (لبو) باعث تحريك غدد لنفاوي شده و در نتيجه سلول‌هاي مرده را از بين مي‌برد. چغندر همچنين جريان خون را افزايش مي‌دهد كه باعث روشن شدن پوست و شادابي دوباره پوست مي‌شود. چغندر باعث كاهش كشش پوست شده و لايه پوست را سفت مي‌كند. اگر علاقه‌اي به خوردن آب چغندر نداريد سالاد چغندر ميل كنيد و يا در سالاد اسفناج چغندر هم اضافه كنيد.

پوستي روشن

جهت روشني پوست مي‌توانيد از تركيب ۱ قاشق غذاخوري آب چغندر و ۱ قاشق غذاخوري آب ليمو ۱۵ دقيقه قبل از خواب استفاده كنيد و سپس صورت خود را شسته و به رختخواب برويد. مصرف چغندر به دليل وجود آهن باعث جلوگيري از بروز حلقه سياه رنگ زير چشم مي‌شود و وجود ويتامين A در آن براي سلامتي پوست بسيار مفيد است.

رطوبت پوست

پوست خشك، به‌خصوص در فصل زمستان، يكي از مشكلاتي است كه بسياري از افراد از آن رنج مي‌برند. حتماً تا به حال درباره تركيب شير و عسل براي رطوبت پوست شنيده‌ايد. اما راه ديگري وجود دارد كه مطمئن تر از آن است و سريع‌تر نتيجه مي‌دهد. مقدار كمي از آب چغندر را با كمي شير و عسل مخلوط كنيد و آن را به صورت پوششي در روي پوست قرار دهيد و نتيجه آن را ببينيد.

پوستي شفاف

براي از بين بردن لكه‌هاي تيره روي پوست، مي‌توانيد مقداري آب چغندر را با آب گوجه فرنگي مخلوط كنيد و روي لكه‌ها بزنيد. همچنين جوش، علت‌هاي دروني نيز دارد كه بايد آنها را نيز برطرف كرد. براي اين كار، روزانه مقداري آب چغندر بنوشيد تا بدن شما از درون نيز پاكسازي شود. همچنين آب چغندر براي افرادي كه زير چشمان پف كرده و تيره دارند، نيز بسيار مناسب است.

عوارض مصرف بيش از حد

با تمام خواصي كه چغندر دارد اما بهتر است مانند همه مواد غذايي ديگر در حد اعتدال استفاده شود. از عوارض جانبي مصرف بيش از اندازه چغندر صورتي شدن رنگ ادرار است كه در بسياري از موارد، با خون در ادرار اشتباه گرفته مي‌شود. و ديگر اينكه اگر شما سنگ كليه از نوع كلسيمي داشته باشيد، به شما توصيه مي‌شود كه مقادير دريافتي اگزالات رژيم را كاهش دهيد. چغندر، يكي از غذاهايي است كه حاوي مقادير بالايي از اگزالات است. اگزالات مانع جذب كلسيم در بدن شده، در نتيجه سبب دفع آن و تشكيل سنگ در كليه مي‌شود.

منبع: روزنامه آرمان

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا