پايان طلسم لئوناردو

موبنا – اسكارهشتاد‌وهشتم را شايد بتوان يكي‌ از جنجالي‌ترين و پرحاشيه‌ترين مراسم اسكار تا به امروزدانست.آكادمي اسكار از مدت‌ها قبل از برگزاري اين مراسم تحت تاثير حواشي مختلف قرار گرفته بود كه شايد بتوان پررنگ ترين آن را حاشيه‌هاي مرتبط با جنجال‌هاي رنگين پوستان دانست.جامعه رنگين پوستان از مدت‌ها قبل بر سر اين موضوع كه …

موبنا – اسكارهشتاد‌وهشتم را شايد بتوان يكي‌ از جنجالي‌ترين و پرحاشيه‌ترين مراسم اسكار تا به امروزدانست.آكادمي اسكار از مدت‌ها قبل از برگزاري اين مراسم تحت تاثير حواشي مختلف قرار گرفته بود كه شايد بتوان پررنگ ترين آن را حاشيه‌هاي مرتبط با جنجال‌هاي رنگين پوستان دانست.جامعه رنگين پوستان از مدت‌ها قبل بر سر اين موضوع كه چرا تمامي منتخبان اسكار سفيد پوست هستند شروع به اعتراض كرده بودند و كمپين‌هاي مختلف تحريم اسكار بوجود آمد و چهره‌هاي سرشناس آن عليه وي صحبت كردند اين حواشي تا جايي پيش رفت كه آكادمي اسكاربعد از چندين سال تصميم به تغيير قوانين خود گرفت واعلام كرد كه بر اساس این قوانین افراد رنگین پوست بیشتری اجازه خواهند یافت  تا عضو هیات داوری این انجمن شوند؛ در نتیجه، فیلم‌های بیشتری به وسیله این افراد انتخاب می‌شود.مراسم اعطای جوایز هشتادوهشتمین دوره جوایز سینمایی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در حالی در هتل بیورلی هیلتون لس‌آنجلس برگزار شد که «لئوناردو دی‌کاپریو» سرانجام موفق به کسب اسکار شد و جایزه بهترین فیلم به «اسپاتلایت» رسید. در این مراسم که اجرای آن بر عهده «کریس راک» کمدین آمریکایی بود، برگزیدگان در ۲۴ شاخه گوناگون سینمایی به تدریج معرفی شدند که فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» با کسب ۶ جایزه بیشترین جوایز را به خود اختصاص داد.انتخاب «مارک رایلنس» به عنوان برنده بهترین بازیگر نقش مکمل را نیز می‌توان تا حدودی از شگفتی‌های امسال دانست. او رقبای قدرتمندی چون «تام هاردی» و «کریستین بیل» و البته «سیلوستر استالونه» را پیش رو داشت. زمانی که جایزه انجمن بازیگران آمریکا به «ادریس آلبا» اعطا شد که نامزد جایزه اسکار نبود، همگان آن را نشانه‌ای خوب برای «سیلوستر استالونه» برنده جایزه گلدن گلوب قلمداد کردند و در کمتر پیش‌بینی نام او به عنوان برنده این شاخه دیده نمی‌شد، اما در نهایت «مارک رایلنس» جایزه را به خانه برد تا پس از «دنیل دی‌لوئیس» دومین بازیگر برنده اسکار بازیگری فیلم‌های «اسپیلبرگ» باشد. امسال سال فوق العاده‌ای در زمینه فیلمبرداری بود و هر پنج نامزد اسکار از چهره‌های مطرح این عرصه بودند. در حالی که «امانوئل لوبزکی» فیلمبردار چیره دست فیلم «بازگشته» کاملا شایستگی کسب سومین اسکار پیاپی را داشت اما «راجر دیکنز» فیلمبردار «سیکاریو» برای سیزدهمین بار دست خالی مراسم اسکار را ترک کرد. فیلم‌های «کارول»، «مریخی» و «بروکلین» که در مجموع در۱۷ شاخه نامزد کسب اسکار بودند در نهایت با دست خالی مراسم اسکار را ترک کردند.
واکنش تند مجری سیاه پوست اسکار
«کریس راک» مجری سیاه پوست مراسم امسال اسکار در آغاز مراسم اعطای جوایز، واکنش تندی به بحران عدم تنوع نژادی در هالیوود نشان داد.  این کمدین آمریکایی با اشاره به موضوع جنجالی امسال هالیوود و جوایز اسکار درباره نادیده گرفتن بازیگران سیاه پوست و نامزد نشدن حتی یک بازیگر غیر سفیدپوست در چهار بخش بازیگری با زبانی طنز عنوان کرد که«آیا هالیوود نژاد‌پرست است؟ شما هالیوودی‌ها نژادپرستان خوبی هستید». او در ادامه گفت :« ما (سیاه پوستان) فرصت می‌خواهیم؛ به بازیگران سیاه پوست فرصتی برابر با بازیگران سفید پوست بدهید. «لئو» (لئوناردو دی‌کاپریو) هر سال چند نقش عالی بازی می کند اما «جیمی فاکس» چطور؟ جای تعجب است که چرا اینقدر درباره حضور من در مراسم اسکار جنجال به وجود آمد. بسیاری دیگر از مراسم‌های اسکار نیز «کاملا سفید» بوده است. امسال هشتادو هشتمین دوره جوایز سینمایی اسکار است و این به آن معناست که عدم حضور بازیگران سیاه پوست در میان نامزدهای بازیگری حداقل ۷۱ بار پیش از این نیز تکرار شده است. در دهه ۵۰ و ۶۰ «سیدنی پواتیه» فیلم نداشت و سیاه سياه‌پوستان آنقدر مشغول مورد تجاوز قرار گرفتن و مجازات شدن بدون محاکمه بودند که برایشان تفاوت نداشت چه کسی برنده فلان اسکار می‌شود.»  «کریس راک» همچنین خطاب به «جادا پینکت اسمیت» همسر «ویل‌اسمیت» که از بایکوت‌کنندگان مراسم اسکار به سبب عدم تنوع نژادی در میان نامزدهای بازیگری بود نیز به طنز گفت: «تو به دلیل این که همسرت (ویل اسمیت) نامزد کسب جایزه نشده بود، مراسم را بایکوت کردی! این صحبت با خنده فراوان حاضرین در مراسم روبه رو شد.»
سكوتي كه بعد از۲۰ سال شكسته شد
حداقل دو فيلم درجه يك مانند«اتاق ماروين» و «گيلبرت گريپ چه مي‌خورد» را بازي كرده بود كه ستاره فيلم«تايتانيك» شد و چه كسي باور مي‌كرد اصلا خودش را در تايتانيك دوست نداشته و بعدها اعتراف كند كه اصلا با خودش نتوانسته رابطه برقرار كند و نمي‌خواهد ديگر هرگز به آن شهرت دست يابد.حالا او مي‌خواست در مسير ديگري قرار بگيرد. در همان سال‌ها به ترتيب براي فيلم‌هاي «هوانورد»،«رفتگان» و «الماس خونين» نامزد دريافت جايزه اسكار شد و به جوايز بافتا و گلدن گلوب دست يافت. اما گويا اسكارهنوز نمي‌خواست بپذيرد آن جوان تايتانيك حالا ديگر بازيگر مولفي در سينما شده است.با «جاده انقلابي»،«شاترآيلند» و «تلقين» جنبه‌هاي ديگر از بازي خود را به نمايش گذاشت و حالا ديگر فقط خودش نبود كه منتظر اسكار بود، موضوع نامزد شدن و اسكار نگرفتنش به سوژه رسانه ها تبديل شده بود. درحالي ‌كه جوايز ديگر را درو مي‌كرد آكادمي اسكار گويا نمي‌خواست ببيند كه او دارد قله‌هاي ديگر در بازيگري را فتح مي‌كند .آخرين نامزدي‌اش براي «گرگ وال استريت» بود . فيلمي كه منتقدان بازي او را تحسين كردند و منتقد ورايتي بعد از اينكه اسكار به رقيبش رسيد نوشت كه او دقيقا بايد چه كند تا آكادمي و داورانش متوجه شوند كه رقبايش از او عقب هستند و مجسمه طلايي سهم اوست.
۲۰حالا بعد از ۲۰ سال به دنبال جایزه اسکار بود و این رویا در هشتادوهشتمین دوره این جوایز معتبر بین‌المللی به حقیقت پیوست.پس از پشت سر گذاشتن تمام این داستان‌ها،حرف‌هاي دي‌كاپريو در شبي كه بالاخره مجسمه طلايي را گرفت خواندني است:«ممنونم. از همه شما خیلی ممنونم. سپاسگزارم از آکادمی و از همه شما که در این جا حضور دارید. باید به دیگر نامزدهای امسال برای بازی‌های باورنکردنی‌شان تبریک بگویم. «بازگشته» محصول تلاش خستگی‌ناپذیر عواملی باورنکردنی بود که من با آن‌ها همکاری کردم. اول از همه به برادرم آقای «تام هاردی» برای تلاشش تبریک می‌گویم. تنها دوستی تو پشت صحنه می‌تواند از استعداد فراوان تو روی پرده پیشی بگیرد. آقای «الخاندرو ایناریتو» همان‌طور که تاریخ سینما جلو می‌رفت، شما طی دو سال گذشته راه‌تان را در دل این تاریخ باز کردید. چه استعداد باورنکردنی هستید. از تو و «چیوو» برای خلق چنین تجربه سینمایی ماورایی برای ما ممنونم.
از همه عوامل کمپانی «فاکس»، «نیو ریجنسی» و مخصوصا «آرنون میلچان» تشکر می‌کنم. شما قهرمانان این کوشش بودید. باید از تک تک همکارانم از ابتدای کارم در سینما تشکر کنم. سپاسگزارم از آقای «کاتن جونز» برای بازیگردانی من در اولین فیلمم. آقای «اسکورسیزی» ممنونم که چیزهای زیادی درباره فرم هنر سینمایی به من یاد دادید. آقای «ریک یورن» ممنونم بابت این‌که به من کمک کردید راهم را در این صنعت پیش بگیرم و از پدر و مادرم متشکرم که هیچ یک از این‌ها بدون وجود آن‌ها میسر نمی‌شد. از دوستانم تشکر می‌کنم، عمیقا دوست‌تان دارم، خودتان می‌دانید که منظورم چه کسانی هستند.
و در آخر فقط می‌خواهم بگویم فیلم «بازگشته» درباره رابطه انسان با دنیای طبیعی است. ما در سال ۲۰۱۵ گرم‌ترین سال جهان در تاریخ را تجربه کردیم. برای ساخت این فیلم باید به جنوبی‌ترین نقطه کره زمین می‌رفتیم تا بتوانیم برف پیدا کنیم. تغییرات آب‌وهوایی مسئله‌ای واقعی است و دارد اتفاق می‌افتد. این حساس‌ترین تهدیدی است که نوع بشر در حال حاضر با آن روبروست و ما نیاز داریم در کنار هم کاری انجام دهیم و دیگر طفره نرویم. ما باید از رهبرانی در سرتاسر دنیا حمایت کنیم که پشت آلوده‌کنندگان و کمپانی‌های بزرگ نیستند و به نفع تمام بشریت‌، تمام مردم محروم دنیا و میلیون‌ها میلیون انسان بی‌بضاعت که تحت تاثیر این جریان قرار گرفته‌اند، حرف می‌زنند. افرادی که برای فرزندانِ فرزندان ما و برای مردمی که صدایشان توسط سیاست‌های حریصانه خفه شده، حرف می‌زنند.
امشب من از همه شما برای این جایزه شگفت‌انگیز متشکرم. بیایید خیلی روی این کره خاکی حساب باز نکنیم. من روی امشب حساب باز نمی‌کنم. خیلی ممنون.»

منبع: روزنامه قانون

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا