تصو يب تا آخر اسفند

موبنا –  براساس این سند، قوه مجریه باید علاوه بر تامین منابع مالی که از محل‌های مختلف تامین مي‌کند، به موازات حقوق و دستمزد کارکنان، کمک‌های بلا‌عوض، امور رفاه اجتماعی و مباحث مربوط به امور عمرانی، تولیدی، درمانی، سلامت، آموزشی، امنیتی و … را بر اساس مصوبه و تکالیف مجلس به نحو درست تشخیص دهد. …

موبنا –  براساس این سند، قوه مجریه باید علاوه بر تامین منابع مالی که از محل‌های مختلف تامین مي‌کند، به موازات حقوق و دستمزد کارکنان، کمک‌های بلا‌عوض، امور رفاه اجتماعی و مباحث مربوط به امور عمرانی، تولیدی، درمانی، سلامت، آموزشی، امنیتی و … را بر اساس مصوبه و تکالیف مجلس به نحو درست تشخیص دهد. بنا براین لایحه بودجه سالانه به طور مستقیم بر معیشت اقشار مختلف جامعه موثر خواهد بود و دولت و مجلس باید برنامه از پیش تعیین شده‌ای برای تصویب لایحه بودجه هر سال داشته باشند.
روند تصویب لایحه بودجه ۹۵
باوجود این که زمان زیادی تا پایان سال ۹۴ باقی نمانده است ولی تکلیف لایحه بودجه سال ۹۵ هنوز تعیین نشده است. دولت در ۲۷ آذرماه امسال لوایح بودجه ۱۳۹۵ و همچنین برنامه ششم توسعه را به مجلس ارائه کرد. طبق گفته محمدرضا پورابراهیمی، عضو و سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۵ لایحه بودجه سال آینده با حدود ۴۰ روز تاخیر از موعد مقرر از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد  که مشکلات زیادی برای بررسی و تصویب آن ایجادکرد. تاخیری که البته دلیل آن تدوین لوایحی بر اساس شرایط پسا تحریم اعلام و یک روز بعد از اجرایی شدن برجام به مجلس تقدیم شد. استدلال دولت هم برای تأخیر در ارائه لایحه بودجه ۹۵ و برنامه ششم که مبتنی بر مصلحت اندیشی سیاسی و هوشمندی دیپلماتیک در مسیر اجرای برجام بود از سوی نمایندگان مجلس خصوصا نمایندگان مخالف دولت پذیرفته نشد و کار به رد لایحه برنامه ششم و درخواست لایحه بودجه چند دوازدهم کشیده شد. از طرفی ارائه هر لایحه ای به مجلسی که ماه‌های پایانی دوره خود را سپری می کند کار آسانی نیست زیرا نمایندگان مخالف دولت، آن لایحه را آخرین ابزار برای به چالش کشیدن دولتی می دانند که با آن مخالف هستند.
درخواست نمایندگان برای ارائه لایحه چنددوازدهم از سوی دولت
بودجه ۲۶۷ هزار میلیارد تومانی دولت در شرایطی روی میز نمایندگان قرار گرفت و خواستار تصویب آن تا قبل از شروع سال جدید شد که مجلس چندان این موضوع را نپذیرفت و با اعلام نبود زمان کافی برای بررسی و تصویب هر دو لایحه بودجه و برنامه، تنها به برگزاری چند جلسه اکتفا و مابقی را به زمان پس از برگزاری انتخابات موکول کرد. با توجه به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه ۹۵ به مجلس نمایندگان از دولت درخواست کردند لایحه چند دوازدهم بودجه ارائه کند تا قبل از اسفندماه به تصویب مجلس برسد.
با این وجود دولت معتقد بود بر اساس آیین نامه مجلس اگر روال معمول طی شود، زمان کافی برای بررسی و تصویب نهایی وجود خواهد داشت تا سازمان‌ها بتوانند از ابتدای سال آینده با برنامه مالی جدید و منطبق با شرایط سال۱۳۹۵ عمل کنند.
از سرگیری دوباره جلسات کمیسیون تلفیق
با تمام این اوصاف سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۵ با اشاره به از سرگیری جلسات کمیسیون تلفیق بودجه از روز یکشنبه به ایسنا گفت: مجلس منتظر دریافت لایحه بودجه دو دوازدهم از سوی دولت است.
محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: اولین جلسه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ بعد از تعطیلات انتخابات بعد ازظهرروز یکشنبه تشکیل شد، البته قرار بود کمیسیون تلفیق نیز جلسه داشته باشد که تعداد اعضا به حد نصاب نرسید اما از دیروز کار آغاز شد.
وی افزود: بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۵ در دستور کار کمیسیون تلفیق خواهد بود. اگر کلیات به تصویب برسد وارد تبصره‌ها خواهیم شد. پیشنهادات کمیسیون‌ها نیز به کمیسیون تلفیق می‌رسد، ان‌شاء ا… در دو یا سه شیفت کاری بودجه ۹۵ را تا پایان اسفند در تلفیق نهایی خواهیم کرد. وی اضافه کرد:‌در صورتی که بتوانیم بودجه را تا پایان سال در تلفیق نهایی کنیم آن را به صحن علنی ارائه خواهیم کرد تا در نیمه دوم فروردین بودجه در صحن علنی مطرح شود، در این صورت پیش بینی ما این است که تا اواسط اردیبهشت کار بررسی بودجه در صحن علنی نیز به اتمام برسد و آخر اردیبهشت قانون بودجه ابلاغ شود و در اختیار دولت قرار گیرد.
ضرورت ارائه لایحه بودجه دو‌دوازدهم از سوی دولت
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ با تاکید بر ضرورت ارائه لایحه بودجه دو دوازدهم از سوی دولت خاطرنشان کرد: هرگونه پرداخت هزینه‌های جاری و عمرانی بدون مجوز قانونی دخل و تصرف در اموال دولت محسوب می‌شود لذا دولت باید لایحه‌ای را به مجلس بدهد و تنخواهی را برای دو ماه ابتدایی سال دریافت کند. با این حال اکنون با اتمام انتخابات مجلس در هفتم اسفند ماه، اولین جلسه کمیسيون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه نیز درگیر انتخابات بود و تشکیل نشد. این در حالی است که روز یکشنبه علی رغم حضور نمایندگان دولت و برخی اعضای کمیسیون تلفیق تعدادی از اعضای کمیسیون در جلسه حاضر نشدند،کمیسیون تلفیق به حد نصاب نرسیده و امکان رای گیری نیز وجود نداشت.
کلیات لایحه بودجه ۹۵ در کمیسیون تلفیق تصویب شد
با توجه به روند تصویب لایحه بودجه ۱۳۹۵  قرار بر این بود که جلسات کمیسیون تلفیق تا ۲۰ اسفند ماه ادامه داشته باشد و در صورت اتمام بررسی‌ها در این کمیسیون و تصویب کلیات آنگاه بخش درآمدها و احکام بودجه ۱۳۹۵ مورد بحث قرار ‌گیرد. در نهایت اگر روال با حضور فعال نمایندگان پیش برود آنگاه لایحه از حدود ۲۱ اسفند ماه به صحن علنی مجلس آمده و می تواند تا انتهای سال جاری تصویب شود ولی در اولین جلسه کمیسیون تلفیق که در روز دوشنبه با حضور نوبخت تشکیل شد، کلیات لایحه بودجه ۹۵ در کمیسیون تلفیق بودجه و با موافقت بالای ۸۰ درصد نمایندگان عضو کمیسیون تصویب شد.
محمدرضا پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ مجلس گفت:‌ در اولین جلسه کمیسیون که با حضور نمایندگان مرکز پژوهش‌ها و رییس و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل کشور برگزار شد، اعضا نظرات خود را در مورد کلیات لایحه بودجه ۹۵ مطرح و آن را به تصویب رساندند.
وی افزود: از فردا کمیسیون طبق قواعد و قوانین مرتبط با کمیسیون تلفیق وارد بررسی بخش درآمدی بودجه ۹۵ کل کشور خواهد شد و سپس بررسی بخش‌های هزینه‌ای بودجه را در دستور کار خود دارد.

منبع: روزنامه قانون

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا