ترك كف پا و مبارزه با آن

اين مساله در خانم‌ها نسبت به آقايان شيوع بيشتري دارد. كف پا به دلايل متعددي ترك مي‌خورد. يكي از علت‌هاي شايع آن، راه رفتن مداوم روي فرش، موكت و سطح‌هاي زبر است. افرادي كه پا برهنه راه مي‌روند بر اثر سايش كف پا دچار اين مشكل مي‌شوند. براي از بين بردن اين مشكل، كافي است …

اين مساله در خانم‌ها نسبت به آقايان شيوع بيشتري دارد. كف پا به دلايل متعددي ترك مي‌خورد. يكي از علت‌هاي شايع آن، راه رفتن مداوم روي فرش، موكت و سطح‌هاي زبر است. افرادي كه پا برهنه راه مي‌روند بر اثر سايش كف پا دچار اين مشكل مي‌شوند. براي از بين بردن اين مشكل، كافي است در طول روز از جوراب يا دمپايي استفاده كنيد تا پاها كمتر با سطوح زبر تماس داشته باشند. هنگام خواب نيز پاها را با كرم‌هاي مخصوص ترك پا ماساژ دهند.

شستن پاها و ترك پا

البته شستن بيش از حد پاها نيز يكي از دلايل خشكي پا به‌ويژه ميان خانم‌هاي خانه‌دار است. براي رفع اين مشكل بهتر است پس از هر بار شستن پاها، آنها را با حوله نرم كاملا خشك كرده و سپس از كرم‌هاي مرطوب و چرب‌كننده براي حفظ زيبايي و سلامت پاها استفاده كنيد.

وراثت و ترك پا

گاهي هم ترك كف پا مي‌تواند به دليل جنبه‌هاي وراثتي باشد. در اين شرايط براي برطرف كردن اين عارضه لازم است از نرم‌كننده‌هایی مانند وازلين طبي استفاده شود و در كنار آن با پوشاندن پاها، آنها را از آسيب‌ها حفظ كرد.

عفونت و ترك پا

گاهي عفونت‌هاي باكتريايي و قارچي موجود بر ترك‌هاي سطح كف پا ممكن است باعث مقاومت ترك‌ها شود. بنابراين براي درمان ترك پا بهتر است ابتدا عفونت‌ها را از بين ببريد. ترك‌هاي عميق پا حاصل خشكي زياد پوست و در برخي مواقع اگزماي پوستي و درمان آن چرب و مرطوب نگه داشتن پا در شرايط خشكي پوست است.

وقتي ترك پا بسته مي‌شود

اگر در عمق ترك‌هاي پا، عفونت‌هاي باكتريايي و قارچي نشت كرده باشد، باعث بسته شدن ترك‌ها مي‌شود كه درمان و رفع ترك‌ها را به تعويق مي‌اندازد. در اين شرايط درمان‌هاي آنتي باكتريال ضدميكروبي و ضدقارچي در ترك‌هاي مقاوم با استفاده از پمادهاي ضدالتهاب، نرم‌كننده و چرب‌كننده تاثير زيادي دارند.

يائسگي و ترك پا

در اغلب خانم‌ها بعد از يائسگي، شاهد ضخيم شدن پوست كف پا هستيم كه به آن كلفتي كف پاي دوران يائسگي گفته مي‌شود. در مواردي كه ضخيم شدن كف پا به دليل وراثت و يا بعد از دوران يائسگي است، پيشگيري از آن ممكن نيست و مي‌توان با استفاده از كرم‌هاي مرطوب‌كننده كف پا را نرم و تا حدودي از خشك شدن و تركيدن پوست پيشگيري كرد. تشخيص اينكه ترك پاشنه پا به دليل بيماري است يا نه، با پزشك است. براي تشخيص اين بيماري، آزمايش قارچ يا نمونه برداري بافتي انجام مي‌شود.

سنگ پا؛ دوست ترك پا يا دشمن آن؟

گاهي افراد از سنگ پا براي زدودن اين بافت‌هاي ضخيم و مرده كمك مي‌گيرند كه در اين باره بايد گفت هرچند استفاده از سنگ پا اشكالي ندارد، اما در بعضي از موارد مانند بيماري پسوريازيس مي‌تواند باعث تشديد بيماري شود. بنابراين توصيه مي‌شود افراد قبل از استفاده از سنگ پا به يك پزشك متخصص مراجعه كنند و از تركيبات كراتوليتيك كه پزشك تجويز مي‌كند و باعث نرم شدن لايه‌هاي ضخيم شاخي كف پا مي‌شود، استفاده كنند. دكتر گلشني، متخصص پوست درباره ترك كف پا مي‌گويد: «بافت شاخي كف پا به دليل اينكه خارجي ترين قسمت پوست را تشكيل مي‌دهد و قطر زيادي دارد و به‌ويژه به دليل اينكه تمام وزن بدن روي پاي فرد است، ممكن است كه ترك بخورد و اين مشكل بيشتر در افرادي كه وزن زيادي دارند بروز مي‌كند. ساده ترين راه براي پيشگيري از ترك خوردن كف پا و بين انگشتان پا، چرب كردن دائمي‌آن با وازلين و اوسرين است و اگر اين كار به صورت روزانه انجام شود از بروز اين مشكل جلوگيري مي‌شود و همچنين افراد نبايد از كفش‌هاي داراي پاشنه بلند و يا كفش‌هاي تنگ كه امكان تنفس را براي پا مشكل مي‌كند استفاده كنند. براي جلوگيري از تعريق زياد پا، بايستي از پوشيدن كفش‌هايي كه كف پلاستيكي دارند خودداري شود چرا كه مانع از تبخير عرق كف پا شده و محلي مناسب براي رشد انواع باكتري و ميكروب و قارچ به وجود مي‌آورد. استفاده از كفش‌هايي كه از چرم طبيعي ساخته شده‌اند به افراد توصيه مي‌شود و در حال حاضر هم كفش‌هايي وارد بازار شده است كه امكان تنفس براي كف پاي فرد وجود دارد. افراد بايد توجه داشته باشند كه نبايد پا به مدت طولاني در كفش باشد و حتما از جوراب نخي استفاده كنند، چرا كه جوراب‌هاي پلاستيكي مشكلات بسياري را ايجاد مي‌كند. همچنين بعد از تمام شدن ساعت كاري، شست‌وشوي روزانه پا با آب سرد و يا ولرم و صابون، فراموش نشود و چيزي كه در اين ميان بسيار مهم است اين است كه حتما بعد از شست‌وشوي پا، آن را با حوله جداگانه‌اي خشك كنند و شستن پا به تنهايي كفايت نمي‌كند و به‌ويژه بايستي بين انگشتان پا به خاطر محيط گرم و مرطوب كه مستعد رشد قارچ‌ها در كناره‌هاي ناخن هستند شست‌وشو داده شود. براي جلوگيري از انتقال قارچ‌ها در استخر و سونا از افراد به يكديگر نبايد از كفش و دمپايي مشترك كه بهترين عامل انتقال قارچ‌ها مثل زگيل هستند استفاده شود.»

مراقب آسيب‌هاي خانه‌تكاني باشيد

دبيرستاد مركزي اطلاع رساني داروها و سموم سازمان غذا و دارو با اشاره به آغاز خانه تكاني‌هاي سال نو، نسبت به استفاده نابه‌جا از مواد شوينده و پاك‌كننده شيميايي هشدار داد. دكتر طلعت قانع با اشاره به آغاز نظافت و شست‌وشوي خانه‌ها پيش از شروع تعطيلات نوروز كه بر اساس سنت رايج در ايران انجام مي‌شود؛ علاوه بر مراقبت از دچار شدن به حوادثي مانند سقوط از ارتفاع، نسبت به استفاده نابه‌جا و بدون آگاهي از مواد شوينده و پاك‌كننده شيميايي هشدار داد. وي با تاكيد بر اينكه عدم توجه به توصيه‌ها مي‌تواند خطرات جبران‌ناپذيري را در آستانه سال نو متوجه هموطنان نمايد از مصرف‌كنندگان فرآورده‌هاي شيميايي و شوينده خواست: در هنگام استفاده، برچسب روي بسته‌بندي در نور كافي مطالعه و سپس مصرف شود كه استفاده از داروها و مواد شيميايي در تاريكي مي‌توانند خطر آفرين باشد. قانع همچنين اضافه كرد: با توجه به اينكه بسياري از تركيبات مواد شيميايي و فرآورده‌هاي شوينده و پاك‌كننده، بخارات سمي ايجاد مي‌كنند كه به مخاط دهان، بيني و ريه صدمه مي‌زند ضروری است در هنگام استفاده از این مواد پنجره‌ها باز نگاه داشته شوند تا هوا به خوبي در محيط جريان داشته باشد. وي با بيان اينكه در زمان نظافت سطوح و استفاده از تركيبات شوينده و پاك‌كننده استفاده از دستكش لاستيكي، كفش جلوبسته و درصورت امكان، ماسك، ضروري به نظر مي‌رسد اظهار داشت: در خودداري از اختلاط مواد شيميايي مانند جوهر نمك و مواد سفيد‌كننده و لك بر الزام وجود دارد چرا كه بخارات و گازهاي ناشي از اين اختلاط بسيار سمي و خفه‌كننده هستند. مدير مركز پاسخگويي ۱۴۹۰ درباره بسياري از داروها و محصولات خانگي مانند جوهر نمك، مواد شوينده و لك بر، لاك پاك كن، سموم حشره كش و مرگ موش، تينر، ضديخ، بنزين و نفت به دليل اينكه مي‌توانند در صورت بلعيده شدن، تماس با پوست، چشم و يا تنفس، بسيار سمي باشند نيز سخن گفت و خاطرنشان كرد: هميشه بهتر است محصولات نامبرده را در ظرف اصلي آن نگهداري نموده و هيچگاه آنها را در ظرف مواد خوراكي (مانند بطري نوشابه) نگهداري نكرد زيرا اين عمل موجب مصرف اشتباهي توسط كودكان و در نتيجه مسموميت شديد آنها خواهد شد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا