هشدار درباره رنگ‌ خوراکی هندی

دکتر بهروز جنت درباره سلامت رنگ‌های خوراکی که این روزها شاهد افزایش استفاده از آنها در بین مردم هستیم، با بیان اینکه در حال حاضر چند نوع رنگ خوراکی در بازار داریم، گفت: یک بخش از رنگ‌های خوراکی موجود در بازار به صورت جعل و تقلب است. مانند رنگ‌هایی که زمانی از کشور عربستان وارد …

دکتر بهروز جنت درباره سلامت رنگ‌های خوراکی که این روزها شاهد افزایش استفاده از آنها در بین مردم هستیم، با بیان اینکه در حال حاضر چند نوع رنگ خوراکی در بازار داریم، گفت: یک بخش از رنگ‌های خوراکی موجود در بازار به صورت جعل و تقلب است. مانند رنگ‌هایی که زمانی از کشور عربستان وارد می‌شد.

وی افزود: در عین حال یکسری از رنگ‌های خوراکی تولید داخل کشور هستند. حال بخشی از این رنگ‌های تولید داخل، طبیعی بوده و ما آنها را تایید می‌کنیم. بنابراین این رنگ‌ها مورد تایید سازمان غذا و دارو بوده و مجوز این سازمان را دارا هستند.

جنت با بیان اینکه البته استفاده زیاد از هر چیزی از جمله رنگ‌های خوراکی عوارض به دنبال دارد، ادامه داد: در عین حال بر روی هر کدام از رنگ‌های خوراکی تولید داخل میزان و دوز مجاز مصرف آن درج شده است. البته ما حتی به برخی رنگ‌های طبیعی داخلی، تنها مجوز صنفی داده‌ایم که روی آن درج شده است. یعنی اینکه این رنگ فقط باید در شیرینی فروشی استفاده شود. بنابراین ما مجوزها را به صورت هدفمند ارائه می‌کنیم. یعنی مثلا می‌گوییم از یک رنگ خوراکی خاص فقط باید در شیرینی فروشی استفاده کرد و نباید در منزل مصرف شود.

وی با بیان اینکه در گذشته حجاج این رنگ‌ها را از مکه با خود می‌آوردند که آنها مورد تایید نیستند، اظهار کرد: این رنگ‌های خوراکی که از کشورهایی چون عربستان وارد می‌شدند، بیشتر هندی بود و مورد تایید ما نبودند.

جنت تاکید کرد که البته ممکن است روند تولید رنگ‌های خوراکی مجاز متفاوت باشند. بر همین اساس ممکن است یکی از آنها سرطان‌زا بوده و دیگری سرطان‌زا نباشد. برای همین هر یک از رنگ‌های خوراکی گروه‌بندی خاصی دارند. یعنی برخی رنگ‌ها در گروه آرایشی بهداشتی قرار دارند و برخی در گروه رنگ‌های خوراکی که می‌توان در غذا از آنها استفاده کرد. بنابراین هر دو رنگ از یک نوع بوده و حتی میزان خلوص‌شان نیز یکسان است، اما به دلیل تفاوت در روند تولید، یکی خوراکی و قابل مصرف در غذا بوده و دیگری اینطور نیست. این موارد بر روی بسته‌بندی درج شده است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا