بررسی فنی: Microsoft Lumia 950

موبنا – زمانی که مایکروسافت پس از سالها تلاش نافرجام اعلام کرد قصد دارد ۷۸۰۰ نفر از نیروهای بخش موبایل خود را تعدیل کرده و نوکیا را به تملک خود درآورد، بسیاری گمان کردند که سرانجام موعد تغییر فرا رسیده و شرکت ساکن ردموند با درس گرفتن از تجربیات پیشین، این بار دیگر خواهد توانست تجربه …

موبنا – زمانی که مایکروسافت پس از سالها تلاش نافرجام اعلام کرد قصد دارد ۷۸۰۰ نفر از نیروهای بخش موبایل خود را تعدیل کرده و نوکیا را به تملک خود درآورد، بسیاری گمان کردند که سرانجام موعد تغییر فرا رسیده و شرکت ساکن ردموند با درس گرفتن از تجربیات پیشین، این بار دیگر خواهد توانست تجربه کاربری سیستم عامل محبوب خود را به شکل مناسبی روی تلفن های هوشمند نیز ارائه دهد. اما با وجود تمام تغییرات و سرمایه گذاری های سنگین، نه تنها مایکروسافت این بار هم توفیقی کسب نکرد، بلکه سهم بازار پلتفرم این شرکت از ۳.۴ دهم در سال ۲۰۱۰ به کمتر از ۲ درصد کاهش پیدا کرد.

این شرکت پس از آن به عرضه تلفن های هوشمند میان رده و ارزان قیمت ادامه داد اما مشکلات موجود، سیستم عامل ویندوز موبایل ۸ را به سدی در مقابل موفقیت تبدیل ساخته بود.

در حالی که کاربران امید خود را از دست می دادند، مایکروسافت سرانجام با ویندوز ۱۰ پا به عرصه گذاشت، سیستم عامل جذابی که از اشتباهات پیشین عاری بوده و تجربه کاربری آن روی تبلت های سرفس، به اندازه کامپیوترهای دسکتاپ مناسب بود.

این سیستم عامل جدید پس از انتظاری نسبتاً طولانی به تلفن های هوشمند نیز راه یافته که نخستین آنها «لومیا ۹۵۰» نام دارد که نسخه ارزانتر و کوچکتر مدل XL به حساب می آید.

با بررسی دیجیاتو از Microsoft Lumia 950 همراه باشید تا ببینیم انتظار ۲ ساله برای عرضه نخستین پرچمدار مجهز به ویندوز ۱۰ موبایل به چه نتیجه ای منجر شده است.

طراحی

بررسی فنی: Microsoft Lumia 950

نمایش ۳۶۰ درجه تصویر را بچرخانید

طراحی لومیای جدید مایکروسافت در نگاه اول، ظاهر تلفن های هوشمند پیشین نوکیا را تداعی می کند، خصوصا لومیا ۶۳۵ که نخستین بار زبان طراحی فعلی با عرضه آن رونمایی شد.

بدنه این تلفن هوشمند به شکل کامل از پلی کربنات ساخته شده، خصوصیتی که هرچند به وزن سبک را برای دستگاه به ارمغان آورده، اما از سوی دیگر موجب شده کیفیت ساخت لومیای تازه برخلاف مدل هایی مثل ۱۵۲۰ یا ۹۳۰، در سطح رقبای هم قیمت خود به نظر نرسد و بیشتر به محصولاتی اقتصادی مثل Nexus 5X شباهت داشته باشد.

 

بدنه پلاستیکی البته ۲ مزیت به همراه داشته است، نخست اینکه امکان باز کردن قاب پشتی دستگاه و تعویض باتری وجود دارد و مزیت دوم اینکه وزن دستگاه تنها ۱۵۰ گرم است.

IMG_7709

مایکروسافت با عرضه چنین محصولی نشان داد تمایلی برای ایجاد تغییر در زبان طراحی محصولات سری لومیای نوکیا ندارد، اما در عین حال تصمیم گرفته تنوع رنگی این محصولات را حذف کرده و لومیای تازه را تنها با ۲ رنگ مشکلی یا سفید در اختیار خریداران قرار دهد.

با وجود اینکه «لومیا ۹۵۰» از جذابیت لازم برای جلب توجه در نگاه اول برخوردار نیست و ضخامت دستگاه نیز اندکی از ۸ میلی متر بیشتر است، اما در عوض این تلفن هوشمند به لطف ابعاد ۵.۲ اینچی و خمیدگی در نظر گرفته شده برای گوشه های بدنه، به خوبی در دست قرار گرفته و از ارگونومی مناسبی برخوردار است.

IMG_7770

دکمه های «لومیا ۹۵۰» در محل مناسبی از سمت راست بدنه قرار گرفته اند و دسترسی به آنها به سادگی انجام می گیرد، موضوعی که در کنار ابعاد و دیگر خصوصیات طراحی، موجب شده استفاده از این تلفن هوشمند با یک دست به راحتی امکان پذیر باشد.

پرچمدار تازه مایکروسافت ضمناً مثل بسیاری از لومیاهای نوکیا، به دکمه سخت افزاری برای دوربین مجهز است که در بخش پایین از سمت راست بدنه واقع شده و در حالت افقی می توانید آن را به عنوان دکمه شاتر مورد استفاده قرار دهید.

IMG_7708

در بخش پایین بدنه درگاه USB Type-C مشاهده می شود که لومیای تازه را (در کنار برادر بزرگتر خود) به نخستین محصول مایکروسافت که از این استاندارد تازه بهره می برد تبدیل کرده است.

هرچند جهت اتصال کانکتور در این درگاه تازه اهمیتی ندارد و این موضوع به بهبود تجربه کاربری منجر خواهد شد، اما تغییر درگاه از سوی دیگر موجب می شود امکان اتصال کابل ها و لوازم جانبی فعلی کاربران به دستگاه وجود نداشته باشد؛ در نتیجه سازنده یک کابل Type-C به USB معمولی نیز در جعبه این محصول قرار داده است.

IMG_7706

به لطف قرار گرفتن درگاه های کارت حافظه و سیم کارت در پشت دستگاه، حاشیه سمت چپ کاملاً خالی طراحی شده و در نمای بالا نیز تنها ورودی هدفون مشاهده می شود که البته، بر خلاف رویه معمول محصولات خانواده لومیا، در وسط تعبیه نشده و گوشه سمت چپ برای آن در نظر گرفته شده است.

نمای روبروی دستگاه نیز عاری از دکمه های سخت افزاری است و به شکل ساده طراحی شده. در بالای نمایشگر موارد معمول مثل دوربین جلو و اسپیکر در کنار لوگوی سازنده قرار گرفته اند و در بخش پایین، تنها یک میکروفون کوچک مشاهده می شود.

IMG_7699

لنز دوربین این تلفن هوشمند به شکل نامحسوسی از پشت بدنه بیرون زده و اسپیکر دستگاه نیز در کنار آن تعبیه شده، محلی که چندان مناسب نیست و در تجربه کاربری محصول تاثیر منفی خواهد داشت. اما از سوی دیگر در همین بخش فلش ۳ گانه دستگاه نیز مشاهده می شود که از اهمیت بالای عملکرد عکاسی در محصولات خانواده لومیا حکایت دارد.

IMG_7726

دکمه های ناوربری «لومیا ۹۵۰» نرم افزاری هستند و بخش پایین نمایشگر برای آنها در نظر گرفته شده است. دکمه فلش سمت چپ برای بازگشت، دکمه وسط برای انتقال به صفحه دسکتاپ و دکمه سمت راست نیز برای فعال کردن کورتانا کاربرد دارند.

IMG_7735

ضمناً لازم به ذکر است که بدنه پلاستیکی این تلفن هوشمند در زمینه جذب اثر انگشت نیز قابل قبول عمل می کند و هرچند در مقابل آن کاملاً مقاوم نیست، اما در مقایسه با بسیاری از رقبای پلاستیکی دیگر، در این زمینه از عملکرد مناسب تری برخوردار است.

در مجموع می توان گفت که هرچند طراحی «لومیا ۹۵۰» می تواند برای سلیقه های ساده پسند راضی کننده باشد، اما استفاده از پلاستیک برای ساخت بدنه موجب شده این پرچمدار از نظر کیفیت ساخت، نسبت به رقبای هم قیمت خود، در رده پایینتری قرار بگیرد و بیشتر به محصولات اقتصادی مبتنی بر اندروید مثل Nexus 5X شباهت داشته باشد.

نمایشگر

IMG_7742

مایکروسافت یک نمایشگر AMOLED با رزولوشن QHD را برای پرچمدار جدید خود در نظر گرفته و همین موضوع موجب شده «لومیا ۹۵۰» در کنار برادر بزرگتر خود، از بالاترین رزولوشن بین تمام تلفن های هوشمند پلتفرم ویندوز برخوردار باشد.

ارائه این رزولوشن در اندازه ۵.۲ اینچ از سوی دیگر تراکم پیکسل های این نمایشگر را به ۵۶۴ در هر اینچ رسانده است، رقمی که هرچند اندکی از بهترین نمونه های موجود مثل Galaxy S7 پایینتر است، اما تفاوت آن در دنیای واقعی محسوس نیست.

علاوه بر این، استفاده از پنل AMOLED موجب شده رنگهای مشکی صفحه نمایش عمق زیادی داشته باشد و مایکروسافت نیز با در نظر گرفتن تم تیره برای سیستم عامل محصول، نهایت بهره را از این ویژگی برده است. نمایش رنگهای دیگر نیز به شکل بسیار زنده و پویا انجام می گیرد و زاویه دید دستگاه، کاملاً مناسب است.

IMG_7738

بخشی از عمق رنگ مشکی و زاویه دید مناسب البته به فناوری ClearBlack باز می گردد که توسط نوکیا توسعه یافته است. این فناوری همچنین موجب کاهش بازتاب از سطح نمایشگر می گردد، خصوصیتی که در کنار حداکثر روشنایی نزدیک به ۶۳۰ نیت، خوانایی بسیار مناسبی را حتی زیر نور مستقیم خورشید، برای این تلفن هوشمند به ارمغان آورده است.

در نهایت لازم است اشاره کنیم که گوریلا گلس ۳ برای محافظت از صفحه نمایش این تلفن هوشمند مورد استفاده قرار گرفته است که نسل پیشین این شیشه محافظ به حساب می آید.

ضمناً توجه داشته باشید که سازنده امکان انتخاب حالت های استاندارد، پویا و خنک را برای نحوه نمایش رنگها در نظر گرفته که از طریق بخش Exras در منوی دستگاه قابل دستیابی هستند.

در مجموع می توان گفت نمایشگر «لومیا ۹۵۰» از کیفیت مناسبی برخوردار است و عملکرد قابل قبولی را در این بخش ارائه می کند.

نرم افزار

IMG_7762

ویندوز ۱۰ پیش از این عملکرد مناسبی را در کامپیوتر های شخصی و همچنین تبلت های سرفیس از خود به نمایش گذاشته و حالا «لومیا ۹۵۰» در کنار برادر بزرگتر خود، نخستین تلفن هوشمندی به شمار می رود که قرار است نشان دهد پلتفرم مایکروسافت می تواند روی ابزارهای کوچک موبایل نیز کارایی داشته باشد، یعنی همان کاری که ویندوز ۸ از انجامش باز ماند.

مایکروسافت تلاش می کند ویندوز ۱۰ را به پلتفرمی مشترک بین همه فرم فکتورهای موجود (دسکتاپ، تبلت، اکس باکس و تلفن های هوشمند) تبدیل کند و به همین دلیل تغییراتی در نسخه موبایل این سیستم عامل انجام گرفته تا تجربه کاربری و ظاهر همه پلتفرم ها به یکدیگر شباهت داشته باشد.

البته نمای کلی نسخه تازه نسبت به نسل های پیشین تغییر چشمگیری نداشته و رابط کاربری دستگاه را می توان مثل گذشته به ۴ بخش عمده تقسیم کرد:

wp_ss_20160228_0002

Home Screen: شامل کاشی های زنده که برای نمایش اخبار، وضعیت هوا، ایمیل های دریافتی و موارد دیگر کاربرد دارند. این ویژگی در اندروید با استفاده از ویجت ها انجام می گیرد، اما به نظر می رسد روش مایکروسافت برای ارائه بیشترین اطلاعات در یک نگاه، کارایی مناسب تری دارد.

wp_ss_20160228_0003

Action Center: این بخش که سرچشمه آن به ویندوز موبایل ۸.۱ باز می گردد، عملکردی مشابه نوار تنظیمات سریع در اندروید دارد که می توانید با کشیدن انگشت از بالای صفحه به آن دسترسی داشته و دکمه های این بخش را برای کنترل عملکردهای سیستم (از جمله فعال کردن وای-فای یا بلوتوث و ورود به بخش تنظیمات یا موارد دیگر) مورد استفاده قرار دهید.

wp_ss_20160228_0004

All Apps: بخشی که به کشوی اپلیکیشنها در اندروید شباهت دارد و می توانید با مراجعه به آن به نرم افزارهای نصب شده روی آن دسترسی داشته باشید.

wp_ss_20160228_0005

Settings: منوی نسبتاً تو در توی تنظیمات که البته بیش از پلتفرم های موبایل، به بخش تنظیمات در نسخه دسکتاپ ویندوز شباهت دارد.

اما در گوشه و کنار نسخه جدید بهبودها و تغییراتی نیز ایجاد شده که به ما یادآوری می کند در ویندوز ۱۰ موبایل هستیم، از جمله  اپلیکیشن پیام رسانی که با اسکایپ ادغام شده و می توانید پیام های SMS و پیام رسان مایکروسافت را به شکل همزمان درون آن مشاهده نمایید (البته در صورتی که مخاطب شما نیز به ویندوز ۱۰ مجهز باشد، در غیر این صورت پیام ها در ۲ بخش جداگانه به نمایش در خواهند آمد).

دکمه آبی رنگ اضافه شده به کیبورد نیز ویژگی جدید دیگری است که در این قسمت مشاهده می شود و با استفاده از آن می توانید نشانگر یا همان cursor را به سادگی و با حرکت دادن این دکمه به چپ و راست جابجا نمایید (چیزی مشابه دکمه قرمز رنگ موجود در کیبورد لپ تاپ های ThinkPad).

IMG_7737

علاوه بر این تغییرات کوچک، بخش های جدیدی نیز به نسخه تازه اضافه شده که در ادامه مهمترین آنها را توضیح می دهیم.

دستیار دیجیتالی Cortana

IMG_7775

پس از Siri در iOS و Google Now در اندروید، اکنون دستیار دیجیتالی مایکروسافت نیز به تلفن های هوشمند این شرکت آمده است، قابلیتی که استفاده از دستورات صوتی را برای کاربران «لومیا ۹۵۰» امکان پذیر می کند.

این دستیار دیجیتالی فرامین صوتی به زبان انگلیسی را با دقت بالایی تشخیص می دهد و با استفاده از آن می توانید عملکرد های دستگاه را از تنظیم کنترل نمایید.

کورتانا همچنین مثل رقبای خود، عملکرد کاربر را تحت نظر گرفته و بر اساس آن پیشنهاداتی هوشمند ارائه می دهد. برای مثال «لومیا ۹۵۰» پس از چند روز استفاده، منزل نویسنده این مقاله را روی نقشه مایکروسافت شناسایی کرده و پرسید که آیا می تواند آن را برای ارائه پیشنهادات خود مورد استفاده قرار دهد یا خیر.

مایکروسافت ضمناً برای حریم خصوصی کاربران نیز اهمیت بالایی قائل شده، در نتیجه بخشی به نام Notebook یا دفترچه یادداشت را به کورتانا افزوده که با مراجعه به آن می توانید ببینید دستیار صوتی این شرکت چه اطلاعاتی را در مورد شما ذخیره کرده و در صورت تمایل در مورد آنها تصمیم گیری نمایید.

در مجموع می توان گفت مایکروسافت موفق شده تجربه کاربری مناسب کورتانا در نسخه دسکتاپ سیستم عامل خود را به ویندوز ۱۰ موبایل آورده و تلفن های هوشمند این پلتفرم را به محصولاتی هوشمند و کاربردی تر تبدیل نماید.

برای مشاهده نمونه ای از عملکرد این قابلیت، توصیه می کنیم بررسی ویدیویی موجود در بالای صفحه را مشاهده نمایید.

Windows Hello

IMG_7759

در حالی که تقریباً همه پرچمداران پلتفرم های دیگر به حسگر اثر انگشت مجهز هستند، مایکروسافت در لومیاهای جدید خود رویه دیگری را پیش گرفته و همان سیستم شناسایی بیومتریک مورد استفاده در نسخه دسکتاپ ویندوز را مورد استفاده قرار داده است.

«لومیا ۹۵۰» بر همین اساس از اسکنر موجود در بالای نمایشگر برای اسکن کردن عنبیه چشم و چهره کاربر استفاده می کند. این سیستم از امنیت مناسبی برخوردار است و دستگاه قادر است چهره ۲قلو ها را از یکدیگر تشخیص دهد. امکان استفاده از اسکنر حتی در محیط های تاریک و با عینک آفتابی نیز امکان پذیر است، اما مواردی نیز پیش می آید که عملکرد شناسایی به درستی انجام نشود، موردی که با توجه به تازه وارد بودن این فناوری تعجبی ندارد و انتظار می رود مایکروسافت در آینده عملکرد سیستم را بهبود بخشد.

برای مشاهده دقیق تر نحوه عملکرد این قابلیت بررسی ویدیویی موجود در بالای صفحه را مشاهده نمایید.

مرورگر Edge

IMG_7751

در نهایت به مرورگر اج می رسیم که هرچند نسبت به اینترنت اکسپلولر عملکرد مناسب تری دارد، اما تقریباً همان چیزی است که پیشتر در نسخه دسکتاپ مشاهده کرده ایم. این مرورگر صفحات وب را با سرعت مناسبی لود می کند و اسکرول در صفحات نیز به شکل روانی انجام می گیرد.

مایکروسافت علاوه بر این قابلیت سینک شدن اطلاعات بین همه ابزارهای کاربر را نیز برای این مرورگر در نظر گرفته و از دیگر امکانات آن نیز می توان به Rading List اشاره کرد که کاربر می تواند صفحات مورد نظر خود را در آن ذخیره کرده و در یک فرمت مناسب برای مطالعه، آنها را مشاهده نماید.

اما با وجود چنین قابلیت هایی، مرورگر مایکروسافت هنوز در ابتدای راه است و امکانات آن در مقایسه با نمونه های قدیمی و جا افتاده در سطح پایینتری قرار می گیرد که انتظار می رود سازنده این مورد را به مرور و با ارائه بروزرسانی رفع نماید.

از قابلیت های نرم افزاری که بگذریم، بخش مهمی از تجربه کاربری تلفن های هوشمند به تعداد اپلیکیشن های ساخته شده برای آن بستگی دارد، موضوعی که به پاشنه آشیل پلتفرم مایکروسافت تبدیل شده و موجب می شود ویندوز ۱۰ موبایل از این نظر با اندروید یا iOS به هیچ وجه قابل مقایسه نباشد.

محدودیت تعداد اپلیکیشن ها همچنین باعث شده عملکرد Display Dock مایکروسافت نیز تحت تاثیر قرار بگیرد، چرا که استفاده از ویژگی Continuum به نرم افزارهای موسوم به یونیورسال محدود است و تعداد چنین اپلیکیشن هایی آنقدر نیست که تجربه کاربری نسخه دسکتاپ را روی ویندوز ۱۰ موبایل امکان پذیر سازد (برای آشنایی با جزئیات این بخش می توانید بررسی دیسپلی داک را در دیجیاتو مطالعه نمایید).

IMG_7867

مواجه شدن با باگهای نرم افزاری هنگام استفاده از «لومیا ۹۵۰» نیز مورد دیگری است که در تجربه کاربری دستگاه اثر منفی دارد. این مورد البته با توجه به تازه وارد بودن ویندوز ۱۰ موبایل قابل اغماض است و بدون تردید مایکروسافت آن را با ارائه بروزرسانی بهبود خواهد بخشید.

در مجموع می توان گفت مایکروسافت با عرضه ویندوز ۱۰ موبایل، سرانجام در مسیر درستی قرار گرفته و انتظار می رود پس از رفع مشکلات موجود در ابتدای کار، میزان استفاده از این پلتفرم را افزایش داده و به طبع آن، تمایل توسعه دهندگان برای ساخت اپلیکیشن را نیز بهبود بخشد.

دوربین

IMG_7728

محصولات سری لومیا همواره در زمینه عکاسی عملکرد مناسبی ارائه کرده و شهرت زیادی را از این بابت کسب کرده اند. خصوصاً Lumia 1020 که هنوز هم پس از گذشت ۲ سال در زمره های نمونه های خوب موجود در بازار به حساب می آید.

در نتیجه توقع بالایی از این نظر در مورد لومیای تازه وجود دارد و مایکروسافت نیز بر همین اساس یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی را به همراه خصوصیاتی از جمله لنز ۶ تکه، لرزشگیر اپتیکال نسل پنجم، فلش LED سه گانه و ضریب اف f/1.9 را برای محصول در نظر گرفته که ویژگی هایی پیشرفته و کاملاً قابل قبول به حساب می آیند.

فعال کردن دوربین به راحتی با فشردن دکمه شاتر دوربین امکان پذیر است و محیط کاربری بخش دوربین نیز از طراحی ساده و چشم نوازی برخوردار است که البته نسبت به محصولات سری لومیا تغییری نکرده.

wp_ss_20160228_0009

این رابط کاربری از تنظیمات دستی برخوردار است که با استفاده از گزینه های موجود در بالای تصویر می توانید به آنها دسترسی داشته باشید (از جمله ایزو تا ۳۲۰۰، نوع فوکوس، وایت بالانس و سرعت شاتر از ۱/۱۶۰۰۰ تا ۴ ثانیه).

wp_ss_20160228_0010

تغییر در تنظیمات دوربین نیز با استفاده از دکمه موجود در گوشه تصویر امکان پذیر است که با استفاده از آن می توانید مواردی مثل رزولوشن تصویر و فرمت عکاسی (بین JPG و DNG) را انتخاب کنید.

wp_ss_20160228_0011

با وجود طراحی زیبا و عملکرد سریع، همانطور که در بخش نرم افزار توضیح دادیم باگ های نرم افزاری هنگام استفاده از دستگاه قابل مشاهده هستند که با توجه به عمر کوتاه پلتفرم جدید جای تعجب ندارد. اما هنگامی که با خطاهای نرم افزاری مواجه نمی شوید، عملکرد دستگاه بسیار قابل قبول است.

«لومیا ۹۵۰» به شکل پیش فرض با نسبت ۱۶ به ۹ و رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل عکاسی می کند و هرچند سرعت فوکوس بالاترین در نوع خود نیست، اما ثبت تصاویر با سرعت مناسبی انجام می گیرد و رنگها نیز طبیعی و پویا هستند.

WP_20160225_17_02_56_Pro_LI

مایکروسافت علاوه بر این حالت Rich Capture را نیز برای محصول در نظر گرفته که عملکردی مشابه حالت HDR دارد اما علاوه بر آن، ایجاد تغییر در میزان روشنایی تصاویر را نیز پس از ثبت عکس، برای کاربر امکان پذیر خواهد کرد.

بررسی فنی: Microsoft Lumia 950

هرچند با تاریک شدن هوا کیفیت عکاسی تا حدی افت می کند، اما باز هم عملکرد دستگاه قابل قبول است. تصاویر با نور کافی به ثبت رسیده و نویز آنها نیز مناسب به نظر می رسد.

البته در این حالت فوکوس خودکار دستگاه همانطور که در نمونه ها مشخص است عملکرد مناسبی ندارد و بهتر است به شکل دستی آن را تنظیم کنید تا عکس ها به شکل تار به ثبت نرسند.

بررسی فنی: Microsoft Lumia 950

اما حالت Rich Capture بیشترین کاربرد را در این بخش دارد، چرا که در صورت عدم رضایت از خصوصیات تصویر ثبت شده، می توانید پس از عکاسی میزان روشنایی آن را تغییر دهید. (در صورتی که فلش را نیز مورد استفاده قرار داده باشید، می توان کارکرد این قابلیت را به کاهش یا افزایش قدرت فلش تشبیه نمود.)

WP_20160225_01_06_27_Rich_LI

فلش سه گانه دستگاه نیز در این قسمت عملکرد بسیار مناسبی دارد. این فلش از قدرت کافی برای نوربخشی به اجسام دور برخوردار بوده، به سرعت عمل می کند و تغییری نیز در طبیعی بودن رنگها ایجاد نخواهد کرد.

WP_20160225_01_06_29_Rich_LI

عملکرد دوربین ۵ مگاپیکسلی جلوی دستگاه هم کاملاً قابل قبول است و مشکل خاصی در ثبت عکس های سلفی مشاهده نمی شود.

WP_20160217_09_31_01_Pro_LI

«لومیا ۹۵۰» ضمناً از قابلیت Live Photo بهره مند است، به این معنی که با هر عکس یک ویدیوی کوتاه چند لحظه ای نیز ذخیره می کند، اما برخلاف رقبا، امکان انتخاب فریم های مختلف این ویدیو به عنوان عکس وجود ندارد و کاربر تنها به تصویر ثبت شده و کلیپ کوتاه ویدیویی محدود است.

عملکرد فیلمبرداری «لومیا ۹۵۰» نیز شرایط مشابهی با عکاسی دارد. این تلفن هوشمند قادر است ویدیوهای ۴K را با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه به ثبت برساند و لرزشگیر اپتیکال دستگاه نیز عملکرد مناسبی دارد. البته با کاهش رزولوشن به ۱۰۸۰، تا حدی از وضوح تصویر کاسته می شود، اما در عوض عملکرد ضبط صدا بسیار قابل قبول است.

در پایان می توانید گالری نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین «لومیا ۹۵۰» را مشاهده نمایید.

سخت افزار

IMG_7750

طراحی ظاهری تنها شباهت بین «لومیا ۹۵۰» با Nexus 5X به حساب نمی آید و سخت افزار این دو تلفن هوشمند نیز به یکدیگر شبیه است، چرا که مایکروسافت نیز چیپست ۶ هسته ای اسنپدراگون ۸۰۸ را برای پرچمدار جدید خود مورد استفاده قرار داده است.

این چیپست از ۲ هسته Cortex-A57 با قدرت ۱.۸۲ گیگاهرتز بهره می برد و ۴ هسته Cortex-A53 دیگر نیز با قدرت ۱.۴۴ گیگاهرتز فعالیت می کنند تا توازن میان توان پردازشی و انرژی مصرفی وجود داشته باشد.

هرچند این چیپست قدرتمندترین نمونه موجود در بازار نیست، اما از توان پردازشی کافی برای انجام امور روزانه برخوردار است و سازنده ضمناً مثل بسیاری از رقبا، ۳ گیگابایت حافظه رم را نیز در کنار آن برای محصول خود در نظر گرفته تا امکان اجرای روان عملکردهای ویندوز ۱۰ موبایل به شکل روان وجود داشته باشد.

برای بررسی بیشتر موضوع، بنچمارک Antutu را مورد استفاده قرار دادیم که همه بخش های چیپست را به شکل یک مجموعه مورد آزمایش قرار می دهد و نتیجه اینکه «لومیا ۹۵۰» نسبت به رقبای اندرویدی که به همین چیپست مجهز هستند، در رده پایین تری قرار گرفت.

Screen Shot 2016-02-27 at 1.40.38 PM

اما با وجود امتیاز پایینتر، رابط کاربری دستگاه بدون تاخیر یا مشکل قابل توجهی اجرا می شود و هنگام استفاده از قابلیت Continuum نیز عملکرد دستگاه کاملاً قابل قبول است. (برای استفاده از این قابلیت لازم است گجتی جداگانه به نام Display Dock را تهیه کنید، در نتیجه به جزئیات این بخش به شکل کامل در بررسی دیسپلی داک مایکروسافت پرداخته خواهد شد.)

لومیای جدید ضمناً از واحد پردازش گرافیکی ادرینو ۴۱۸ بهره می برد و به همین دلیل در زمینه پردازش گرافیکی نیز عملکرد آن در بنچمارک ها پایین تر از رقبا قرار می گیرد.

Screen Shot 2016-02-27 at 4.10.53 PM

البته لازم است بدانید که این موضوع به معنی عملکرد ضعیف «لومیا ۹۵۰» نیست، چرا که سیستم عامل ویندوز موبایل نسبت به اندروید در زمینه مصرف توان پردازشی بهینه تر عمل می کند و در نتیجه محصولات این پلتفرم معمولاً از سخت افزار پایین تری برخوردار هستند.

با توجه به این موضوع، اجرای سنگین ترین بازی ها و اپلیکیشن های موجود روی فروشگاه ویندوز برای «لومیا ۹۵۰» امکان پذیر است. این تلفن هوشمند از نظر ایجاد گرمای بیش حد نیز مشکلی ندارد، آن هم با وجود اینکه برخلاف اخبار قبلی، سازنده سیستم خنک کننده مایع را تنها برای نسخه بزرگتر یعنی Lumia 950 XL مورد استفاده قرار داده است.

سازنده ضمنآً ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی را برای پرچمدار تازه در نظر گرفته که حدود ۲۹ گیگابایت از آن در اختیار کاربر قرار دارد. این میزان البته از طریق درگاه کارت حافظه تا ۲۰۰ گیگابایت دیگر قابل افزایش است.

در مجموع می توان گفت «لومیا ۹۵۰» از توان پردازشی کافی برای اجرای ویندوز ۱۰ موبایل، اپلیکیشن و بازی های سنگین، مالتی تسکینگ و قابلیت Continuum برخوردار است، اما اگر احساس می کنید این میزان در آینده برای شما کافی نخواهد بود، می توانید تهیه نسخه بزرگتر و قدرتمندتر این تلفن هوشمند یا همان Lumia 950 XL را در نظر داشته باشید.

پخش صدا

IMG_7727

تنها اسپیکر «لومیا ۹۵۰» در پشت دستگاه قرار دارد، محلی که معمولاً به پخش صدای گرفته و نه چندان واضح منجر می گردد. اما با این وجود پخش صدا حتی در حالتی که تلفن هوشمند به پشت روی میز قرار داشته باشد نیز با بلندی کاملاً مطلوب انجام می گیرد و حتی برای محیط های پر سر و صدا نیز مناسب است.

کیفیت پخش و میزان تفکیک صدا نیز قابل قبول است. هرچند شفافیت صدا در مقایسه با برخی رقبا در سطح پایین تری قرار می گیرد، اما در عوض قدرت بیس بسیار مناسب است و در مجموع می توان گفت لومیای جدید مایکروسافت از این نظر عملکرد خوبی دارد.

باتری

IMG_7771

مایکروسافت یک باتری با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعت را برای لومیای جدید در نظر گرفته که با توجه به اندازه و خصوصیات سخت افزاری دستگاه رقم مناسبی به حساب می آید. اما با این وجود به نظر می رسد ویندوز ۱۰ موبایل در زمینه مصرف انرژی بهینه هنوز به خوبی رقبا نیست.

بر همین اساس از «لومیا ۹۵۰» تست پخش ممتد ویدیو به عمل آوردیم و این تلفن هوشمند با ثبت حدود ۱۰ ساعت نشان داد از عملکرد متوسطی در این زمینه برخوردار است و در مجموع می توان عملکردی حداکثر یک روزه را با هر شارژ برای محصول در نظر گرفت.

البته بخشی از توان باتری صرف ویژگی Glanse Screen می شود که به نمایش همیشگی ساعت و تاریخ روی نمایشگر اختصاص دارد و با غیر فعال یا کوتاه تر کردن زمان این قابلیت، می توانید تاحدی زمان استندبای دستگاه را افزایش دهید.

اما از سوی دیگر، این تلفن هوشمند از ویژگی شارژ سریع بهره مند است و به همین شارژ حدود ۸۰ درصد از ظرفیت باتری در کمتر از یکساعت انجام می گیرد و شارژ کامل دستگاه نیز به تنها ۹۰ دقیقه احتیاج دارد، در نتیجه می توان گفت «لومیا ۹۵۰» حداقل از نظر سرعت شارژ، بهترین نمونه در پلتفرم ویندوز موبایل است و در مقایسه با رقبای دیگر نیز کاملاً عملکرد مناسبی دارد.

جمع بندی

IMG_7769

تردیدی وجود ندارد که مایکروسافت در ویندوز ۱۰ موبایل عملکرد بسیار بهتری را نسبت به نسخه پیشین در ابزارهای موبایل به نمایش گذاشته است. پرچمداران جدید این شرکت از قابلیت های پیشرفته برخوردار هستند و قابلیت های نرم افزاری سازنده را با عملکردی روان و مناسب در اختیار کاربر قرار می دهند.

اما مشکل اینجاست که ویندوز ۱۰ موبایل هنوز در ابتدای راه قرار دارد. برای مثال هرچند فناوری اسکن عنبیه چشم در این پلتفرم کاربردی تر از حسگر اثر انگشت به نظر می رسد، اما هنوز از نظر نرم افزاری به بروزرسانی های بیشتری نیاز دارد تا به نهایت پتانسیل خود دست یابد.

دیگر بخش های نرم افزاری دستگاه نیز از شرایط مشابهی برخوردار هستند و طراحی دستگاه نیز در سطح یک پرچمدار نیست. شاید اگر مایکروسافت قیمت کمتری را برای محصول تازه خود طلب می کرد قضاوت متفاوتی رقم می خورد، اما با رقم ۵۵۰ دلار، رقبای متعددی وجود دارند که عملکرد مشابهی را با هزینه پایینتر ارائه می کنند.

البته لازم است اشاره کنیم که تلاش مایکروسافت برای ارائه ویندوز روی تلفن های هوشمند تا حد زیادی با موفقیت همراه بوده و مشخص است که این شرکت سرانجام در مسیر درستی قرار گرفته، اما تلفن های هوشمند سری لومیا هنوز به اندازه ابزارهای سرسی سرفس و دیگر پلتفرم های این شرکت موفق عمل نکرده و به پیشرفت بیشتری نیاز دارند تا بتوانند کاربران جا افتاده در پلتفرم های اندروید و iOS را به سوی خود جلب نمایند.

با در نظر گرفتن تمامی جوانب، مشخص است که مایکروسافت در حال حاضر حساب زیادی روی کاربران تجاری باز کرده و قصد دارد با استفاده از پتانسیل های سیستم عامل خود، کاربرانی که نیاز دارند یک پلتفرم دسکتاپ را به شکل همیشگی همراه داشته باشند به سوی تلفن های هوشمند خود جلب نماید، اما در این میان کاربران عادی که به دنبال موارد دیگری هستند فراموش شده اند.

در مجموع می توان گفت اگر به ظاهر دستگاه و اپلیکیشن های متنوع بیش از هر چیز اهمیت می دهید، تلفن های هوشمند زیباتری در پلتفرم های رقیب با قیمت ارزانتر قابل خرید هستند، در غیر این صورت می توانید «لومیا ۹۵۰» را به عنوان محصولی که قابلیت های پلتفرم ویندوز را با قیمت ۵۵۰ دلار در اختیار شما قرار می دهد، در نظر داشته باشید.

در پایان لازم به ذکر است که Microsoft Lumia 950 در بازار ایران با قیمت ۲.۰۱۰.۰۰۰ تومان به فروش می رسد.

منبع:دیجیاتو|نویسنده:سینا گلستانه

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا