۱۰ کشور با بیشترین زباله های الکترونیک

موبنا – این روزها زباله های الکترونیک و معضلی به نام بازیافت غیراصولی آنها منجر به آلودگی های گسترده بویژه در کشورهای جهان سوم شده است. زباله الکترونیک به دستگاههای الکترونیکی مستهلک و همچنین قطعات مربوطه مانند باتری، لوح فشرده و … اطلاق می شود که حاوی مواد بسیار خطرناکی همانند سرب، جیوه و کادمیوم هستند. …

موبنا – این روزها زباله های الکترونیک و معضلی به نام بازیافت غیراصولی آنها منجر به آلودگی های گسترده بویژه در کشورهای جهان سوم شده است. زباله الکترونیک به دستگاههای الکترونیکی مستهلک و همچنین قطعات مربوطه مانند باتری، لوح فشرده و … اطلاق می شود که حاوی مواد بسیار خطرناکی همانند سرب، جیوه و کادمیوم هستند. رها سازی این زباله ها در طبیعت موجب انتشار مواد سمی در محیط زیست شده و تهدیدی بر چرخه حیات موجودات زنده محسوب می شود.

آمریکا با ۷.۰۷ میلیون تن زباله الکترونیک در سال ۲۰۱۴، بزرگترین تولیدکننده این زباله های خطرناک در جهان محسوب می شود. در سال گذشته میلادی مجموعا ۴۲ میلیون تن زباله الکترونیک در سراسر جهان تولید شده که بر اساس برآوردها تنها ۶.۵ میلیون تن آن وارد چرخه بازیافت شده است. این آمار نمایانگر بزرگی این چالش زیست محیطی برای کره زمین خواهد بود.

علاوه بر مشکلات زیست محیطی این زباله ها هزینه های سنگینی را در بلندمدت متوجه کشورهای میزبان آن خواهد کرد زیرا حجم بالایی از زباله های الکترونیک به کشورهای در حال توسعه ارسال می شود و ضعف سیستم های بازیافتی در مقصد موجب آزاد شدن مواد سمی و زیان جانی و مالی می گردد.

در اینجا دو رویکرد مورد نظر قرار دارد. اول آنکه برندهای مطرح دنیا استفاده از مواد دوستدار طبیعت با قابلیت بازیافت بیشتر را مورد توجه قرار دهند و دوم سرمایه گذاری در مسیر تحقیقات و ارتقا قابلیت های صنعت بازیافت در کشورهایی که پذیرای اینگونه زباله ها هستند.

در ادامه این مطلب با ۱۰ کشور که بالاترین سطح تولید زباله الکترونیک را دارند، آشنا خواهیم شد.

ایتالیا

میزان خروجی زباله الکترونیک در سال ۲۰۱۴: ۱.۰۷ میلیون تن

روسیه

میزان خروجی زباله الکترونیک در سال ۲۰۱۴: ۱.۲۳ میلیون تن

برزیل

میزان خروجی زباله الکترونیک در سال ۲۰۱۴: ۱.۴۱ میلیون تن

فرانسه

میزان خروجی زباله الکترونیک در سال ۲۰۱۴: ۱.۴۲ میلیون تن

انگلیس

میزان خروجی زباله الکترونیک در سال ۲۰۱۴: ۱.۵۱ میلیون تن

هند

میزان خروجی زباله الکترونیک در سال ۲۰۱۴: ۱.۶۴ میلیون تن

آلمان

میزان خروجی زباله الکترونیک در سال ۲۰۱۴: ۱.۷۷ میلیون تن

ژاپن

میزان خروجی زباله الکترونیک در سال ۲۰۱۴: ۲.۲ میلیون تن

چین

میزان خروجی زباله الکترونیک در سال ۲۰۱۴: ۶.۰۳ میلیون تن

آمریکا

میزان خروجی زباله الکترونیک در سال ۲۰۱۴: ۷.۰۷ میلیون تن

منبع:پول‌نیوز|نویسنده:پول‌نیوز، سمیه علی‌اصغری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا