پرویز پرستویی: نقش گل پری جون بازی کنم؟

این مراسم عصر امروز در تالار جابر بن حیان دانشکده شیمی دانشگاه شریف برگزار شد که در طی آن از علی عباسپور، جانباز هشت سال جنگ تحمیلی نیز تقدیر به عمل آمد. در این مراسم پرستویی با بیان آنکه آنچه در جشنواره رخ داده است برای او اهمیتی ندارد گفت:«جایزه دادن و جایزه گرفتن توشه …

این مراسم عصر امروز در تالار جابر بن حیان دانشکده شیمی دانشگاه شریف برگزار شد که در طی آن از علی عباسپور، جانباز هشت سال جنگ تحمیلی نیز تقدیر به عمل آمد. در این مراسم پرستویی با بیان آنکه آنچه در جشنواره رخ داده است برای او اهمیتی ندارد گفت:«جایزه دادن و جایزه گرفتن توشه راهی است برای ناکجاآبادی که به سویش می‌رویم. تشویق شما مهم است که هیچ سفارشی نشده است. شما تکلیف را روشن می‌کنید که راه را درست رفته‌ایم یا نه؛ چون شما بهترین و مهمترین منتقدان ما هستید.»

وی با اشاره به تحصیلات دانشجویان دانشگاه شریف در رشته های فنی تاکید کرد تاکید کرد:«شما نگاهتان به تخصصتان نیست؛ بلکه به جامعه است. همین که راضی از سالن بیرون می‌روید گویی ما همه جایزه‌های دنیا را می‌گیریم.»

بازیگر «آژانس شیشه‌ای» با اشاره به برنامه شب گذشته هفت از اینکه دو ساعت ونیم از زمان این برنامه به او اختصاص یافته ابراز تاسف کرد و تصریح کرد:«من خیلی چیزها از منتقدان یاد گرفتم. با منتقدان بزرگ شدم. رهنمودهایی دادند که راهگشایم بوده برای مسیری خاص. یک سری از چیزها خاصیتش را از دست داده و نقل مجلس شده تا بتوانند با آن پنبه «بادیگارد» را بزنند.»

وی با یادآوری سکانسی از فیلم «آژانس شیشه‌ای» دیالوگی از حاج کاظم را بیان کرد مبنی بر اینکه «وقتی برگشتیم گویا ما را فراموش کرده‌اند.» و افزود:«متاسفانه این فیلم [بادیگارد] مورد توجه افرادی که باید می‌شد، نشد. من همچنان به منتقدان احترام می‌گذارم و هستند منتقدانی که از آنان درس گرفتیم؛ ولی برخی باید اموراتشان را بگذرانند. فیلم را برای مخاطب می‌سازیم نه منتقد.»

پرستویی در اظهارنظری گفت:«یک روز یکی گفت «بگم» و از آن روز خیلی‌ها دارند می‌گویند.»

وی با اشاره به اینکه برخی فراموش کرده‌اند کجا زندگی می‌کنند تاکید کرد:«ملت ایران آن قدر شریف است که هیچگاه راضی نمی‌شود جلوی کسی سرافکنده شوند. «بادیگارد» برای عزیزانی ساخته شده که بتوانند با آن همذت‌پنداری کنند. من از گرفتن جایزه توسط جوانان خوشحالم. سال ۶۲ که برای «دیار عاشقان» جایزه گرفتم وقتی پرسیدند چه حسی دارم، گفتم امیدوارم بیکار نشوم.»

بازیگر «به نام پدر» با اشاره به گفته عزت الله انتظامی مبنی بر اینکه دیگر از سینمای ایران حالش بد می‌شود، اظهار داشت باید طبق گفته مرجعش بمیرد و افزود:« فیلم‌های امسال بهتر شده‌اند اما به سینمای خود نرسیدیم.»

پرستویی خاطره‌ای درباره تلاش برای اعزام جانبازی به آلمان و تلاش‌هایش در بنیاد شهید گفت و اذعان داشت مدیر بنیاد شهید در دولت قبل با وجود وضع وحشتناک آن جانباز و در پاسخ به این سوال که چرا او را به آلمان اعزام نکرده‌اند – در حالی که پزشک آلمانی حاضر بوده او را با یک سوم قیمت درمان کند – گفته است:«گفت یک بار آلمان رفته است. مگر سفر حج است. اگر کسی یک قدم در این راه برداشته اگر یک برج هم به وی دهند حقش است. آیا شما حاضرید با دل و خواست خودتان روی مین بروید یا زیر خمپاره بروید؟»

وی در اعتراض به برخی افراد که از او بابت بازی در آثار دفاع مقدسی مورد انتقاد قرار داده‌اند، گفت:« بروم نقش گل پری جون را بازی کنم؟ من نقش کمدی بازی کردم، در «مرد عوضی»، «مومیایی سه»، قرار نیست فقط کار دفاع مقدسی بازی کنم؛ ولی اگر پایش بیافتد باز هم بازی می‌کنم.»

پرستویی در پاسخ به این سوال که چرا سینمای ایران قهرمان ندارد، ابراز داشت:«به اعتقاد من اگر «بابا نظر» ساخته شود «سرباز رایان» به گرد پایش نمی‌رسد. پز نمایش روشنفکری می‌دهیم، روشنفکری جایگاه ویژه‌ای دارد. ما فراوان قهرمان داریم.»

وی با اشاره به عباسپور گفت:«راحت به خاطراتش می‌خندیم؛ ولی حرف‌هایش بوی درد می‌دهد. اگر سفره دلش را باز کند کسی تاب شنیدنش را ندارد. »

علی عباسپور در اعتراض به اینکه از او خواسته‌اند حرف سیاسی نزند ابتدا به نقل خاطره بسنده کرد و تاکید کرد: «در جبهه نیز که خیلی‌ها مقدسش می‌کنند، این گونه نبود. از همه صنوف بودند و این گونه نبود که همه نماز شب بخوانند. هر کسی عقیده خاصی داشت؛ ولی چون همه عقیده داشتند دشمن مشترکی به اسم صدام هست،‌همه به یک سمت می‌رفتیم.»

این جانباز با اشاره به اینکه در جبهه بسیار شیطنت کرده است و لباس بلند کرده و به تدارکات پاتک می‌زده اظهار داشت:«در جبهه اسلام و امام را شناختم.»

عباسپور در پاسخ به گفته پرستویی که هر چه به او دهند حقش است، گفت: من امتیازی نگرفتم، خیلی از بچه‌ها پرونده پزشکی ندارند. آنانی که شما می‌بینید بهره‌ای برده‌اند آن چنان هم جبهه نرفته‌اند. من اینان را می‌شناسم. من به رهبری گفتم اذن کنند با دویست کیلو TNT خودم را به ناو آمریکایی می‌زنم. من از مردم توقعی ندارم…. اجازه ندادم زنم حتی دکمه لباسم را ببندد. ما به خاطر آب و خاک و ناموسمان رفتیم.»

در این مراسم پرستویی با هدیه و لوح تقدیر از علی عباسپور تقدیر کرد و عباسپور هدیه‌ای به پرویز پرستویی اهدا کرد.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا