چه مناطقی در سوریه آتش‌ بس است؟

یک منبع سوری و دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کردند: مناطقی که آتش‌بس در آنجا اجرایی خواهد شد به بخش اعظمی از حومه دمشق، استان درعا، حومه شمالی حمص، حومه شمالی حماة، حلب و برخی مناطق حومه غربی آن محدود می‌شود. آتش‌بس در سوریه با تصویب پیش‌نویس قطعنامه روسیه و آمریکا از نیمه‌شب گذشته …

یک منبع سوری و دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کردند: مناطقی که آتش‌بس در آنجا اجرایی خواهد شد به بخش اعظمی از حومه دمشق، استان درعا، حومه شمالی حمص، حومه شمالی حماة، حلب و برخی مناطق حومه غربی آن محدود می‌شود.

آتش‌بس در سوریه با تصویب پیش‌نویس قطعنامه روسیه و آمریکا از نیمه‌شب گذشته وارد مرحله اجرایی شد.

به گفته یک کارشناس جغرافیایی، آتش‌بس در سوریه تنها می‌تواند در ۱۰ درصد این کشور اجرایی شود.

حومه دمشق

قرار است آتش‌بس در غوطه شرقی دمشق و به شکل اساسی در شهرهای دوما و عربین اجرایی شود.

اما به نظر می‌رسد مانع اصلی شهر داریا، مقر گروه‌های مسلح در غوطه غربی باشد. ارتش سوریه تأکید کرده که این شهر شامل آتش‌بس نیست چراکه اعضای جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه در آنجا حضور دارند.

استان حمص

اجرای توافق آتش‌بس در این استان تنها به حومه شمالی آن و مشخصا شهرهای الرستن، تلبیسه و الحوله محدود می‌شود که گروه‌های مسلح از سال ۲۰۱۲ کنترل آن را در دست دارند.

نیروهای نظام سوریه کنترل بیشتر استان حمص به جز مناطقی در حومه شمالی آن را در دست دارند و داعش بخش اعظمی از حومه شرقی به ویژه شهر باستانی پالمیرا (تدمر) را در کنترل خود دارد.

استان حماة

در این استان تنها چند شهرک شامل آتش‌بس هستند که مهمترین آن شهر اللطامنه در حومه شمالی است.

داعش و جبهه النصره در این استان حضور دارند و ارتش سوریه نیز کنترل بخش اعظمی از آن را در اختیار گرفته است.

بخش شرقی استان حلب

قرار است درگیری‌ها در این استان که گروه‌های مسلح کنترل بخش شرقی آن و ارتش سوریه کنترل بخش غربی آن را برعهده دارند، متوقف شود.

گروه‌های مسلح و تروریست بیشتر در حومه غربی حلب و به ویژه در شهرک‌های الاتارب و دارة عزة حضور دارند.

اجرای آتش‌بس در حومه شمالی حلب پیچیده به نظر می‌رسد چراکه جبهه النصره و دیگر گروه‌های مسلح در آنجا به ویژه در شهرک‌های کفرحمرة و حریتان حضور دارند.

استان درعا

احتمالا آتش‌بس در بخش اعظمی از این استان هم‌مرز با اردن اجرایی می‌شود. تعدادی از عناصر جبهه النصره در برخی شهرک‌های این استان هستند.

در چه مناطقی درگیری‌ها ادامه خواهد داشت

پیش‌بینی می‌شود که بمباران‌ها و درگیری‌ها در استان حلب ادامه داشته باشد چراکه داعش در حومه شمال شرقی این استان حضور دارد و تروریست‌ها شهرهای الباب و منبج را اشغال کرده‌اند.

توافق آتش‌بس شامل شهرهای دیرالزور در شرق سوریه و رقه در شمال و ادلب در شمال غرب نمی‌شود چراکه رقه مقر اصلی داعش در سوریه محسوب می‌شود و جیش الفتح کنترل بسیاری از مناطق دیر الزور به جز دو شهرک را در دست دارد.

ارتش سوریه با کمک جنگنده‌های روسیه وارد درگیری‌هایی علیه جبهه النصره و تروریست‌های جبهه الترکستانیه در حومه شمالی لاذقیه شده‌اند.

اجرای آتش‌بس در استان قنیطره در مرز با جولان اشغالی نیز به دلیل حضور جبهه النصره احتمالا اجرایی نمی‌شود.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا