بازار ایران سوپرمارکت کالاهای کره‌ای

در جریان ورود هیات‌های تجاری مختلف به کشورمان در پسابرجام، کره‌ای‌ها نیز قرار بود تا در قالب هیاتی ١٣٠ نفره، ٢۴ فوریه یعنی پنجم اسفندماه وارد ایران شوند و حال با کمی تاخیر ٢٨ فوریه به ایران می‌آیند تا ضمن شرکت در کمیسیون مشترک دو کشور دوباره با ایرانی‌ها سر میز مذاکره بنشینند. اما آنچه …

در جریان ورود هیات‌های تجاری مختلف به کشورمان در پسابرجام، کره‌ای‌ها نیز قرار بود تا در قالب هیاتی ١٣٠ نفره، ٢۴ فوریه یعنی پنجم اسفندماه وارد ایران شوند و حال با کمی تاخیر ٢٨ فوریه به ایران می‌آیند تا ضمن شرکت در کمیسیون مشترک دو کشور دوباره با ایرانی‌ها سر میز مذاکره بنشینند.

اما آنچه در حال حاضر بسیار اهمیت دارد این است که کره‌ای‌ها با چه هدفی می‌خواهند وارد کشور شوند و پای میز مذاکره بنشینند. زیرا تاکنون سیاست کره به‌گونه‌ای بوده است که کالاهای نهایی خود را وارد بازار ایران کرده و حتی در حال حاضر هم بازار پر از کالاهای کره‌ای است به‌گونه‌ای که اگر کره‌ای‌ها پایشان را در بازار ایران بگذارند، با کالاهای تولید خودشان مواجه می‌شوند.
واقعیت این است که کره کشوری محافظه‌کار است که در زمان تحریم نه‌تنها قوانین تحریم‌ را صددرصد رعایت کرد بلکه از آن هم فراتر رفت و در مواردی که شامل تحریم‌ها نبود، هم ارتباط خود با ایران را قطع کرد. اما اکنون وقت آن است کره بی‌مهری خود نسبت به ایران در دوره تحریم‌ها را جبران کند و ایران را بازار مصرفی کالاهای تولیدی خود نپندارد.

با وجود اقبال مردم ایران به محصولات کره‌ای تاکنون هیچ‌کدام از شرکت‌های این کشور اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران نکرده‌اند؛ در حالی که در زمینه تولید مشترک خودرو و لوازم خانگی بسترها فراهم است و اگرچه پیش از این نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

بازار ایران سوپرمارکت کالاهای کره‌ای!
در حالی در آستانه سفر هیات تجاری کره‌ای به ایران قرار داریم که باوجود حضور گسترده محصولات این کشور در بازار ایران، هنوز سرمایه‌گذاری قابل اعتنایی از جانب شرکت‌های کره‌ای در ایران انجام نشده است.

این روزها در عصر تجارت برندهای بزرگ، حضور محصولات در بازار ایران به‌گونه‌ای است که شاید اگر یک شهروند کره‌ای در خیابان‌های ایران به ویژه تهران قدم بزند، چندان احساس غربتی به او دست ندهد چراکه نمادهای کره‌ای روی تابلوهای مغازه‌ها، بیلبوردهای و حتی خودروهای داخل خیابان‌ها در حال جولان دادن هستند که این نشان از گستردگی محصولات کره‌ای در بازار مصرف ایران دارد.

اکنون در شرایطی آمار گمرک از ثبت سفارش ۱۰۲۵ قلم کالای کره‌ای برای واردات به ایران خبر می‌دهد که به گزارش ایسنا، میانگین تراز تجاری ایران و کره در پنج سال گذشته منفی سه میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار بوده است و آمار رسمی نشان می‌دهد سهم ایران طی سال گذشته از کل مبادلات تجاری بین دو کشور فقط هشت درصد و در شش ماهه اول سال‌جاری حدود سه درصد بوده است.

اما در حالی این آمار را مرور می‌کنیم که تهران در ۹ و ۱۰ اسفندماه میزبان هیات تجاری کره جنوبی برای برگزاری یازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور خواهد بود و رییس سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این‌باره گفته بود کره باید بی‌مهری خود نسبت به ایران در دوره تحریم‌ها را جبران کند و ایران را بازار مصرفی کالاهای تولیدی خود نپندارد.

ولی‌الله افخمی‌راد همچنین گفته بود که کره‌ای‌ها نباید ایران را به عنوان بازار عرضه کالای نهایی بدانند بنابراین در نظر داریم کشورهایی که خواهان همکاری با ما هستند را به سوی سرمایه‌گذاری در ایران، انتقال تکنولوژی و تولید مشترک سوق دهیم؛ کره‌جنوبی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

وی خرید کالای نهایی از سوی ایران را سیاستی باطل شده دانسته و تصریح کرده بود که نباید به بهانه تامین نیاز داخل از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور و همچنین نیروی جوان تحصیلکرده چشم‌پوشی و تنها به واردات کالای تمام‌شده اکتفا کرد بلکه در نظر داریم کشورهایی که خواهان همکاری با ما هستند را به سوی سرمایه‌گذاری در ایران، انتقال تکنولوژی و تولید مشترک سوق دهیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اکنون شرایط ایران نسبت به گذشته تغییر کرده است، افزوده بود که طی سال‌های گذشته تحریم‌های بین‌المللی بزرگ‌ترین مانع سرمایه‌گذاری در ایران بود اما اکنون تحریم‌ها لغو شده و زمینه‌ بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری و سوددهی آنها فراهم است، توقع ما نیز از شرکای تجاری‌مان به ویژه کره این است که با این رویکرد وارد ایران شوند و تولیدات مشترک را از طریق ایران به کشورهای منطقه که حدود ۴۰۰ میلیون جمعیت دارند، صادر کنند.

تبیین سیاست‌ همکاری‌های‌ تجاری ایران با کشورهای جهان و به ویژه کره‌جنوبی در حالی مطرح شده است که افخمی‌راد پیش از این نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری یانهاپ کره‌جنوبی که بزرگ‌ترین نهاد خبری این کشور به شمار می‌رود بر این نکته پافشاری و با صراحت از سیاست محافظه‌کارانه کره‌جنوبی نسبت به ایران در زمان تحریم‌ انتقاد کرده و گفته بود: این کشور در زمان تحریم نه تنها قوانین تحریم‌ را صددرصد رعایت کرد، بلکه از آن هم فراتر رفته و در مواردی که شامل تحریم‌ها نبود، هم ارتباط خود با ایران را قطع کرد.

وی همچنین گفته بود: در ایران وضعیت در حال دگرگونی است و ما به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای خارجی هستیم و کمتر به خرید کالای تمام شده تمایل داریم، از آنجا که برندهای کره‌ای مطرح در زمینه خودرو، لوازم خانگی و موبایل در میان مردم ایران بسیار مقبول و پذیرفته شده است، پیشنهاد می‌کنیم که کره یکی از شعبات کارخانجات خود را در ایران دایر کند.

اگرچه گفت‌وگوی افخمی راد با یکی از خبرگزاری‌های کره، به چند ماه پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای برمی‌گردد اما اکنون نیز وی در آستانه استقبال و پذیرش از هیات کره‌ای، بار دیگر این موضوع را مطرح کرده و شرط حضور کالای کره‌ای در بازار ایران را سرمایه‌گذاری مشترک دانسته است.

به گفته رییس سازمان توسعه تجارت ایرانی‌ها یکی از مصرف‌کنندگان عمده برندهای مطرح کره‌ هستند بنابراین با توجه به سهولت قوانین سرمایه‌گذاری در کشور، شرکت‌های کره‌ای می‌توانند خط تولید محصولات خود را در ایران راه‌اندازی کنند حال باید دید که در سفر هیات تجاری کره به تهران که با حضور «جو هیونگ هوان» وزیر صنعت، تجارت و انرژی این کشور و به منظور برگزاری یازدهمین کمیسیون مشترک دو کشور در روزهای ۹ و ۱۰ اسفندماه صورت می‌پذیرد، مسوولان کره‌ای چه تدبیری برای این موضوع اندیشیده‌اند؟

منبع: جهان صنعت
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا