قانونگذاری به شکل سنتی در فضای سایبر کارآمد نیست

مصطفی زمان آبادی درگفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا  فضای سایبر و امکانات ناشی از شبکه اینترنت، درایران را پدیده‌ای تازه دانست و گفت: به رغم گسترش پرسرعتی که فضای سایبرو شبکه اینترنت در ایران دارد، اما همچنان این محیط برای ایرانیان ناشناخته است.وی افزود: آنچه در فضای سایبر اتفاق می‌افتد اگرچه در نگاه …

مصطفی زمان آبادی درگفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا  فضای سایبر و امکانات ناشی از شبکه اینترنت، درایران را پدیده‌ای تازه دانست و گفت: به رغم گسترش پرسرعتی که فضای سایبرو شبکه اینترنت در ایران دارد، اما همچنان این محیط برای ایرانیان ناشناخته است.
وی افزود: آنچه در فضای سایبر اتفاق می‌افتد اگرچه در نگاه اولیه ساده به نظر می رسد اما فضای مجازی مجموعه مناسبات، مفاهیم و روابطی را خلق می‌کند که در فرآیندهای رفتار انسانی و اجتماعی ما سابقه‌ای نداشته است.
وی با بیان اینکه در ایران هنوز شناخت عمیق و دقیق از پدیده اینترنت حاصل نشده است، خاطر نشان کرد: نگاه کاملاً سیاسی دولت به اینترنت یکی  دیگراز چالش های مرتبط با این فناوری محسوب می شود.
زمان آبادی با تاکید براینکه امروزه،اینترنت به یک رسانه اصلی در کشورها تبدیل شده، خاطر نشان کرد: قانونگذاری در حوزه اینترنت به شیوه‌های کلاسیک و سنتی  تجربه شده وامروزه در ایران این مسئله به امر دشواری تبدیل شده است، به طوری که طی سال های گذشته، ناکارآمدی این قوانین را شاهد بوده‌ایم.
وی با بیان اینکه قانون یعنی دستوراتی که در صورت نقض با ضمانت اجرایی همراه است، افزود: ماهیت  شبکه اینترنت به شکلی است که چندان قابلیت کنترل مستقیم بر آن وجودندارد، بنابراین قانونگذاری به شیوه  سنتی  کارآمد نیست، چرا که در بسیاری شرایط قابلیت اجرایی ندارد.
 زمان آبادی معتقد است یک نگرانی همیشه در ایران وجود داشته است که قانونگذاری در حوزه‌هایی مانند رسانه‌ها، را به سمت محدودسازی سوق می دهد و حوزه آزادی بیان را با چالش هایی مواجه کرده است.
این کارشناس حقوقی افزود:بنابراین درحوزه اینترنت نباید انتظار چندانی از شیوه‌های مرسوم قانونگذاری داشته باشیم؛ اما این موضوع نمی‌تواند اقدامات خلاف قانونی را که در حوزه اینترنت اتفاق می‌افتد را توجیه کند.
۱۱۷/۱۱

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا