حضرت فاطمه (س) تفسير‌جلال خدا و همتاي‌علي (ع) است

او تنها بانويي است كه پدرش معصوم‏، شوهرش معصوم و خودش نيز معصوم بوده است. محيط پرورش و زندگي حضرت زهرا (س) محيط عصمت و طهارت بوده است. ایشان كودكي خويش را در خانه شخص اول اسلام يعني پيغمبر (ص) برگزيده‌اي كه تحت تربيت مستقيم پروردگار جهان قرار داشت طي كرد. دوران خانه‌داري و بچه‌داري …

او تنها بانويي است كه پدرش معصوم‏، شوهرش معصوم و خودش نيز معصوم بوده است. محيط پرورش و زندگي حضرت زهرا (س) محيط عصمت و طهارت بوده است. ایشان كودكي خويش را در خانه شخص اول اسلام يعني پيغمبر (ص) برگزيده‌اي كه تحت تربيت مستقيم پروردگار جهان قرار داشت طي كرد. دوران خانه‌داري و بچه‌داري را در خانه دومين شخصيت ممتاز اسلام يعني علي بن ابيطالب(ع) گذراند. در اين دوران كوتاه دو پسر معصوم يعني حسن(ع) و حسين(ع) را تربيت كرد و دو دختر شجاع و فداكار مانند زينب و ام‌كلثوم به جامعه تحويل داد. به گزارش ايسنا، سيزدهم جمادي‌الاول به قول‌هاي مختلفي مصادف است با شهادت حضرت فاطمه (س)؛ البته قول‌هاي ديگري نيز وجود دارد و وجود اين اقوال، سرّي از اسرار الهي است. در ارتباط با روز شهادت يا فاصله شهادت حضرت زهرا (س) با ارتحال پيغمبر (ص) ميان شيعه و سني اختلاف وجود دارد. منابع اهل تسنن عموما اين مدت را ۶ ماه پس از ارتحال پيغمبر (ص) نقل مي‌كنند و معتقدند كه آن حضرت (س) پس از پيامبر (ص) ۶ ماه در قيد حيات بودند، در حالي كه در منابع شيعه، مشهور دو قول است كه يك ۷۵ روز و ديگري ۹۵ روز بعد از ارتحال حضرت خاتم (ص) كه بر اين مبنا در حقيقت ۱۳جمادي الاول و ۳ جمادي الثاني را ذكر مي‌كنند. به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا (س) به روايت ۷۵ روز بعد از ارتحال پيامبر (ص)، به مختصري از زندگينامه اين حضرت مي‌پردازيم: نام مبارك آن حضرت، فاطمه (عليها السلام) است و براي ايشان القاب و صفات متعددي همچون زهرا، صديقه، طاهره، مباركه، بتول، راضيه و مرضيه، نيز ذكر شده است. فاطمه، در لغت به معني بريده شده و جدا شده است و علت اين نامگذاري طبق احاديث نبوي، آن است كه پيروان فاطمه (عليها السلام) به سبب او از آتش دوزخ بريده، جدا شده و بركنارند.

تربيت و رفتار با فرزندان

زندگی اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) راهنمای بسیار روشنی است برای کسانی که بخواهند به بهترین حیات دنیوی و اخروی دست یافته و سعادت واقعی را درک کنند. این مساله آنقدر پراهمیت است که در احادیث و روایات به پیروی و التزام و تبعیت عملی از سبک زندگی ایشان تاکید بسیار شده است. نیکو آنکه سرای آدمی بدین صراط آراسته شود. در زیارت مقدسه جامعه کبیره که از امام هادی(ع) نقل شده است می‌خوانیم:اَلسَّلامُ عَلى مَحاَّلِّ مَعْرِفَةِ اللَّهِ (سلام بر جایگاه‌هاى شناسایى خدا)؛ آنچه از این فراز برمی‌آید این است که بهترین راه و جایگاه برای شناخت خدا و راه رسیدن به خدا بررسی زندگی ائمه و معصومین (ع) است.سيره رفتار فاطمه (س) با فرزندان خود سرمشقي مناسب براي تربيت صحيح فرزندان است. ايشان به فرزندان خود احترام مي‌گذاشتند و آنها را با احترام خطاب مي‌كردند و هميشه سعي در آموزش و تربيت ديني و اخلاقي آنها داشتند. در حديث شريف كساء حضرت فاطمه (س) در پاسخ سلام فرزند خود امام حسن (ع) مي‌فرمايد: سلام برتو اى نور ديده‌ام و ميوه دلم. ایشان در پاسخ سلام امام حسين (ع) مي‌فرمايد: سلام بر تو اى فرزند من و اى نور ديده‌ام و ميوه دلم. حضرت زهرا (س) فرزندان خود را هميشه براي يادگيري و تعليم و تزكيه آماده مي‌كرد؛ برای مثال به فرزندش حسن (ع) مي‌فرمود: «به مسجد برو، آنچه را از پيامبر شنيدي فراگير و نزد من بيا و براي من بازگو كن». ايشان هميشه رسيدگي به فرزندان را در اولويت قرار مي‌داد. همچنين از نكات بارز حضرت زهرا (س) در تربيت فرزندان سبك عملي تشويق به عبادت براي آنها بود. مسلما وقتي والدين الگوي عملي كودكان براي عبادت پروردگار باشند، در آينده و بزرگسالي آنها نيز به تعصي از والدين اين راه را پيش خواهند برد.

دعا در حق ديگران

امام حسن مجتبي (ع) نقل فرموده‏اند كه: «مادرم فاطمه (س) را ديدم شب جمعه در محراب خود به عبادت برخاسته است و تا سپيده صبح در عبادت و ركوع و سجود ‏بود و مي‏شنيدم كه براي مومنين و مومنات دعا مي‏فرمود و آنان را نام مي‏برد و برايشان دعا مي‏كرد و براي خود هيچ دعا نمي‏كرد، به ایشان گفتم: مادر! چرا همان‌طوري كه براي ديگران دعا مي‏فرمايي براي خودت دعا نمي‏كني؟» فرمود: «پسرم، ابتدا همسايه سپس خانه خود.»
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا