آنها انگليسي هستند، ما نيستيم!

در سراسر دنيا هرانتخاباتی دو لایه پنهان دارد؛ نخست اینکه مردم یک کشور تصمیم می‌گیرند که تفکر جناح حاکم ادامه پیدا کند یا درحوزه‌های مختلف چون اقتصاد،سیاست وفرهنگ خواهان تغییر هستند و درسطحی بالا‌تر مانند انتخابات ۹۲ روش‌های تعامل خود با جهان را تعیین می‌کنند. بعد از حدود یک دهه تنش زایی که بخش بزرگی …

در سراسر دنيا هرانتخاباتی دو لایه پنهان دارد؛ نخست اینکه مردم یک کشور تصمیم می‌گیرند که تفکر جناح حاکم ادامه پیدا کند یا درحوزه‌های مختلف چون اقتصاد،سیاست وفرهنگ خواهان تغییر هستند و درسطحی بالا‌تر مانند انتخابات ۹۲ روش‌های تعامل خود با جهان را تعیین می‌کنند. بعد از حدود یک دهه تنش زایی که بخش بزرگی ازآن به دولت نهم ودهم بازمی گشت رای ملت پای صندوق‌ها، نه به تنش ودرگیری با جهان و رای به بازگشت به عرصه‌های جهانی بود.
راه ادامه دارد
۷ اسفنداما ادامه مسیری است که رای دهندگان درابتدای آن سعی کردندایران رابه جاده عقلانیت ومنطق بازگردانند. مسیری که قراربوددرآن هم چرخ سانتریفيوژهابچرخد وهم چرخ زندگی مردم. سکانس اول حضور زمان ثبت نام‌ها بود که یکی از پرشور‌ترین و پرتعداد‌ترین ثبت نام‌ها برای تاریخ مجالس ایران رقم خورد ولي متاسفانه از همان اول اين روند به كام برخي خوش‌نيامد.در ادامه نيز اتفاق‌هاي مختلف ديگر با هدف دلسرد كردن مردم رخ‌داد كه اين تير نيز به سنگ خورد كه به گفته حسن خميني گلايه از اين مصيبت بماند براي بعد!
شائبه اي جناحي از رسانه ملي
اما نكته ديگري كه بيش از پيش باعث تاسف است، اقدامات برخي جريان‌ها و افراد براي دلسرد كردن مردم در پاي صندوق بود.درروزهای اخیراما روندی ناگوار درعرصه رسانه و سياست رخ داد که باید آن را حاصل اشتباه وخطای محاسباتی جناح تمامیت خواه دانست. ماجرا از برنامه صداو سیما شروع شد. اين رسانه به اصطلاح ملي شروع به انتشار ادعاهايي كرد كه رسانه‌های بیگانه ودرصدرآن
بی‌بی سی درحال اعمال نظردرموردانتخابات ایران است! کمی بعداین موضوع سرازصفحه اول روزنامه‌های محافظه كار درآورد. اين جريان طرف دیگر را متهم می‌کرد که چشم به دهان رسانه‌های بیگانه ودرصدر آن رسانه‌های انگلیسی دارد.
فتنه حرف مفت!
جرياني كه در كشور همواره مورد اتهام واقع شده‌است در برابر اين ادعاهاي واهي واكنش نشان داد ومحمدرضا عارف به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در پاسخ به اين ادعا، گفته بود: آن‌ها حرف خودشان را می‌زنند. عارف همچنین در پاسخ به این سوال که چرا رسانه‌های بیگانه درباره اصولگرایان از این حرف‌ها نمی‌زنند، گفت: آن‌ها برای ایجاد فتنه و تفرقه این کار را می‌کنند؛ برای اینکه چهره‌های مومن، انقلابی وهمیشه در صحنه را زیر سوال ببرند و حالا یک عده هم تکلیف شرعی خود می‌دانند که به این امر دامن بزنند. معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به اینکه رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که اگر دشمن از کسی حمایت کرد شما به آن شک بکنید، نظر شما در این باره چیست، گفت: قطعا آقا درست می‌گویند. اگر دشمن بخواهد شیطنت بکند چی؟ یکی از راه‌های نفوذ، شیطنت‌کردن و تفرقه انداختن است. البته فرمایش رهبر انقلاب فصل الخطاب است و باید همه به آن توجه کنیم. وی در پاسخ به این سوال که چرا از رسانه‌های بیگانه و بی‌بی سی اعلام برائت رسمی نمی‌کنید، به این گفته بسنده کرد که از چه چیزی اعلام برائت کنیم؛ من ۲۴ ساعته باید از بی‌بی سی اعلام برائت رسمی کنم؟ بیکارم!
مصطفی کواکبیان نیز این رفتار را ناشی از بی‌اخلاقی‌های طرف مقابل در میدان رقابت دانست. در این میان اما واکنش علی مطهری از اهمیت خاصی برخوردار بود. علی مطهری که از یک سو اصولگرای اصیل محسوب می‌شود و مورد وثوق اصلاح طلبان نیز هست در واکنش به این سخنان گفت: انگلیس نه میان اصلاح طلبان بلکه درجايي براي نفوذ تلاش مي‌كند که روزی ۵ بار از ولایت و رهبری می‌گویند.
استمداد از دروغ!
اظهارات بي اساس برخي و ماجرای انتساب يك جناح به خارج از کشور یا سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی بيگانه البته شگردی قدیمی و اکنون نخ نما شده است. اظهاراتي عامه پسند كه تلاش مي‌شود در آن نقش و قدرت رسانه‌اي را ناديده‌بگيرد. هنگامي كه در دنيا هزاران رسانه‌ چشم به انتخابات و نتيجه آن دوخته اند چه دليلي دارد هنگامي كه جريان يا گروهي از يك ليست سخن بگويد آن را به حمايت تعبير كنند! به نظر مي‌رسد اين افراد و جريان‌ها كه هيچ داشته‌اي در كوله خود ندارند سعي مي‌كنند تا روند را به گونه اي پيش‌ببرند كه با متهم كردن جريان‌‌هاو افراد رقيب، آراي آنها را كم كرده و آراي خود را به حد كافي برسانند و با اندك نتيجه اي مجالس را در اختيار بگيرند.
اين همه فيلتر و نفوذ!؟
اما اين جريان كه همچنان نيز نقش مردم را ناچيز مي‌دانند دو مسئله مهم را فراموش كرده‌اند؛ نخست اینکه در انتخاباتی که بخش‌های نظارتی در چند لایه مختلف کاندیدا‌ها را غربال می‌کنند چگونه امکان نفوذ‌ و ورود افراد مشكل داروجود دارد؟ در حالی که دو مرحله نظارت اولیه و مراحل چهارگانه احراز صلاحیت‌ها طی شده و در مرحله بعد شورای نگهبان وظیفه نظارت را برعهده گرفته‌است لذا چگونه می‌توان تصور کرد کاندیدایی از زیر ذره بین نهادهای امنیتی کشور رد شده و همچنان شائبه نفوذ در مورد آنان وجود داشته باشد؟ اینکه در روزهای اخیر جناحی خاص به خود اجازه دهد مستقیم به حق و استقلال آرای شهروندان حمله کند و رای به کاندیداهای خاصی که از تمام فیلترهای نظارتی رد شده‌اند مصداق جوسازی‌رسانه‌ها و شبکه‌های بیگانه بداند را نباید خود از مصادیق زیرسوال بردن ارکان نظام همچون شورای نگهبان دانست؟ اینکه به بهانه‌ای واهی همچون گزارش‌های یک رسانه خاص بخواهیم حضور و آرای مردم را زیر سوال ببریم و رای دهندگان را افرادی ناآگاه که چشم به رسانه‌های بیگانه دارند تصور کنیم خود می‌تواند رفتار و گفتاری خلاف مصالح و امنیت ملی کشور تلقی شود.
وقت بهانه نيست
هیچ بهانه‌ای نباید باعث شود که به این دو موضوع بی‌توجهی گردد؛ اول اینکه کاندیداهایی که اکنون خود را به بوته آزمون رای شهروندان گذاشته‌اند از لایه‌های چند گانه نظارت رد شده‌اند و دوم آن که راي دهندگانی که صاحبان اصلی این کشور و انقلاب هستند حق دارند بر اساس تایید صلاحیت‌ها نام‌هایی را روی برگه‌های رای بنویسند و با بهانه‌های واهی نباید این حق مسلم از آنان دریغ شود و نباید شور انتخاباتی ملت به خاطر منافع جناحی و حزبی دستمایه تسویه حساب قرار بگیرد و به پای رسانه‌ها یا کشورهای دیگر نوشته شود.
پاسخ صحيح به اتهام ناصحيح
اینکه سخنگوی دولت روز گذشته در واکنش به برخی اظهار نظر‌ها درباره لیست انگلیسی موضع می‌گیرد وقاطعانه آن را رد می‌کندرا باید واکنش صحیح دانست. وی در پاسخ به سوالی در این باره می‌گوید: لیست انگلیسی نداریم! محمدباقرنوبخت در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه ادامه مي‌دهد: قطعا چیزی به نام لیست انگلیسی نداریم و اگر کسی بخواهد بگوید چنین لیستی داریم در واقع به شورای نگهبان اهانت می‌کند و می‌خواهد بگوید افرادی كه شورای نگهبان آن‌ها را تائید کرده این گونه هستند، در حالی‌که همه از احتیاط و دقت شورای نگهبان صحبت می‌کنند و قطعا چنین حرف‌هایی نادرست است. وی ادامه داد: اینکه یک رسانه خارجی یک حرفی زده باشد و یکی از میهمانان آن‌ها درآنجا چیزی گفته باشد ملاک نیست. ما اجازه دخالت از هیچ مرجع خارجی نسبت به موضوعات داخلی خود به ویژه انتخابات نمی‌دهیم. اینکه عده‌ای از این فرصت استفاده کرده و چنین مطلب قبیحی بگویند یک نکته غیر اخلاقی است اما مردم ما فهیم‌تر از این مسائل هستند. وی اضافه کرد: اینکه در انتخابات تابلویی باشد و در آن خوب‌ها و بد‌ها را بنویسیم درست نیست. همه این عزیزان فرزندان ملت هستند چه اصولگرا باشند چه اصلاح طلب و چه اعتدالگرا. منتها با یکدیگر اختلاف سلیقه دارند ولی هیچکس نباید در تقوا و پایبندی آن‌ها کوچک‌ترین تردیدی داشته باشد. از مجرای دقیق شورای نگهبان گذشته‌اند، همه این اسامی که روی دیوار‌ها می‌بینیم از نگاه تیزبین شورای نگهبان گذشته‌اند.
بازی رسانه‌ای و رسانه‌ها در بازی
در این میان اما اين نكته نیز نباید نادیده گرفته شود و آن اینکه چرا باید بپذیریم حمایت یک رسانه از جریانی قطعا برای کمک و همراهی با آن جریان است. در حالی که تا کنون رسانه‌های فارسی زبان بیگانه همواره بر طبل تحریم انتخابات کوبیده‌اند اگر با فرض محال ادعاهای جناح تندرو اصولگرا را مورد پذیرش قرار بدهیم باز هم نمی‌توان از این موضوع که این رفتار مغرضانه است گذر کرد.
رهبرانقلاب: قصد دشمنان
اختلاف ‌افكني  است
در این راستا بايد به سخنان مقام معظم رهبری رجوع كرد كه مي‌فرمايند: «اینجور نیست که شما خیال کنید وقتى از یک جریانى به خیال خودتان دفاع کردید، حمایت کردید، این جریان به شما متمایل خواهد شد؛ ابداً! ما ۳۰ سال تجربه داریم؛ ۳۰ سال این ملت در حافظه‏ خود دشمنى‏ هاى شما را ثبت کرده است؛ ضبط کرده است. ملت می‌فهمد شما چکار می‌خواهید بکنید، چکار دارید می‌کنید. اسم بعضى‏‌ها را مى‏آورند به عنوان اینکه ما مدافع آن‌ها هستیم؛ دروغ می‌گویند؛ مدافع آن‌ها هم نیستند؛ قصدشان ایجاد اختلاف است، قصدشان ایجاد بدبینى ملت ایران و نخبگان ایران نسبت به یکدیگر است.» (پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، ۱۵ تیر ۱۳۸۸).
ترفند حمايت براي مقابله با حضور
با توجه به فرمايشات معظم‌له و نيز شواهد چرا نباید به این موضوع شک کرد که در اصل تلاش‌های رسانه‌ای که طرف دیگر انجام می‌دهد برای ايجاد انشقاق ميان ملت است و در این میان ساختن دوگانه‌ای که جناح تندرو سعی می‌کند آن را تشدید کند در ‌‌نهایت منجر به ناامیدی بیشتر ملت و عدم حضور قدرتمند در پای صندوق رای خواهد شد. اینکه در این میان عقلای يك جناح در بازی افراطیون وارد شدند و بی‌توجه به این موضوع که تشدید شکاف بین جناح‌ها و کاندیدا‌ها تنها منجر به بی‌انگیزه شدن جامعه رای دهنده خواهد شد نشان می‌دهد که بازی انجام شده بسی خطرناک‌تر از آن چیزی است که تندرو‌ها آن را حمایت از یک طیف خاص می‌دانند. کوبیدن بر طبل حمایت رسانه‌های خارجی از کاندیداهای خاص شمشیر داموکلس است که بیش از همه گوینده را هدف قرار می‌دهد. شمشیری که توامان شورای نگهبان، امنیت ملی و آرامش روانی را هدف قرار می‌دهد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا