تصویر قدیمی از مزار کمیل بن زیاد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، یکی از یاران باوفای امیرالمؤمنین علی(ع) جناب کمیل بن زیاد است که بسیاری از مردم وی را همراه با دعای کمیل می شناسند. امیرالمؤمنین(ع) دعای «خضر» را به کمیل آموخت، که به دعای «کمیل» مشهور شد و در شب های جمعه و شب نیمه شعبان خوانده می شود. …

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، یکی از یاران باوفای امیرالمؤمنین علی(ع) جناب کمیل بن زیاد است که بسیاری از مردم وی را همراه با دعای کمیل می شناسند.

امیرالمؤمنین(ع) دعای «خضر» را به کمیل آموخت، که به دعای «کمیل» مشهور شد و در شب های جمعه و شب نیمه شعبان خوانده می شود.

هنگامی که حَجّاج بن یوسف ثقفی، فرماندار کوفه شد دستور دستگیری کمیل را صادر کرد ولی چون او مخفی شده بود دستور داد مستمرّی طایفه کمیل از بیت المال را قطع کنند؛ کُمیل که این وضعیت را دید خود را تسلیم کرد.

حَجّاج او را در سال ۸۳ ه.ق در سن ۹۰ سالگی و همان گونه که حضرت به او خبر داده بود، به شهادت رساند.

مرقد مطهر او در مسیر راه نجف به کوفه در منطقه ثَویّه (حیّ الحنّانه) نزدیک مسجد حنّانه قرار دارد.

* دفن برخی علما در کنار آرامگاه کمیل

باتوجه به حدیثی که از حضرت علی(ع) درباره وادی السلام سؤال شد و ایشان گفتند «پشت کوفه را شامل می شود» تعدادی از علما و بزرگان دین در کنار مزار کمیل بن زیاد دفن شده اند که از این میان می توان به شیخ احمد وائلی خطیب معروف، شهید شیخ مهدی عطار از مجاهدان عراقی، آیت الله مامقانی از علمای قم، آیت الله سید محمد تقی اردبیلی داماد حضرت آیت الله شاهرودی، آیت الله سعیدی قوچانی از اساتید حوزه علمیه قم و حجت الاسلام والمسلمین آموزگار از خطبا و سخنرانان حسینی اشاره کرد.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا