ویکی‌لیکس: شنود مکالمات صدراعظم آلمان بسیار گسترده بوده است

سایت ویکی‌لیکس در جدیدترین افشاگری خود در توییتر اعلام کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) بیش از آنچه تا کنون فاش شده، دست به شنود مکالمات آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان زده است. در گزارش جدید ویکی‌لیکس آمده که شنود مکالمات مرکل بسیار گسترده بوده است. در این گزارش تصریح شده که “ان‌اس‌ای” مکالمات سیلویو …

سایت ویکی‌لیکس در جدیدترین افشاگری خود در توییتر اعلام کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) بیش از آنچه تا کنون فاش شده، دست به شنود مکالمات آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان زده است.
در گزارش جدید ویکی‌لیکس آمده که شنود مکالمات مرکل بسیار گسترده بوده است. در این گزارش تصریح شده که “ان‌اس‌ای” مکالمات سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را نیز مورد شنود قرار داده است.
بنا به گزارش ویکی‌لیکس فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا تنها محدود به موضوعات سیاسی نبوده، بلکه گفت‌وگوهای دیپلمات‌ها و مسئولان اقتصادی ژاپن و کشورهای اروپایی را نیز در بر می‌گرفته است.

مرکل و بان کی مون

“اشپیگل آنلاین” با انتشار افشاگری‌های جدید ویکی‌لیکس به سندی ارجاع داده که در آن آمده آژانس امنیت ملی آمریکا در دسامبر ۲۰۰۸ گفت‌وگو میان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد را شنود کرده است. گفت‌وگو میان این ‌دو درباره تغییرات اقلیمی بوده است.
بان کی مون در این گفت‌وگو از موضع خانم مرکل پشتیبانی کرده و خواهان تلاش‌های بیش‌تر اتحادیه اروپا برای مقابله با تغییرات اقلیمی شده است.
رسانه‌های آلمان در اکتبر ۲۰۱۳ گزارش‌هایی را منتشر کردند که بر اساس آنها “ان‌اس‌ای” نه تنها اطلاعات میلیون‌ها نفر از شهروندان این کشور را جمع‌آوری کرده، بلکه تلفن همراه آنگلا مرکل را نیز به شدت تحت کنترل و شنود قرار داده بوده است.
جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت ویکی‌لیکس، درباره افشاگری‌های جدید نوشته است: «این اسناد نشان می‌دهند که گفت‌وگوهای بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، پیرامون مقابله با تغییرات اقلیمی از سوی کشوری مورد شنود قرار گرفته که درصدد حمایت از شرکت‌های بزرگ نفتی بوده است.»
شنود مکالمه‌ی برلوسکونی و نتانیاهو
در افشاگرهای جدید ویکی‌لیکس به گفت‌وگویی میان سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر وقت ایتالیا، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اشاره شده که در سال ۲۰۱۰ صورت گرفته است.
این گفت‌وگو پیرامون ساخت شهرک‌های جدید یهودی در بیت‌المقدس شرقی (اورشلیم شرقی) بوده است. برلوسکونی در این گفت‌وگو به نتانیاهو قول داده که از اسرائیل در مذاکرات این کشور با آمریکا پشتیبانی خواهد کرد.
شنود سران کشورهای اروپایی و دیپلمات‌های ژاپن
ویکی‌لیکس به سندی از آژانس امنیت ملی آمریکا اشاره می‌کند که در آن گفت‌وگوهای نیکلا سارکوزی، رئیس‌‌جمهور وقت فرانسه، با آنگلا مرکل و سیلویو برلوسکونی در اکتبر ۲۰۱۱ مورد شنود قرار گرفته است.
بنا به اسناد ویکی‌لیکس، والنتینو والنتینی، مشاور برلوسکونی، گفت‌وگوهای سران اروپایی را تنش‌آلود و برخورد سران آلمان و فرانسه با برلوسکونی را “بسیار سخیف” خوانده است.
بنا به گزارش ویکی‌لیکس آژانس امنیت ملی آمریکا مکالمات سیاستمداران کشورهای دوست را شنود می‌کرده است
بنا به گزارش ویکی‌لیکس آژانس امنیت ملی آمریکا مکالمات سیاستمداران “کشورهای دوست” را شنود می‌کرده است
بنا به اسناد ویکی‌لیکس، این گفت‌وگوها پیرامون بحران اقتصادی در ایتالیا بوده است. رهبران آلمان و فرانسه برلوسکونی را تحت فشار قرار داده و از او خواسته‌اند که “با تدابیر شدید و مشخص” نشان دهد که دولت ایتالیا معضل بدهی‌های این کشور را جدی می‌گیرد.
ویکی‌لیکس هم‌چنین گزارشی را منتشر کرده که مربوط به مذاکرات دیپلمات‌های ژاپنی و آلمانی پیرامون موضوعات اقتصادی در سال ۲۰۰۸ است. در این گزارش آمده که آژانس امنیت ملی آمریکا به شدت دیپلمات‌های ژاپنی را زیر نظر داشته و گفت‌وگوهای آنها را شنود می‌کرده است.
۱۱۱/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا