سیلاب در کمین تهران

یکشنبه، ٢٨ تیرماه بارشی سیل‌آسا پایتخت را عزادار کرد و خانواده‌های تهرانی را در به در گمشده‌هایی که سیل با خود برد. سیل کن بر طبق اعلام رسمی ٨ کشته بر جای گذاشت که با گذشت ٨ ماه، دو تن از آنها پیدا نشده‌اند تا پرونده سیل کن و آن عصر وحشت بسته شود. پرونده‌ای …

یکشنبه، ٢٨ تیرماه بارشی سیل‌آسا پایتخت را عزادار کرد و خانواده‌های تهرانی را در به در گمشده‌هایی که سیل با خود برد. سیل کن بر طبق اعلام رسمی ٨ کشته بر جای گذاشت که با گذشت ٨ ماه، دو تن از آنها پیدا نشده‌اند تا پرونده سیل کن و آن عصر وحشت بسته شود.

پرونده‌ای که پیش‌بینی نگران‌کننده‌ای را با تهران همراه کرد و یادآور شد که این فاجعه پایان کار نخواهد بود. تهران بی‌پناه و آسیب‌پذیر در مقابل زلزله، سایه سیل را هم بر سر خود می‌بیند. این هشداری است که کارشناسان به‌تازگی آن را مدام مطرح می‌کنند و از سیلاب‌هایی سخن می‌گویند که ممکن است با هر بارشی تهران را با خود ببرد و بار دیگر پایتخت را به عزا بنشاند.

پژوهش مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نشان می‌دهد: «ریسک سیلاب در پایتخت افزایش یافته» و بررسی چند سیلاب به وقوع پیوسته در تهران و توجه به میزان بارش در این سیلاب‌ها نشان می‌دهد كه خطر وقوع سیلاب در تهران با آستانه حدود ۳۵ تا ۴۰ میلی‌متر امکان‌پذیر است.
در ادامه این پژوهش اشاره شده که سیلابی در تهران در روز چهارم فروردین‌ سال ۱۳۷۴ با ۴۲ میلی‌متر بارش به وقوع پیوست.

روز ۱۳ اسفند ‌سال ۶۵، نیز با ۵۲ میلی‌متر بارش، سیلابی در تهران به راه افتاد در ماه‌های بهمن و مرداد همین ‌سال هم با وجود کم بودن بارش، سیلاب‌هایی در تهران به وقوع پیوست که شاید بتوان آن را به زهکشی و ناکارآمدی جوی‌های شهر مربوط دانست. دهم اسفند ماه ‌سال ۶۶ نیز سیلابی در شمیران اتفاق افتاد که میزان بارش در آن ۴۴ میلی‌متر بود. کارشناسان با بررسی میزان بارش‌ها در این چند سیلاب به وقوع پیوسته در شهر تهران معتقدند که آستانه ۳۵ تا ۴۰ میلی‌متر بارش باران، می‌تواند هشداری برای وقوع سیلاب در تهران باشد. یکی از مناطق آسیب‌پذیر در برابر سیلاب گودال‌هایی است که از برداشت شن و ماسه متعدد و عمیق در ساحل غربی رودخانه کن ایجاد شده است.

برداشت‌هایی که تا عمق ۵۰ متر صورت گرفته و در بخش‌های مرکزی تا عمق ۸۵ متر نیز قابل مشاهده است. در این‌خصوص رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران دراین‌باره معتقد است که «این برداشت‌ها با شیب نزدیک به قائم و بدون رعایت تمهیدات خاص صورت پذیرفته‌اند. این در حالی است که در شرایط حاضر ساختمان‌ها و تاسیسات شهری متعددی در مجاورت آنها ساخته شده و در شرف گسترش به سمت و سوی این گودها هستند. از این رو احتمال بروز حوادث مختلف ازجمله رانش خاک، جاری شدن آب رودخانه به داخل گودها و … دور از انتظار نیست.»

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا