چرا انگلیس جزیره ای عمل می کند؟

مهدي دل روشن: آن روزهایی که سناریوی یکپارچگی قاره سبز نوشته می شد، ساکنان جزیره حتی پیشنهاد پول واحد اروپایی را دادند که منجر به تشکیل یورو شد اما خودشان هرگز، پوند را کنار نگذاشتند حالا هم پایشان را کرده اند در یک کفش که زیر بار قوانینی مثل مهاجرپذیری نمی روند. انگلیسی ها، واقعاً …

مهدي دل روشن: آن روزهایی که سناریوی یکپارچگی قاره سبز نوشته می شد، ساکنان جزیره حتی پیشنهاد پول واحد اروپایی را دادند که منجر به تشکیل یورو شد اما خودشان هرگز، پوند را کنار نگذاشتند حالا هم پایشان را کرده اند در یک کفش که زیر بار قوانینی مثل مهاجرپذیری نمی روند.
انگلیسی ها، واقعاً جزیره هستند و جزیره ای عمل می کنند.خوش ندارند که مرکل و اولاند برایشان، نسخه بپیچند و آنها نیز بگویند چشم!
از آن سوی ماجرا هم، اسکاتلندی ها و ایرلندی ها هم درست است که ترانه جدایی از بریتانیای کبیر را سروده اند اما بر خلاف لندن، به هیچ وجه دنبال خروج از پهنه یورو نیستند و دوست دارند در اتحادیه بمانند.
اروپای ۲۰۱۵ که بارها تا بدرقه یونان ، پیش رفت حالا به‌صورت جدی تر در حال مشاهده جدا شدن دست های لندن از دست های قاره سبز هستند. شاید جدایی یک کشور از ۲۸ کشور زیاد مهم نباشد اما داستان آنجاست که شاید خروج انگلیس، آغاز یک حرکت دومینویی باشد. دومینوی فروپاشی  اتحادیه ای که با هزار امید و آرزو تشکیل شد.
در چند روز گذشته کسانی چون مرکل با تزریق امید به خبرهای مربوط به انگلیس و اتحادیه اروپا، سعی داشتند که اوضاع را عادی جلوه دهند اما چه کسی هست که نداند واقعاً وضعیت برای بروکسل -لندن، بحرانی است؟
از سوی دیگر  اما مانوئل والس نخست‌وزیر فرانسه در سخنانی مهم گفت:«ما بر این باوریم و امیدواریم که دستیابی به توافق برای باقی نگه داشتن انگلیس در اتحادیه اروپا، امکان پذیر باشد. چرا که خروج انگلیس یک شوک برای اروپا خواهد بود، ولی مهم‌تر از آن، یک شوک برای طرز نگرش جهان به اروپاست، که پیش از این نیز در بحران بوده است.در پاسخ به صحبت‌های والس، نخست وزیر این گونه آب پاکی را روی دست شان ریخت: «اصلاحات برای متقاعد کردن مردم انگلیس در رای دادن به ادامه حضور این کشور در اتحادیه اروپا، کاملا لازم و ضروری است.»
بعد از این باز هم نخست وزیر فرانسه که به نیابت از اولاند حرف می زد، گفت: «اروپا باید جایی برای همبستگی و اتحاد کشورها باشد و ما نمی توانیم تنها قوانینی را انتخاب کنیم که برای ما مناسب است.»
دونالد تاسک،رئیس شورای اروپا دست به قلم شد و در نامه ای به رهبران اروپایی نوشت:«هنوز هیچ تضمینی وجود ندارد که ما به یک توافق نهایی دست یابیم.
ما هنوز بر سر برخی مسائل سیاسی اختلاف نظر داریم و من کاملا می دانم که غلبه بر این اختلافات بسیار سخت و دشوار خواهد بود. بنابر این از شما می‌خواهم که در این مذاکرات همچنان نقشی سازنده داشته باشید.»
به هر حال، درحالی که تاکنون هیچ کشوری خواستار جدایی از اتحادیه اروپا نشده‌است و بالعکس بسیاری از کشورها خواستار پیوستن به این اتحادیه هستند، به اعتقاد تحلیلگران، این تصمیم انگلیس می‌تواند موجب تسریع در روند واگرایی در اتحادیه‌  اروپا و بین اعضای آن شود. از طرفی جدایی انگلستان از اتحادیه‌  اروپا با تکیه بر نظرسنجی مردم این کشور، گویای این مسئله هست که ممکن است مردم دیگر کشورها هم خواستار خروج از اتحادیه باشند و از دولت‌هایشان بخواهند که در این زمینه اقدام کنند. بنابراین با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ممکن است شاهد نوع دیگری از واگرایی بین اعضای این اتحادیه باشیم. اگرچه انگلیس اکنون بیش از هر زمان دیگر مایل است تا از اتحادیه اروپا خارج شود، اما این کشور خارج از اروپا به کشوری منزوی تبدیل خواهدشد و احتمالاً حمایت آمریکا را نیز از دست خواهدداد. از طرف دیگر، تحولاتی نظیر تشکیل نظام جدید اروپایی توسط آلمان و استقلال احتمالی اسکاتلند از بریتانیا نیز انگلیس را تحت فشار قرار داده است..

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا