اقتصاد مقاومتی، یک ثروت ملی است

به گزارش ” رویکرد ” به نقل از روابط‌ عمومی بانک‌پاسارگاد، دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک‌پاسارگاد، در نخستین همایش ملی اقتصاد زیستی و زیست بازار ایران که با حضور دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری برگزار شد، با اشاره به اهمیت موضوع زیست‌فناوری در سند چشم انداز …

به گزارش ” رویکرد ” به نقل از روابط‌ عمومی بانک‌پاسارگاد، دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک‌پاسارگاد، در نخستین همایش ملی اقتصاد زیستی و زیست بازار ایران که با حضور دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری برگزار شد، با اشاره به اهمیت موضوع زیست‌فناوری در سند چشم انداز بیست ساله نظام در افق ۱۴۰۴، گفت: در بند ۹-۲ این سند بر کسب فناوری‌، به‌ویژه فناوری‌های نو، شامل ریز فناوری و فناوری‌های زیستی، اطلاعات و ارتباطات، زیست محیطی، هوا فضا و هسته‌ای تأکید شده‌است. مشخص است که این موضوع آنقدر اهمیت دارد که در چنین سند بالادستی به صراحت به آن اشاره شده است.

وی در تأکید بر اهمیت محیط‌ زیست، به ابلاغ سیاست‌های کلی محیط‌ زیست و سلامت توسط مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و همچنین اهداف کلان توسعه زیست‌فناوری، در سند ملی زیست‌فناوری کشور اشاره کرد و ادامه داد: ما به لحاظ راهبردی در اسناد مهم و بالادستی خود در خصوص این موضوع مشکلی نداریم، بلکه باید در سطح اجرا مشکلات و معضلات را حل کنیم.
وی در ادامه به جایگاه زیست فناوری در جوامع کنونی اشاره کرد و تصریح کرد: زیست‌فناوری مهم‌ترین فناوری قرن بیست و یکم و یکی از هفت صنعت کلیدی است که سرنوشت اقتصادی – اجتماعی جوامع را در چند دهه آینده رقم می‌زند. زیست‌فناوری یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه علمی، اجتماعی و اقتصادی کشورهای جهان است و ارتقا آن به عنوان یکی از اساسی‌ترین شاخص‌های تعیین‌کننده توسعه پایدار محسوب می‌شود .
وی ضمن بیان مطالبی در خصوص ارزش بازار اقتصاد زیستی در سال ۲۰۱۵، خاطرنشان کرد: ارزش‌افزوده حاصل از به‌کارگیری زیست‌فناوری در حوزه‌های کشاورزی، صنایع غذایی و آشامیدنی، محصولات کشاورزی و صنعتی، شیلات و آبزی‌پروری، جنگلداری، صنعت چوب، بیوشیمی، آنزیم‌ها، مواد بیودارویی، سوخت‌های زیستی و انرژی زیستی در سال ۲۰۱۵ برابر با ۲.۴ تریلیون یورو بوده‌است. این میزان منجر به اشتغال‌زایی برای ۲۲ میلیون نفر در سراسر دنیا شده‌است.
وی افزود: جمهوری‌اسلامی‌ایران از دو جهت، از توانمندی کافی برای تبدیل‌شدن به یکی از بازارهای رقابت منطقه‌ای و جهانی در حوزه زیست فناوری برخوردار است؛ مورد اول آن است که برخورداری از تنوع گسترده اقلیمی و جغرافیایی و منابع طبیعی اولیه در خشکی و دریا و الگوی منحصر به فرد ژنتیکی در همه زمینه‌های انسانی و گیاهی و حیوانی، ایران را به یکی از غنی‌ترین و مناسب‌ترین کشورهای جهان برای دستیابی به فناوری‌های حاصل از منابع زیستی تبدیل کرده‌است. همچنین برخورداری کشور از نیروهای متعهد، جوان و تحصیلکرده بهره‌مند از اندیشه و خلاقیت ایرانی، در عرصه‌های فناوری به خصوص فناوری زیستی مزیت دیگر ایران است که در صورت جای‌گرفتن در ساختار یک برنامه و سیاست‌گذاری اصولی، ضامن بهروزی کشور در این عرصه است.
وی در ادامه تصریح کرد: ما به ترتیب بحث توسعه اقتصاد زیستی، توسعه پایدار، توسعه اقتصاد سبز و در نهایت اقتصاد مقاومتی را داریم. اقتصاد مقاومتی مقوله‌ای بسیار مهم در کشور است. در بند اول این سیاست به نقش آحاد مردم و در بند دوم به چگونگی تحقق اقتصاد دانش‌بنیان از طریق تبدیل علم به ابداع، خلاقیت، فناوری و در نهایت محصول پرداخته شده‌است. وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یک شعور ملی است. یک ثروت ملی و یک دارایی بسیار ارزشمند است. بند بند آن از رهنمودهایی است که می‌تواند اقتصاد ما را از حالت خمودگی نجات داده و انعطاف‌پذیر کند. اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی و تاب‌آوری نیست.
وی در ادامه ضمن اشاره به فعالیت‌های گروه مالی پاسارگاد در بحث حمایت از علم و فناوری تأکید کرد: گروه مالی پاسارگاد، در چندین حوزه مختلف از توسعه علم و فناوری حمایت کرده‌است. به عنوان مثال در حوزه سلامت، با راه‌اندازی هلدینگ سلامت پاسارگاد اقدامات موثری انجام داده‌است. شرکت شناسا اولین استارت‌آپ‌های کشور را برگزار کرد. ما بدون هیچ محدودیتی از طرح‌هایی که در این شرکت معتبر تشخیص داده‌شوند، پشتیبانی می‌کنیم تا به ثمر برسند. به عنوان مثال هماهنگی‌هایی با وزیر محترم علوم در ارتباط با تولید حلزون گوش صورت گرفته‌ است که با این کار، قیمت تمام شده آن در کشور از ۱۶۰ میلیون تومان نمونه خارجی به زیر ۵ میلیون خواهد رسید. همچنین شرکت فناپ در گروه مالی پاسارگاد، بزرگ‌ترین شرکت در بحث IT در بخش خصوصی است. در این شرکت اولین کربنکینگ سیستم بانکداری تهیه شده‌است. دانشگاه خاتم نیز، به لحاظ کیفی و علمی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. وی در پایان ضمن اشاره به این که ما تاکنون بیش از هزار ایده دریافت کرده‌ایم، تصریح کرد: ما در گروه مالی پاسارگاد هیچ محدودیتی در رابطه با حمایت از بحث‌های علمی و دانش‌بنیان نداریم.
گفتنی است در پایان این همایش دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک‌پاسارگاد و هیأت همراه از مرکز پایلوت پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری بازدید کردند.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا