غذای کمکی از چه سنی باید شروع گردد؟

شروع غذا های جامد برای کودک، سر آغازی است برای کسب استقلالش و در جریان این تحول، شما فرصت طلایی و بی نظیری برای ایجاد عادات خوب غذایی که تضمین کننده سلامت و تندرستی او تا پایان زندگی اش خواهد بود، در اختیار دارید. غذای کمکی از چه سنی باید شروع گردد؟ امروزه بسیاری از …

شروع غذا های جامد برای کودک، سر آغازی است برای کسب استقلالش و در جریان این تحول، شما فرصت طلایی و بی نظیری برای ایجاد عادات خوب غذایی که تضمین کننده سلامت و تندرستی او تا پایان زندگی اش خواهد بود، در اختیار دارید.

غذای کمکی از چه سنی باید شروع گردد؟
امروزه بسیاری از پزشکان اولین غذای جامد را بین چهار تا شش ماهگی تجویز می کنند. دادن غذای جامد قبل از این زمان توصیه نمی گردد. از طرف دیگر دستگاه گوارش کودک در پایان شش ماهگی قادر است مواد غذایی ساده را که وارد روده او می گردد هضم و جذب نماید. البته از سن هفت تا دوازده ماهگی نیز شیر مادر پایه و اساس تغذیه کودک را تشکیل می دهد.

اگر سابقه آلرژی و حساسیت در خانواده وجود دارد پزشک برای تجویز غذا به غیر از شیر مادر، مدت بیشتری صبر خواهد کرد، زیرا دیر تر شروع کردن اولین غذای جامد به چنین کودکانی احتمال ابتلا به آلرژی و ایجاد حساسیت در آن ها را کاهش می دهد.

چه غذا هایی برای شروع مناسب است؟
بهترین غذایی که می توان برای اولین بار به کودک داد، غذایی است که شبیه شیر مادر باشد. نرم و پوره مانند و مزه ای شبیه شیر مادر داشته باشد و هضم آن آسان باشد و موجب ناراحتی معده و روده کودک نگردد. می توانید برای اولین غذا از غلات استفاده نمایید. تنها عیب آن مزه و طعم آن است که ممکن است برای فرزند تان چندان دلچسب و مطبوع نباشد. کودک را با انواع غذا ها آشنا کنید، ولی دو غذای جدید را یکباره وارد رژیم غذایی کودک نکنید. غذای کمکی باید ولرم (نه سرد و نه خیلی گرم) باشد.

از چه لوازمی باید استفاده کرد؟
کودک را بر روی یک صندلی پایه بلند راست بنشانید، پیشبندی نیز به سینه اش ببندید. قاشق مورد استفاده برای کودک نیز مهم است. قاشق مربا خوری برای دهان یک کودک چند ماهه خیلی بزرگ است، علاوه بر آن گودی آن هم به اندازه ای است که کودک نمی تواند تمام محتویات قاشق را در دهان خود خالی کند. قاشق چایخوری که گود نباشد بهتر است. اگر کودک تان در حال دندان در آوردن است بهتر است از قاشق هایی استفاده نمایید که گودی آن با لاستیک پوشانده شده است، زیرا کودک تان در این زمان علاقه دارد قاشق را گاز بگیرد.

چند وعده در روز باید غذای جامد به کودک داده شود؟
در ابتدا با یک وعده در روز شروع نمایید تا کم کم به آن عادت نماید. حدود شش تا هفت ماهگی، دو وعده در روز معمول است و به تدریج تا هشت ماهگی آن را به سه وعده در روز برسانید. بهتر است غذای جامد در وعده ای که فرزند تان چندان گرسنه نیست داده نشود. اگر غذای جامد یک ساعت یا بیشتر بعد از شیر خوردن داده شود، کودک تان بهتر آن را می پذیرد. در زمان تغذیه کودک باید کامل بیدار بوده و سرحال باشد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا