مردم میوه قاچاق نخرند

محمدعلی باغستانی میبدی اظهار کرد: تاکنون پیگیری‌های بسیاری برای جلوگیری از قاچاق میوه و محصولات کشاورزی به کشور صورت گرفته است اما همچنان این پدیده شوم وجود دارد و به نظر می‌رسد عزم ملی برای مقابله با آن در کشور وجود ندارد. وی افزود: میوه‌ها و محصولات کشاورزی قاچاق‌ شده به کشور هیچ تضمینی در …

محمدعلی باغستانی میبدی اظهار کرد: تاکنون پیگیری‌های بسیاری برای جلوگیری از قاچاق میوه و محصولات کشاورزی به کشور صورت گرفته است اما همچنان این پدیده شوم وجود دارد و به نظر می‌رسد عزم ملی برای مقابله با آن در کشور وجود ندارد.

وی افزود: میوه‌ها و محصولات کشاورزی قاچاق‌ شده به کشور هیچ تضمینی در زمینه‌ بهداشت و سلامت گیاهی و انسانی ندارند، چراکه بدون نظارت و ارزیابی از سوی دستگاه‌های نظارتی به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند و مشخص نیست که این محصولات تحت چه شرایطی در کدام کشور و چگونه تولید شده‌اند و برای مبارزه با آفات آن‌ها از چه تیماری استفاده شده است.

به نام کوله‌بری به کام دلالان

رییس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: هر محصول قاچاقی را در کشور به نام کوله‌بری جا می‌زنند، در حالی که کوله‌بری محصولات کشاورزی با این حجم انبوه امکان‌پذیر نیست.

به گفته باغستانی، کوله‌بری به بهانه‌ای برای تجارت عده‌ای سودجو تبدیل شده است و قاچاق محصولات کشاورزی و میوه به نام کوله‌بری و به کام دلالان تمام می‌شود.

وی تاکید کرد: سازمان حفظ نباتات تاکنون هر محموله قاچاقی از میوه و محصولات کشاورزی را کشف کرده دستور امحاء و انهدام آن را صادر کرده است، چرا که با توجه به مشخص نبودن اصالت محصول و وضعیت سلامت و کیفیت آن نمی‌توان تصمیم دیگری غیر از این اتخاذ کرد.

رییس سازمان حفظ نباتات گفت: براساس ماده ۱۲ آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ نباتات هر محصول نباتی که بدون اجازه قبلی وارد شده باشد، در صورتی که سالم باشد تا یک ماه مهلت دارد که از کشور خارج شود و در صورت آلوده بودن طبق قانون و در مهلتی که مامور قرنطینه نباتی مشخص می‌کند باید امحاء شود.

باغستانی اظهار کرد: مردم باید بدانند که در زمینه تولید محصولات کشاورزی و انواع میوه‌ها، ایران سالم‌ترین تولیدات را دارد و می‌توانند با اطمینان خاطر از تولید داخلی استفاده کنند، اما میوه‌های قاچاقی که هیچ‌گونه نظارتی روی آنها صورت نگرفته و می‌توانند انواع بیماری‌ها و آلودگی‌ها را داشته باشند، خریداری و مصرف نکنند.

طی روزهای اخیر بازار میوه و میادین مرکزی میوه و تره‌بار که انواع میوه را به صورت عمده‌فروشی به سراسر کشور عرضه می‌کنند مملو از میوه‌های تابستانه‌ مانند هلو، شلیل، آلو، زردآلو، انگور، گیلاس‌، آلبالو، انبه، آووکادو و … شده‌ که به گفته دست‌اندرکاران و مسئولان مربوطه همچون رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از طریق مبادی رسمی و با امکانات مجهز به کشور قاچاق شده‌اند.

این میوه‌ها شامل پرتقال‌های وارداتی تولید کشور مصر، نارنگی تولید پاکستان، انگور تولید شیلی، پیتایا (میوه اژدها) آلو زرد و قرمز، انگور، گیلاس، آلبالو، انبه، آووکادو، هلو و شلیل مربوط به کشورهای آمریکای جنوبی همچون شیلی و اکوادور و همچنین نیوزلند و استرالیاست.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا