راه‌های رهایی از سرعت لاک‌پشتی اینترنت در ایران

در واقع با اینکه طی دو سال اخیر با توسعه پهنای باند، سرعت اینترنت با خطوط adsl یا همان اینترنت خانگی از ۱۲۸ به حداکثر ۵۱۲ کیلو بیت بر ثانیه رسیده است و از این لحاظ می‌توان آن ‌را در حد و اندازه‌های نسل سوم شبکه تلفن همراه قرارداد، باز این رقم در مقایسه با …

در واقع با اینکه طی دو سال اخیر با توسعه پهنای باند، سرعت اینترنت با خطوط adsl یا همان اینترنت خانگی از ۱۲۸ به حداکثر ۵۱۲ کیلو بیت بر ثانیه رسیده است و از این لحاظ می‌توان آن ‌را در حد و اندازه‌های نسل سوم شبکه تلفن همراه قرارداد، باز این رقم در مقایسه با میانگین جهانی بسیار پایین است، یعنی در رتبه بندی سرعت اینترنت جزو ۱۰ تا ۲۰ کشور آخر دنیا محسوب می‌شویم.

 ادامه نارضایتی مردم
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه می‌گوید: هم اکنون امکانات افزایش یافته و سرعت اینترنت در ایران کمی بالا رفته است، ولی این موضوع را کاربران خیلی احساس نمی‌کنند که این امر در واقع به نبود شبکه ملی اطلاعات بر می‌گردد. یعنی کاربران دارند هزینه خرید پهنای باند بزرگ را پرداخت می‌کنند، اما لذتش را نمی‌برند. یعنی پایداری و سرعت اینترنت که از آن‌ها به عنوان کیفیت اینترنت یاد می‌شود در حدی نیست که نظر کاربران را جلب کند.
محمد سلیمانی با اشاره به ضرورت افزایش سرعت اینترنت در ایران می‌گوید: هم اکنون روی سیم مسی یا اینترنت adsl حداکثر می‌توان بیش از دو مگ ارسال کرد، اما از لحاظ امنیت وضعیت بهتری دارد، ولی سقفش محدود است. مثلا اگر دانشگاه و موسسه‌ای پهنای باندی بیش از دو مگابیت بخواهد، دیگر اینترنت خانگی جواب نمی‌دهد بنابراین بناچار باید یک فیبرنوری برای خود بکشد یا اینترنت موبایلی استفاده کند.
وی با انتقاد از دولت یازدهم که تا کنون هیچ اقدامی نسبت به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات نکرده است؛ می‌گوید: این مطالبه اصلی مردم است. این شبکه باید به وجود بیاید تا سرعت اینترنت افزایش و قیمت آن کاهش یابد و امنیت بالا برود و اتفاقات شیرین دیگر بیفتد.
وزیر پیش ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تغییر پیوسته فناوری ارتباطات و اطلاعات در سطح جهان از ضرورت ورود به نسل چهار سخن می‌گوید و می‌افزاید: ما عمدتا از اینترنت زیر نسل ۳ استفاده می‌کنیم. یعنی از نسل ۲ تا ۷۵/۲. بتازگی هم در بعضی از شهر‌ها نسل ۳ و۴ توسط اپراتورهای همراه ارایه شده است.
سلیمانی، از رشد سریع استفاده از اینترنت موبایلی در جهان به دلیل دسترسی به آن در همه جا و هر زمان از سوی کاربران، تصریح می‌کند. استفاده از اینترنت خانگی روز به روز کمتر می‌شود. از این رو باید شبکه اطلاعات ملی هرچه زود‌تر راه اندازی شود زیرا اگر اطلاعات ۸۰ میلیون نفر هر روز و هر زمان به خارج از کشور ارسال و دریافت شود، از لحاظ امنیتی گران تمام می‌شود.

 تطابق با استانداردهای جهانی
داوود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات ایران نیز می‌گوید: در بخش اینترنت خانگی انتخاب سرعت با مشترک است. کاربر می‌تواند اینترنت ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲، دو مگابیتی و بالا‌تر را خریداری و استفاده کند، اما از آنجا که اینترنت سرعت بالا کمی گران است و هر شخصی هر اندازه از حجمی که مصرف می‌کند باید هزینه‌اش را بپردازد، بنابراین خیلی‌ها ترجیح می‌دهند از اینترنت خانگی با حجم بالا استفاده نکنند. اما در مجموع ما در اینترنت adsl سرعت‌های متفاوتی داریم و بررسی‌های ما در این اواخر نشان می‌دهد بیشتر مشترکان از اینترنت خانگی با سرعت متوسط ۲۵۶ استفاده می‌کنند.  وی سپس به بخش تلفن همراه اشاره و تصریح می‌کند: عمده مشترکان ما تا چندی پیش از نسل دو استفاده می‌کردند، اما اکنون استفاده از نسل ۳ و ۴ در حال افزایش است. با این وجود آن‌هایی که از نسل «فور جی» بالا‌ترین سرعت اینترنت را در کشور دارا هستند و آن‌هایی که هنوز از نسل ۲ استفاده می‌کنند از کمترین سرعت برخوردارند، اما در مجموع اگر مشترک بخواهد اینترنت با سرعت بالا‌تر و قیمت مناسبت‌تر داشته باشد، بهتر است از اینترنت adsl استفاده کند، اما باید درخواست خود را بالا‌تر و تا دو مگابیت مطرح کند.
وی در باره سرعت اینترنت موبایلی و خانگی ایران نسبت به دیگر کشورها می‌گوید: سرعت اینترنت نسل ۴ تلفن همراه وضعیت مطلوبی دارد و با استانداردهای جهانی برابری می‌کند، اما در نسل‌های پایین‌تر و در اینترنت خانگی با توجه به اینکه شبکه ملی اطلاعات هنوز راه اندازی نشده و اغلب از پهنای باند بین الملل استفاده می‌کنند، هنوز سرعت اینترنت ما مطلوب نیست.  وی در پاسخ به این پرسش که آیا اپراتور‌ها برنامه‌ای برای افزایش سرعت اینترنت دارند؟ می‌گوید: اپراتور‌ها به دنبال کامل کردن شبکه نسل ۴ خود در تلفن همراه هستند. وزارت ارتباطات به دنبال تأمین پهنای باند مناسب است؛ البته افزایش پهنای باند بین الملل در برنامه پنجم وششم توسعه اقتصادی هم پیش بینی شده است، بنابراین می‌توان گفت سرعت اینترنت در ایران در آینده افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

 سرعت اینترنت نسل ۴
دکتر محمد قلم چی کار‌شناس حوزه آی سی تی نیز در این زمینه می‌گوید: از نظر پایداری، اینترنت خانگی پایدار‌تر است. از لحاظ سرعت هم اینترنت adsl از اینترنت نسل ۲ بالاتراست و حتی به نوعی با نسل ۳ هم برابری می‌کند، اما به پای سرعت اینترنت نسل ۴ نمی‌رسد. در واقع هم اکنون بالا‌ترین سرعت اینترنت در ایران به نسل ۴ اختصاص دارد.
وی با اشاره به اینکه در اینترنت خانگی هرچه مشترکان پول بیشتری بدهند پهنای باند بیشتری می‌گیرند، می‌افزاید: اما مشکل اصلی اینجاست که این پهنای باند بین شمار زیادی از مشترکان یعنی بین ۴ تا ۱۵ نفر تقسیم می‌شود. به طور مثال اینترنت یک مگابیتی که من برای منزلم می‌خرم بعضی وقت‌ها یک دهم یا یک پانزدهمش به من اختصاص پیدا می‌کند، زیرا یک یا ۱۵ نفر دیگر همزمان از آن پهنای باند استفاده می‌کنند. وی در همین زمینه می‌افزاید: مشکل دیگری که خیلی از کاربران اینترنت خانگی با آن دست به گریبان هستند اتصال به سرویس‌ها و سایت‌های خدمات بانکی یا موتورهای جست‌وجوگر مثل یاهو است. در این بخش هم کندی سرعت اینترنت خانگی خیلی بیشتر از اینترنت موبایلی است.  وی سپس به وضعیت سرعت اینترنت موبایلی می‌پردازد و می‌گوید: در این بخش با توجه به شمار مناطق و جمعیت شهر‌ها وضعیت متفاوت است. یعنی اکنون مشکل اصلی دراینترنت موبایلی متغیر بودن ارایه خدمات از لحاظ سرعت و پایداری از سوی اپراتور‌هاست که ریشه آن نیز به شمار مشترکان و مقدار پهنای باندی که اپراتور‌ها روی آنتن ارایه می‌کنند برمی گردد. مثلا اگر در منطقه‌ای یک آنتن سرجمع ۱۰ مگابیت پهنای باند داشته باشد و شمار کاربران اپراتور هم ۲۰۰ نفر باشد، آن ۱۰ مگابیت بین همه آن کاربران تقسیم می‌شود که کافی نیست و سبب پایین آمدن سرعت و ناپایداری اینترنت می‌شود، ضمن اینکه در بیشتر جاده‌ها پوشش اینترنت موبایلی بالا نیست.
وی در همین زمینه می‌افزاید: البته در این حوزه اینترنت نسل ۴ اوضاع بهتری دارد. هرچند باز از لحاظ سرعت متفاوت است و ما تاکنون هیچ گاه به سرعت اسمی «فور جی» نرسیده‌ایم که یک دلیل متفاوت بودن فناوری آن است و دلیل دیگرش هم آن است که اپراتور‌ها سرعت‌های مختلفی را در اینترنت نسل ۴ ارایه می‌کنند. به طور مثال خودم شاهد سرعت ۱۰ مگابیتی آن بودم، سرعتی که گاهی به یک مگابیت هم می‌رسد.  قلم چی با اشاره به اینکه شرکت مخابرات مشکل پایین بودن کیفیت اینترنت خانگی را به گردن شرکت زیر ساخت می‌اندازد، می‌گوید: مخابرات مدعی است با‌‌همان کیفیتی که اینترنت را از زیرساخت تحویل می‌گیرد به کاربران ارایه می‌کند و اگر نقص و کمبودی است، از طرف شرکت یاد شده است. یا درباره کیفیت پایین اینترنت خانگی هم می‌گوید: ما اجازه ارایه سرعت محدود را به منازل داریم.  خلاصه کلام اینکه اگر کاربران ایرانی، اینترنت با کیفیت می‌خواهند که سرعت و پایداری آن در حد استاندارد‌های جهانی باشد، راهی جز خرید اینترنت «فور جی» و بعد‌ها نسل پنجم ندارند و گرنه باید همچنان وضعیت موجود را تحمل کنند و دم برنیاورند.
۱۱۱/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا