خبرسازي مصد‌اق بي عد‌التي است

سعید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وقی مازند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رانی/ پژوهشگرعلوم حوزوی خدای متعال در قرآن مجید « خبر رسانی » را هم بر محور عدل و پرهیز از پذیرش اخبار فاسق توصیف کرده است .امروزه با گسترش رسانه های اطلاع رسانی، تعریف « فسق » در این وادی هم توسعه یافته است که تامل و تمرین و تعریف نوینی از آیه …

سعید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وقی مازند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رانی/ پژوهشگرعلوم حوزوی
خدای متعال در قرآن مجید « خبر رسانی » را هم بر محور عدل و پرهیز از پذیرش اخبار فاسق توصیف کرده است .امروزه با گسترش رسانه های اطلاع رسانی، تعریف « فسق » در این وادی هم توسعه یافته است که تامل و تمرین و تعریف نوینی از آیه ششم سوره حجرات را باید مطرح كرد.آفت مهم عرصه خبر رسانی ،اتکا بر پیش فرض ها و تحلیل ها در مورد پذیرش اخبار است.
کافی است یک رسانه تمایل جناحی داشته باشد تا همه تولیدات خبری آن را با عینک جناحش مورد توجه قرار دهیم یا تفاوت صحیح بین خبر و « نظر»  قائل نباشیم . بسیاری از تیتر های خبری نظرات تنظیم کنندگان رسانه است تا واقعيت خبر!البته فراموش نشود واسطه خبری هم بسیار تاثیر گذار در فسق خبری جامعه امروز ماست . از لحظه وقوع خبر تا منبع منتشر کننده و رسانه های واسطه در پخش اخبار ، بسیار دیده شده است که نقدها و تحلیل ها و پیش فرض ها چاشنی نشر شده و براساس همین نقل‌های واسطه ای تصمیم های گران و سختی بر جامعه تحمیل شده است.
« خبرسازی» هم نوع دیگری از بی عدالتی رسانه ای است که کاملا باید متفاوت از خبر رسانی مورد توجه حقوقی و رسانه ای قرار گیرد . بسیاری از بنگاه‌های خبری براساس ترغیب تکذیب کردن  رسانه و یا جناح رقیب سعی در تولید اخباری می‌کنند که جز شانتاژ خبری واقعیت دیگری ندارد و آرامش اجتماعی ، رسانه ای و حزبی را کاملا مختل می‌كند.خروج رسانه های خبری از انحصار مراکز رسمی و تبدیل هر فرد در دنیای مجازی به یک رساننده خبر هم باید سبب شود که بار دیگر آیه فسق خبر رسانی را مورد مداقه قرار دهیم که می‌فرماید :«اى كسانى‏كه ایمان آورده‏اید! اگر فاسقى براى شما خبرى مهم آورد تحقیق كنید مبادا (از روى زودباورى و شتاب‏زدگى تصمیم بگیرید و) ناآگاهانه به گروهى آسیب رسانید، سپس از كرده‏ خود پشیمان شوید.»

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا