آسيب لیست های جعلی به سرمايه‌هاي اجتماعي

میرا قربانی فر/ روزنامه نگار: این روزها ده‌ها پیام دیگربا تیترهای شبیه آنچه گفته شد درفضاهای مجازی همچون تلگرام است که جا به جا می شود ومعمولا نیز با هرکدام از این تیترها لیستی با تعدادی اسامی منتشر می شود که کمی بعد تکذیب می شود و در نهایت مشخص نمی شود که چقدر از …

میرا قربانی فر/ روزنامه نگار: این روزها ده‌ها پیام دیگربا تیترهای شبیه آنچه گفته شد درفضاهای مجازی همچون تلگرام است که جا به جا می شود ومعمولا نیز با هرکدام از این تیترها لیستی با تعدادی اسامی منتشر
می شود که کمی بعد تکذیب می شود و در نهایت مشخص نمی شود که چقدر از این تکذیب ها دیده می‌شود و چقدر اسامی منتشر شده روی مخاطبان تاثیر می‌گذارد.
انتخابات ۷ اسفند رویدادی مهم در تاریخ سیاسی ایران شاید محسوب شود؛انتخاباتی پس از خرداد ۹۲ که با رای مردم ساختار اجرايي را در ایران تغییر داد و درنهایت نیز دگرگونی های بسیاری را در رویکرد سیاست خارجی ایران پدید آورد. حال برای دمیده شدن نسیم تغییرات در سیاست داخلی دولت بیش ازهمیشه به مجلسی همراه و همسو با خود نیاز دارد. مجلسی که کارآمد باشد و شأن در راس امور قرار گرفتن را رعایت کند.
عجیب نیست با شرایط موجود انتخابات مجلس دهم از اهمیت خاصی برای تمامی طیف های سیاسی داخل کشور برخوردار باشد. در این میان لیست های انتخاباتی و بیش از همه لیست تهران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
حال اما گویا لیست تهران آرام آرام تبدیل به تراژدی می شود. لیست هایی که در ساعت های عجیب و غریب وحتی گاه نیمه شب منتشر می شود و هر بار ادعا می‌کنند لیست نهایی اصلاح طلبان هستند تبدیل به آسیب جدی برای رای دهندگان شده و دراین میان در روزهای گذشته پای خبرگزاری ها و سایت های خبری خاص نیز به این ماجرا باز شده است.سایت های منتسب به جریان‌های سیاسی خاص اکنون تلاش دارند از تعلل شورای هماهنگی اصلاح طلبان در عدم انتشار لیست تهران سود ببرند و یکی از روش های آنان جنگ روانی است  که می تواند انتشار لیست های جعلی یا در نهایت درهم آمیختن بخشی از حقیقت با شایعات باشد.
در این میان اما دو نکته باید مورد توجه ویژه قرار گیرد: نخست آنکه تعلل شورای هماهنگی جبهه اصلاح‌طلبان بیش از این معنای خوشی در خود مستتر ندارد. این تعلل می تواند بی انگیزگی رای دهندگان را موجب شود و همچنین بازار شایعات را داغ تر کند و در نهایت بر طبل انشقاق کوبیده شود. لیستی که طبق برنامه باید ۱۸‌بهمن اعلام می شد تا روز ۲۶ بهمن همچنان اعلام نشده است و این روند تاکنون نیز آسیب های جدی برای طیف اصلاح طلبان که منادیان تغییر هستند را در پی داشته است . اما نکته دوم موضوع لیست های سرگردان در این میان است. لیست هایی که بزرگ‌ترین و جدی ترین آسیب آن  به آرامش روانی رای دهندگانی است که دل درگروي پایگاه اصلاح طلبی دارند. اصلاح طلبان باید در این مقطع توجه کنند که بزرگ‌ترین سرمایه آنان رای‌دهندگان‌شان هستندو اگر به آن توجه نشود می‌تواند دچار سرخوردگی جدی شده و تجربه اشتباهاتی چون مجلس هفتم و شورای شهر دوم تکرار شود.اکنون بیش از هر زمان دیگر اصلاح طلبان نیازمند سرمایه اجتماعی خود هستند و برای تکرار پیروزی خود به اعتماد کامل رای دهندگان‌شان نیاز دارند.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا