از تجربه‌های قبل در انتخابات آتی درس بگیریم

محمدحسین صفارهرندی د جمع دانشجویان در سنندج، اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این کشور فاقد جایگاهی مستقل به لحاظ سیاستگذاری و تصمیم‌گیری بود و بعنوان کشوری مستقل شناخته نمی‌شد. این وضعیت ناشی از تاثیر رژیم از سیاست‌ها و تصمیم‌گیری غربی‌ها بود. در نظام بین‌الملل کشورهای زیادی بودند که به دلیل کم‌وزنی قدرت …

محمدحسین صفارهرندی د جمع دانشجویان در سنندج، اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این کشور فاقد جایگاهی مستقل به لحاظ سیاستگذاری و تصمیم‌گیری بود و بعنوان کشوری مستقل شناخته نمی‌شد. این وضعیت ناشی از تاثیر رژیم از سیاست‌ها و تصمیم‌گیری غربی‌ها بود. در نظام بین‌الملل کشورهای زیادی بودند که به دلیل کم‌وزنی قدرت خود، تابع قدرت‌های غربی بودند که ایران را نیز شامل می‌شد. بی‌هویتی و بی‌اختیاری رئیس مملکت وقت، موجب تحقیر این کشور در جهان شده بود و همین عامل نیز موجب شد که مردم در برابر آن شورش کنند.

وی با اشاره به این‌که «انقلاب اسلامی ایران محصول سرباز کردن تراکم تحقیر بود»، خاطرنشان کرد: مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران، استقلال و حق تصمیم‌گیری برای امور کشور توسط مردم و نمایندگان منتخب آن‌هاست.

وی فاصله میان دو رژیم پهلوی و نظام جمهوری اسلامی ایران را فاصله تحقیر و عزت خواند و تکاپوی علمی شتابان و سایر موفقیت‌های نظام را نتیجه استقلال تصمیم‌گیری توسط مردم و مسئولان داخل کشور دانست.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به جایگاه ایران در جهان اشاره کرد و افزود: اقتدار ایران موجب شده تا ابرقدرت‌هایی همچون چین و روسیه خواهان برقراری روابط خارجی و توسعه روابط راهبردی خود با کشورمان باشند. در انتخابات پیش رو باید افرادی انتخاب شوند که توانایی پاسداری از استقلال ایران را داشته باشند و از زبان مردم در مجامع سخن بگویند.

وی افزود: در ۹ دوره گذشته مجلس، افراد زیادی با دیدگاه‌های مختلف حضور داشته‌اند که برخی محتوای ذلت و تعدادی نیز عزت مردم را سرمنشا فعالیت خود قرار داده‌اند و عملکرد مجلس آینده بین عزت و ذلت، بستگی به انتخاب امروز جامعه ایرانی دارد. در حال حاضر دو نوع نگاه بر کشور غالب است که مردم باید با آگاهی یکی از آن‌ها را برگزینند که یکی از آن‌ها تمایل به تبدیل شدن به مهره بیگانگان و کشورهای قدرتمند و دیگری نیز اداره کشور بر اساس هویت و استقلال است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که کدامیک از احزاب برای حضور در مجلس مناسب‌ترند؟، اظهار کرد: توجه به شاخص‌ها و سیاست‌های هر یک از این طیف‌ها، روشن کننده تناسب آن‌ها برای حضور در مجلس است.

صفار هرندی با اشاره به این‌که «برخی از طیف‌های سیاسی تکیه به کمک خارجی را اولویت کاری خود قرار داده‌اند»، تصریح کرد: اگر توسل به بیگانگان نسخه شفابخشی بود، کشورهای وابسته باید در بهترین وضعیت زندگی می‌کردند که آن‌چه امروز مشاهده می‌شود، خلاف آن را اثبات می‌کند. اصولگرایان بر توسعه روابط خارجی تاکید دارند اما بندگی غربی‌ها را نمی پذیرند.

وی در پاسخ به این سوال که دولت کنونی تا چه حد در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق عمل کرده است؟ گفت: دولت کنونی اصل ایده اقتصاد مقاومتی را پذیرفته است اما اعمال و اقدامات صورت گرفته آن در عمل متناسب با این شعار نیست.

وی در مورد توافق برجام و مزایای لغو تحریم‌ها بر کشور، اظهار کرد: توافق صورت گرفته دارای نتیجه‌ای مثبت است که از آن جمله لغو سایه تحریم بر سر ایران می‌باشد. گرچه آمریکا ادعای لغو همه تحریم‌های اعمال شده را دارد، اما تاکنون گشایشی در اقتصاد ایران حاصل نشده و این توافق فرصتی برای سودجویی آمریکا و گرفتن امتیاز مجدد از ایران است.

این سیاستمدار در پاسخ به این سوال که چرا با وجود توافق با آمریکا، همچنان شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران ادامه دارد؟، تاکید کرد: توافق با آمریکا دلیل بر دوستی این کشور با ایران نیست و تا زمانی که به این نتیجه نرسیم که آمریکا تغییر رویه داده و رویکرد خود را در برابر ایران تغییر داده است، دست از شعائر خود بر نمی‌داریم. سرقت دارایی‌های محبوس شده ایران در این کشور، این ادعا را ثابت می‌کند که هنوز دشمنی آمریکا با ایران ادامه دارد و نمی‌توان به این کشور اعتماد کرد.

وی با اشاره به این‌که «مردم آمریکا در اعتراض به سیاست‌های کشور خود شعار مرگ بر آمریکا سر داده‌اند»، خاطرنشان کرد: تا زمانی که رفتاری انسانی از سوی آمریکا مشاهده نشود، روابط با آمریکا منفعتی برای ایران نخواهد داشت.

وی در مورد برجام هم معتقد است: در این توافق بسیاری از مواضع ملت ایران تنازل پیدا کرد که با این وجود، ایران همه گام‌هایی را که در راستای توافق مطرح کرده بود، برداشت اما آمریکا به وعده‌های خود عمل نکرده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به این سوال که اگر در آمریکا پرچم ایران به آتش کشیده شود آیا کشور ما پذیرا خواهد بود؟ به اقدامات انجام شده آمریکا علیه ایران اشاره و خاطرنشان کرد: رذالت آمریکایی‌ها برای ایرانیان زمانی مشخص شد که بیش از ۱۰۰ مسافر هواپیمای ایرانی را یکجا به قتل رساندند و این اقدام ناشی از تمایل این کشور و مسئولان آن به آدم کشی است. آتش زدن پرچم آمریکا در ایران و سر دادن شعار مرگ بر آمریکا به دلیل رفتارها و برخوردهای این کشور است، نه در جهت تحقیر ملت آمریکا.

وی در ادامه به برداشت خود از کلمه نفوذ پرداخت و تصریح کرد: ورود از مجرایی که طرف مقابل انتظارش را ندارد به منظور جابجا کردن محاسبات سیاسی یک ملت، نفوذ تلقی می‌شود. هدف از نفوذ قبولاندن این دیدگاه به مردم یک کشور است که آن‌ها نمی‌توانند استقلال داشته باشند که این بدترین نوع نفوذ است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر با این مضمون که نمایندگان ادوار گذشته علیرغم دادن وعده‌های زیاد نتوانسته‌اند آن‌ها را عملی کنند، اکنون چه تضمینی وجود دارد که این مسئله در کشور مجددا تکرار نشود؟، اظهار کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که فریب وعده‌های کاندیداها را نخوریم و تنها راه آن، اراده و شناسایی کامل افراد و اهداف آن‌ها از ورود به مجلس است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در ادوار گذشته شاهد بوده‌ایم که افرادی به مجلس راه یافته‌اند که جامه خدمت به تن کرده و هدف خود را خدمت به مردم ذکر کردند اما در عمل خلاف آن مشاهده شد که باید از این تجربه‌ها در انتخابات آتی درس بگیریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا