کار عربستان را به فیفا می‌کشانیم

شاید کمتر شاهد این بودیم که مدیر حراست وزارت ورزش  یا در قدیم سازمان تربیت بدنی به چهره‌ای رسانه‌ای تبدیل شود، اما در زمان وزارت محمود گودرزی شاهد هستیم که رضا حسنی‌خو در حوزه‌های مختلف ورود می‌کند و حتی به‌عنوان نماینده این وزارتخانه در فدراسیون فوتبال نیز فعالیت‌هایی دارد. او که در ماجرای استعفای کی‌روش …

شاید کمتر شاهد این بودیم که مدیر حراست وزارت ورزش  یا در قدیم سازمان تربیت بدنی به چهره‌ای رسانه‌ای تبدیل شود، اما در زمان وزارت محمود گودرزی شاهد هستیم که رضا حسنی‌خو در حوزه‌های مختلف ورود می‌کند و حتی به‌عنوان نماینده این وزارتخانه در فدراسیون فوتبال نیز فعالیت‌هایی دارد. او که در ماجرای استعفای کی‌روش برخلاف وزیر ورزش از این مربی پرتغالی حمایت کرد، حالا معتقد است دیگر علاقه‌ای به ورود به حوزه فوتبال ندارد؛ اگرچه خواسته یا ناخواسته هنوز هم درگیر با برخی مسائل فوتبالی است. در ادامه با رضا حسنی‌خو همکلام شدیم تا درباره موارد مختلفی که ابهامات زیادی را در ذهن ما به وجود آورده بود از او بپرسیم. گفت‌وگوی «شهروند» با مدیر حراست وزارت ورزش را از نظر می‌گذرانید:
از ماجرای اختلاف میان ایران و عربستان شروع کنیم که جلساتی هم در این خصوص در وزارتخانه برگزار شد….
متاسفانه کشور همسایه موارد سیاسی را وارد ورزش کرده و به همین دلیل وزارت ورزش نیز وارد ماجرا شد. ما تصمیم گرفتیم با تصمیم AFC مبنی بر بازی در کشور سوم که خواست عربستان است، مقاومت کنیم. کشور ما امن است و این را حتی خود عربستانی‌ها هم می‌دانند. این مسأله مصداق بارز ورود سیاسیون به فوتبال است و اگر لازم باشد کار را به فیفا هم می‌کشانیم. قرار شد فدراسیون فوتبال فعلا این موضوع را از طریق AFC خیلی محکم دنبال کند. چطور AFC کشور ما را برای میزبانی بازی‌های افغانستان و عراق امن دانسته؟ از سوی دیگر عربستان که درگیر داعش و القاعده است، ناامن شناخته نمی‌شود.
‌ شما مدتی به‌عنوان نماینده وزارت ورزش برای حل مشکلات تیم‌ملی و خواسته‌های کی‌روش منصوب شدید. به نظر می‌رسد همچنان کی‌روش از امکانات تیم‌ملی ناراضی است!
من فقط در یک مقطع این ماموریت را برعهده داشتم و دیگر مسائل مربوط به کی‌روش و تیم‌ملی به خود فدراسیون برمی‌گردد. هم اکنون نصرالله سجادی به‌عنوان معاونت قهرمانی وزارت ورزش مسئول این کار است. با این حال امکانات ما محدود و مشخص است. کی‌روش هم نزدیک به ٥‌ سال است که در فوتبال ما کار می‌کند و باید انتظاراتش را پایین بیاورد. این‌که هر روز بگوییم کی‌روش می‌رود یا نه، نباید رسانه‌ای شود؛ چون مردم نگرانی زیادی نسبت به تیم‌ملی دارند. فدراسیون باید مدیریت بهتری در این قضیه داشته باشد.
پرونده‌ای برای سوشا مکانی، دروازه‌بان پرسپولیس در دادگاه تشکیل شده و وی حق بازی برای پرسپولیس را ندارد. شما در جریان این پرونده قرار دارید؟
همانطور که گفتید پرونده این بازیکن در دادگاه پیگیری می‌شود و مسائل مربوط به آن هم برای باشگاه پرسپولیس ارسال می‌شود. البته برای این‌که چنین اتفاقاتی تکرار نشود، کمیته اخلاق باید نقش پررنگ‌تری داشته باشد.
‌ اخیرا شاهد هستیم تهدید و توهین به بازیکنان و مربیان فوتبال تبدیل به یک رویه شده است. چه نظری دراین‌باره دارید؟
این ماجرا اصلا اتفاق خوشایندی نیست. به حراست فدراسیون اعلام کردیم که تهدیدها را پیگیری کند. البته بخش فرهنگی وزارت ورزش نیز در تلاش است تا این موضوع ریشه‌کن شود. جو ورزشگاه‌ها و در کل فوتبال ما باید از تهدید و توهین پاک شود.
حتی گزارش‌هایی از مصرف مواد مخدر
در ورزشگاه‌ها هم شنیده می‌شود!
چنین چیزی را من نشنیدم؛ اما حراست تا حدودی می‌تواند جو ورزشگاه را کنترل کند. بحث اصلی فرهنگ‌سازی مناسب است که باید هر چه سریع‌تر برای این کار اقدام کنیم.
سفرهای خارجی تیم‌های ملی همواره با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. گاهی شنیده می‌شود روسای فدراسیون‌ها حتی خانواده خود را همراه با تیم‌های ملی به سفرهای خارجی می‌برند.
تمام سفرهای خارجی که از سوی فدراسیون‌ها انجام می‌شود،‌ باید مورد تأیید شورای برون‌مرزی وزارت ورزش قرار بگیرد. اگر کسی خانواد‌ه‌اش را همراه خود برده، قطعا تخلف کرده است. تا به حال چند مورد داشته‌ایم که با تذکر ما همراه بوده و دوستان نیز استدلال‌های خود را داشته‌اند اما در صورت ادامه این روال تصمیمات جدی‌تر هم می‌گیریم.
حتما اطلاع دارید که میزان مهاجرت و پناهندگی ورزشکاران ایرانی به کشورهای خارجی بیشتر شده است؟
درست نیست که از لفظ پناهندگی استفاده کنیم؛ چون در آن صورت قضیه رنگ و بوی سیاسی به خود می‌گیرد. این ورزشکارانی که می‌گویید، مهاجرت می‌کنند. البته این مشکل در تمام اقشار جامعه وجود دارد و ورزش نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته ما اصلا آن را تأیید نمی‌کنیم چون شکل جالبی ندارد. به فدراسیون‌ها نیز تأکید کردیم تا حد توان از چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند. مطمئنا تمام ورزشکاران ایرانی به کشورشان علاقه دارند و باید با فرهنگ‌سازی جلوی چنین اتفاقاتی را بگیریم. حتی اگر کسی قصد مهاجرت دارد،‌ نباید از ورزش استفاده کند. مطمئن باشید این مشکل با گرفتن ضمانت هم حل نمی‌شود و فقط باید فرهنگ‌سازی انجام شود.
بحث حذف مدیران دو تابعیتی هم به صورت جدی در دستور کار وزارت ورزش قرار دارد؟
حضور چنین افرادی در سمت‌های مدیریتی ازجمله ورزش منع قانونی دارد. ما چند نفر را با چنین شرایطی داشتیم که کنار رفتند. برخی دیگر که در رسانه‌ها نامشان مطرح می‌شود،‌ دو تابعیتی نیستند، بلکه گرین‌کارت دارند. این افراد شاید در طول‌ سال مدتی به آمریکا یا کشورهای دیگر بروند اما تابعیت آن کشور را ندارند.
به‌عنوان سوال آخر، اجرای قرارداد شرکت آل‌اشپورت با فدراسیون فوتبال به‌عنوان اسپانسر البسه تیم‌ملی هم ظاهرا با مخالفت وزارت ورزش روبه رو شده، درست است؟
ما مخالفتی با آل‌اشپورت نداریم. بحث ما این است که باید به صورت قانونی عمل شود و برای انتخاب اسپانسر البسه تیم‌ملی نمی‌توان سلیقه‌ای عمل کرد. ما روی نام آل‌اشپورت حساسیتی نداریم، بلکه می‌گوییم باید کارشناسی صورت بگیرد و مراحل قانونی طی شود. در تمام دنیا برای چنین انتخابی مناقصه‌ای میان شرکت‌های داوطلب برپا می‌شود. ما هم به فدراسیون فوتبال اعلام کردیم باید همین روال را در پیش بگیرد چون آنها نمی‌توانند با وجود انتقاداتی که هست،‌ به همین شکل با آل‌اشپورت ادامه همکاری بدهند. طبق آخرین اخباری که من دارم، فدراسیون قصد دارد فراخوان بدهد و مناقصه‌ای برگزار کند.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا