زوال امپراتوری آیفون اپل

البته اعتراف تیم کوک در رابطه با قیمت بالا گوشی های اپل که باعث کاهش فروش این محصولات می شود نیز بر افزایش این اخبار منفی بی تاثیر نبود. با این حال امروز گزارش های متعددی درباره اینکه آیفون حکمرانی خود را در بازار موبایل دنیا از دست خواهد داد و مثل چند سال گذشته …

البته اعتراف تیم کوک در رابطه با قیمت بالا گوشی های اپل که باعث کاهش فروش این محصولات می شود نیز بر افزایش این اخبار منفی بی تاثیر نبود.
با این حال امروز گزارش های متعددی درباره اینکه آیفون حکمرانی خود را در بازار موبایل دنیا از دست خواهد داد و مثل چند سال گذشته پیشرو نخواهد بود منتشر شده که در ادامه به تحلیل این موضوع می پردازیم.
شاید شما هم با تحلیلگران در این زمینه هم عقیده باشید؛ بسیاری از تحلیلگران معتقدند از زمانی که استیوجابز دیده از جهان فرو بست، نوآوری در محصولات اپل هم مرد.
زمانی که اپل سال ۲۰۰۷ آیفون را به بازار عرضه کرد، تقریبا هیچ محصولی به پای آن نمی رسید و قابلیت هایی که این گوشی داشت، در هیچ محصول دیگری یافت نمی شد.
تا سال ها بعد هم یکی از ویژگی هایی که آیفون های جدید داشتند، این بود که نمی شد پیش از رونمایی حدس زد که استیوجابز با چه محصولی روی سن خواهد آمد و معمولا هر سال گوشی که روی صحنه در دستان جابز نمایش داده می شد، باعث شگفتی همگان می شد. اما از زمان مرگ استیوجابز تاکنون نوآوری خاصی در محصولات موبایلی اپل رخ نداده است.
شاید ارایه دستیار صوتی سیری، بزرگ شدن نمایشگر یا قابلیت فورس تاچ ویژگی هایی است که در زمان تیم کوک ارایه شده و تقریبا همه این قابلیت ها به همراه تصویر اصلی گوشی، پیش از رونمایی فاش شده بود و به جرات می توان گفت دیگر نمی توان از محصولات جدید اپل شگفت زده شد.
پیش از مرگ جابز نوآوری های اپل در بخش سخت افزار خلاصه نمی شد، این شرکت با ایجاد زیرساخت مناسب برای توسعه اپلیکیشن های مختلف، افراد را به نوآوری تشویق می کرد و سایر شرکت ها را به چالش می کشید. به گونه ای که اپل تنها با یک مدل گوشی که هر سال وارد بازار می کرد توانست جایگاه دوم را پس از سامسونگ به خود اختصاص دهد.
تا سال ها کاربران و اکثر برندها اپل را پیشرو و سردمدار بازار می دانستند و همیشه چشم شان به آيفون بود که چه ویژگی جدیدی را به محصول تازه اش اضافه کرده است.
اپل همیشه نه تنها در طراحی بلکه در بخش نرم و سخت افزاری هم تک بعدی بود و اعتقاد داشت که هیچ روندی در بازار روی محصولاتش تاثیر نخواهد داشت، اما آثار شکست انحصارگرایی اپل زمانی آشکار شد که پذیرفت سایز گوشی هایش را تغییر دهد و بر اساس نیاز سنجی بازار محصول تولید کند.
این بار دیگر اپل نبود که بازار و مشتری را به دنبال خود می کشید، بلکه این بازار بود و رقبا بودند که سکان کشتی اپل را به دست گرفته و هدایت می کرد که مشتری چه نیازی دارد و اپل هم باید بر اساس نیاز مشتری محصول تولید کند.
حالا ظاهرا داستان آنطور که پیش بینی می شد و اپل پایانی برای حکمرانی خود در آینده نزدیک متصور نبود، پیش نرفت و امسال را تحلیلگران سال سقوط حکمرانی اپل با گوشی های آیفون می دانند.
با این حال تیم طراحی و توسعه آیفون در تلاشند تا محصولی طراحی کنند که سهم این گوشی را در بازار موبایل دنیا حفظ کنند. مثلا درصددند تا قابلیت های نمایشگر فورس تاچ را افزایش دهند و از سوی دیگر اخباری درباره ارایه سیم کارت مجازی برای آیفون منتشر شده است.
همچنین گفته می شود که طراحی این محصول جدید اپل بسیار متفاوت با گوشی های فعلی این شرکت است و در رنگ های نقره ای، طلایی، خاکستری و نیز رنگ رز گلد عرضه می شود.
دوربین آیفون ۷ کاملا هم سطح با قسمت پشت گوشی خواهد بود و مانند آیفون ۶ برجسته نیست و انتظار می رود که تعداد پیکسل های نمایشگر آن در هر اینچ به ۴۰۰ عدد برسد.
اما اندازه نمایشگر همان ۷/۴ و ۵/۵ اینچ است و از سیستم عامل iOS 10 بهره می برد و به قابلیت شارژ بی سیم مجهز می شود.
اما e-SIM نوعی سیم کارت الکترونیکی است که به صورت مجازی کار گذاشته می شود و دیگر نیازی به وارد کردن سیم کارت مانند شیوه فعلی نیست.
از سوی دیگر تحلیلگران نمایشگر ۳ بعدی را برای آیفون ۷ متصور شده اند و می گویند تمام صفحه نمایش آیفون به سیستم شناسایی اثر انگشت مجهز می شود.
حال باید منتظر ماند و دید آیا امسال اپل مثل سال ها پیش می تواند محصولی عجیب و شگفت انگیز راهی بازار کند و همچنان سکان دار بازار موبایل دنیا باشد یا جایگاه را به رقبا واگذار می کند و از بازار موبایل دنیا حذف می شود.
۱۱۱/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا