عوامل ایجاد اختلال یادگیری در کودکان

علي روستايي: مانند کودکان دیگر بازی می‌کنند، صحبت می‌کنند و از هوش نسبی خوبی برخوردارند. ارتباط‌شان با افراد خانواده و مردم شکل نامعقولی ندارد. آنها در خانه به والدین‌شان کمک می‌کنند   ولی وقتی به مدرسه می‌روند و می‌خواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند مشکلات جدی خودشان را نشان می‌دهند. والدین این کودکان معمولا …

علي روستايي: مانند کودکان دیگر بازی می‌کنند، صحبت می‌کنند و از هوش نسبی خوبی برخوردارند. ارتباط‌شان با افراد خانواده و مردم شکل نامعقولی ندارد. آنها در خانه به والدین‌شان کمک می‌کنند   ولی وقتی به مدرسه می‌روند و می‌خواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند مشکلات جدی خودشان را نشان می‌دهند.
والدین این کودکان معمولا گزارشاتی از عدم رضایت معلم را در روزهای ابتدایی مدرسه دریافت می‌کنند که حاکی از ناتوانی عملکرد کودکان‌شان است. این ناتوانی می‌تواند به شکل نداشتن توانایی کامل در گوش کردن، فکرکردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن یا انجام محاسبه‌های ریاضی ظاهر شود. اختلال یادگیری یا ناتوانی در یادگیری اصطلاحی است که در متون علمی برای این موارد استفاده می‌شود.
اکنون سوال این است که با اختلال یادگیری بچه‌ها چه باید کرد؟ با اهمیت‌ترین مسئله در این رابطه تشخیص بهنگام آن است. آگاهی به موقع از این موضوع می‌تواند به روند بهبودی سرعت بدهد؛ بنابراین توجه به دوره ابتدایی به ویژه پایه‌های اول و دوم در این زمینه از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که اطلاع به موقع از مشکل می‌تواند فرصت مناسب‌تری در اختیار قرار دهد چرا که دیرآگاهی از مشکل می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر ارتباطات اجتماعی کودک بگذارد و پیش از دریافتن، اثرات سوئی را بر روان کودک برجای بگذارد؛ این جریان  می‌تواند اعتماد به نفس کودک را نشانه بگیرد و باعث بروز نوعی کم‌رویی در میان همکلاسی‌ها شود یا به اضطراب از قضاوت های اطرافیان بینجامد.  صحبت کردن با کودک و درگیربودن او در فرآیندهای کلامی مثل گفت و گوهای روزانه و قصه گویی برای او بسیار رشد دهنده خواهدبود. از سوی دیگر بسیاری از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری، مضطرب، نامطمئن و بی اختیار و سرکش هستند که ممکن است این رفتارها با حس ناامنی طبیعی، ناپایداری دریافت حس محبت و گرمی و پذیرش در منزل و محیط مدرسه پیوند داشته باشد. بنابراین ایجاد محیطی گرم، صمیمی و حمایت کننده از سوی والدین نقش موثری در بهبود ناتوانی یادگیری کودک دارد.
بررسي علل اختلالات یادگیری
عوامل فیزیولوژیکي: بسیاری از متخصصان بر این باورند که علل اساسی ناتوانی‌های یادگیری، آسیب دیدگی مغزی شدید یا جزیی و صدمه‌های واردشده به دستگاه عصبی و مرکزی است.عوامل ژنتیکی: شواهدی در دست است که نشان می‌دهد ناتوانی‌های یادگیری احتمالا در برخی خانواده‌ها بیش از دیگران دیده می‌شود. درواقع عوامل ژنتیکی در شمار وسیعی از ناتوانی‌های یادگیری نقش دارد.
عوامل بیوشیمیایی: اختلال‌های گوناگون متابولیکی در حکم عواملی هستند که موجب ناتوانی‌های یادگیری می‌شوند؛ مثل هایپوگلیسمی و کم کاری. عوامل هنگام و بعد از تولد: اتفاقات حین زایمان که به آسیب دیدن جنین انجامد؛ مثل سیانوزه شدن کودک یا بیماری‌های شدیدی که در روزهای اولیه زندگی بعد از تولد می‌تواند در ابتلای کودک به ناتوانی یادگیری موثر باشد.
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا